שתף קטע נבחר

מהפכת הבר-אור בצה"ל: כך תוסמך ללוחם

יותר כוח, פחות סיבולת: בוחן הכושר המיתולוגי יעבור החל מהחודש הבא מתיחת פנים חסרת תקדים ללוחמי החי"ר והיחידות המיוחדות. בין השינויים: הוספת משקלים לגוף בתרגילים, סקווטים וריצות קצרות. ומה ידרשו מאנשי הקבע?

 

יותר משקל באפוד (צילום: דו"צ) (צילום: דו
יותר משקל באפוד(צילום: דו"צ)
 

מהפכת הבר-אור בצה"ל: מבחן הכושר המיתולוגי בצה"ל צפוי לעבור בחודש הבא מתיחת פנים משמעותית. זאת בעקבות סדרת לקחים שהופקו בצבא על רקע מבצע צוק איתן ומבצע עופרת יצוקה. השינוי יגיע גם לאנשי הקבע ולתומכי הלחימה.

 

על פי השינויים, שייכנסו בתחילת 2017 ליחידות הלוחמות, כל לוחם ביחידת חי"ר ובגדודי הסיור החטיבתיים יוסמך רק לאחר שיעבור חמישה מבחני כשירות גופנית, חלקם "מחוזקים" מהבר-אור הקודם וחלקם חדשים. כך, למשל, החי"רניקים יוסמכו לרובאי 07 רק אם יעברו לפחות שלוש פעמים את תרגיל המתח כשעל גופם אפוד מלא בשש מחסניות מלאות, במימיות מלאות ובקסדה; יבצעו תרגילי סקווטים שבהם ירדו ויעלו בעמידה שפופה כאשר שק של 20 ק"ג נישא בין שכמותיהם לחיזוק רגליהם; יבצעו ריצת מעטפת זריזה ארבע פעמים במתווה של ריבוע כשבין נקודה לנקודה מפרידים עשרה מטרים, וכן ירוצו 3,000 מטרים ויבצעו תרגילי מקבילים כנהוג בבר-אור הקודם.  

 (צילום: דו"צ) (צילום: דו
(צילום: דו"צ)

 (צילום: דו"צ) (צילום: דו
(צילום: דו"צ)

 (צילום: דו"צ) (צילום: דו
(צילום: דו"צ)
 

לוחמי היחידות המיוחדות, בהן של חטיבת הקומנדו (דובדבן, מגלן, אגוז ורימון) וכן יחידות עילית כשייטת 13, יעברו בר-אור דומה עם תוספות משקל: את תרגילי המתח הם יבצעו עם אפוד כבד יותר שתכולתו תגיע ל-15 ק"ג, את ריצת הזריזות יבצעו עם נשיאת אפוד במשקל זהה, את הסקווטים יבצעו כשהם מרימים מוט משקולות במשקל של 60 ק"ג. במקום תרגיל המקבילים הם יבצעו תרגיל של לחיצת חזה עם נשיאת מוט משקולות של 60 ק"ג. ריצת ה-3,000 תישאר ללא שינוי.

 

הבר-אור ללוחמי היחידות המתנייעות (איסוף קרבי, שריון, פיקוד העורף ותותחנים) יישאר ללא שינוי בשנה הקרובה, ורק לאחר יישום הבר-אור החדש ליחידות החי"ר והיחידות המיוחדות, ישונה הבר-אור גם למערך המתנייע, שכיום כולל ריצת 3,000, תרגיל מקבילים ומתח, כפי שהיה גם בחי"ר וביחידות המיוחדות. השינוי המרכזי, מלבד הרחבת הבוחן, נוגע להעמקת הדיפרנציאליות ודרישות הכושר השונות של צה"ל מלוחמי החי"ר, לעומת לוחמי המערכים האחרים והיחידות המיוחדות.

 

"מנתונים שאספנו מהלוחמים בשנים האחרונות הבנו שהכשירות האופרטיבית שלהם יותר מתבססת על יותר משקל בתנועה איטית ולכן החלטנו יותר לעבוד על כוח ופחות על סיבולת", הסביר ל-ynet קצין בצה"ל שאמון על הנושא. "כיום לוחם בלחימה נדרש לנוע מהר יותר מנקודה לנקודה, תוך הרמת משקל גופו וציודו בשינויי כיוון מהירים".

 

בנוסף, מבחני פלוגה ישתנו גם השנה ליחידות החי"ר, ובמקום ריצת שני קילומטרים וקילומטר של ריצת אלונקות וירי אחרי מאמץ, יידרשו הלוחמים ללכת יחד שני קילומטר עם משקל של 30 ק"ג על גבם ולצעוד יחד קילומטר נוסף עם משקל זה בנוסף לנשיאת אלונקה.

 

השינוי בבר-אור המחודש בצה"ל יגיע גם לאנשי הקבע ולתומכי הלחימה. מתחילת 2017 יוכל כל איש קבע להחליף את בוחן ריצת ה-3,000 מטר השנתי ופשיטות המרפקים שהיו נהוגים עד היום במרוץ רשמי (דוגמת חצי מרתון), בשחייה ועוד. איש קבע בעל מוגבלות רפואית יעבור מבחן הליכה מהירה של 1.5 ק"מ תוך חצי שעה. שינויים אלו ייכנסו גם לחיילים סדירים תומכי לחימה.

 

במקביל, הכניסו בצה"ל בחודשים אלה כפיילוט ראשון בחטיבת גבעתי, ערכת כושר ניידת לגדודים שעסוקים בתעסוקה מבצעית בגזרות הבט"ש, על מנת לסייע ללוחמים לשמור על כושר שלא במהלך האימונים התקופתיים וההכשרות. הערכה שהורכבה על בסיס מודל של צבא ארה"ב כוללת דלגיות, רצועות כוח והתנגדות, אפודי משקלים, משוכות, חבלים וגלגלי ליבה. בנוסף, הוחלט בצה"ל להקים בעשרות בסיסים חצרות כושר, בדומה למתקני הכושר הנייחים הפרוסים ברחבי הערים.  

פורסם לראשונה 04/12/2016 23:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים