שתף קטע נבחר

"אימא דיברה איתו". גרסת החיילים המקושרים להטבות מהרס"ר

בימים אלה מתגבשת עסקת טיעון בפרשת המתנות וההטבות בבסיס בתל השומר. החיילים - בהם אחיה של בר רפאלי - לא יואשמו. בעדויותיהם הסבירו את הקשר עם הרס"ר. דניאל גרנט: "נתתי לו חולצה של נבחרת גאנה, הוא נתן לי חיבוק ושמח מאוד"

בפרקליטות הצבאית הוחלט שלא להגיש כתב אישום נגד החיילים המעורבים בפרשת המתנות וההטבות למפקדם בבסיס מופ"ת בתל השומר, ולהסתפק בכתב אישום מקל נגד הרס"ר הוותיק, רנ"ג סאיד נסראלדין, במסגרת עסקת טיעון שמתגבשת בימים אלה. בחקירתם הסבירו את הקשר לרס"ר, ופירטו את גרסתם ל"טובות" ההדדיות.

 

אמש נחשפו ב-ynet עיקרי כתב האישום נגד הרס"ר: מצד אחד הוא קיבל מחייליו לאורך תקופה מתנות דוגמת בגדים של הודיס, כרטיסים למשחקי כדורגל וקשרים עם הוריהם במטרה להיטיב עם קרובי משפחתו. מהצד השני, הרס"ר אפשר לחייליו שלא להגיע לבסיס במשך מאות ימים בשנים האחרונות, אבל בפועל דיווח באופן כוזב שהם נמצאים בבסיס.

רנ"ג סאיד נסראלדין ()
רנ"ג סאיד נסראלדין

בצה"ל החליטו כאמור שלא להאשים את החיילים לאחר שבמצ"ח התקשו להוכיח שהמתנות שהם נתנו למפקדם היו בתמורה להקלות בתנאי השירות שהעניק להם. הפרשה, שפורסמה לראשונה ב-ynet לפני חצי שנה, חשפה את מה שלטענת הרס"ר הוא נורמה רווחת בצה"ל, בעיקר בבסיסים עורפיים: מפקדים מצ'פרים את פקודיהם, והם מאידך מפנקים אותם באופן חברי בשורה של טובות הנאה. כעת אנו חושפים את גרסתם של שני החיילים שמופיעים בכתב האישום, און רפאלי, שנחקר תחילה בחשד למתן שוחד ושימוש בסמים מסוכנים (אך כאמור לא יועמד לדין) ושל דניאל גרנט, בנו של מאמן הכדורגל אברהם גרנט ואשת הטלוויזיה צופית גרנט, שמסר את עדותו במצ"ח במהלך החקירה.

 

 (צילום: איתי בלומנטל) (צילום: איתי בלומנטל)
(צילום: איתי בלומנטל)

גרנט, שהספיק להשתחרר מצה"ל, שירת כעובד רס"ר בבסיס הסמוך לקריית אונו. "אני והרס"ר בנינו קשר קצת יותר מיוחד מכל החיילים שהיו איתי, בגלל שהגעתי אליו בתקופה קשה והוא נורא עזר לי. הוא התחשב והיה הרבה יותר טוב אליי. הייתי חוצפן, ביקשתי לצאת יותר מחיילים אחרים והוא היה נותן לי. היו ימים שהייתי אומר שאני בבסיס ולא הייתי מגיע. לא היו שואלים אותי למה והיו עוד עובדי רס"ר שלא הגיעו כאשר הרס"ר לא היה".

 

גרנט הודה בפני החוקרים שנתן למפקדו "כרטיס או שניים" שקיבל בחינם למשחקי מכבי תל אביב: "הוא היה מבסוט מזה. הוא אוהב כדורגל. בסוף השירות שלי נתתי לו חולצה של נבחרת גאנה (שאותה מאמן אביו, אברהם). הוא נתן לי חיבוק ושמח מאוד. היו כמה פעמים שבהן קניתי לו ארוחת צהריים מחוץ לבסיס והוא לא שילם, והיה גם הפוך – שהוא שילם על ארוחות שלי".

 

כאשר החוקרים טענו בפני גרנט שהוא לא נכח בבסיס במרבית ימי העבודה באחד החודשים בהם שירת תחת הרס"ר, הוא הסביר: "נפלתם על חודש חריג. הייתה תקופה שבה הברזתי הרבה מהבסיס, קמתי לעשות דברים אחרים בספונטניות".

 

דניאל גרנט העיד גם על שיחות שערך המפקד עם הוריו, צופית ואברהם: "אמרתי לאמי שתגיע לסאיד כדי שיוריד ממני קצת עצבים ובאמת ככה הוא עשה. הכרתי ביניהם ופעם אחת התארחנו אצלו בדליית אל כרמל, אני ואמי. בפעם השנייה, בארוחת ערב אצל המפקד, בביתו, אליה הגיעו גם אבא ואמא שלי. הם דיברו על כדורגל". בכתב האישום נגד הרס"ר נכתב כי נסראלדין ביקש מגרנט האב סיוע במציאת משקיעים לקבוצת הכדורגל שבה קרוב משפחתו משמש כחבר הנהלה. דניאל גרנט מסר: "אני אוהב את הרס"ר. הוא אחלה בנאדם וסתם עושים לו עוול".

 

הגרסאות של שני החיילים (צילום: איתי בלומנטל) (צילום: איתי בלומנטל)
הגרסאות של שני החיילים(צילום: איתי בלומנטל)

  

 

החייל השני שנחקר היה און רפאלי שהכחיש כי הציע או נתן הטבות, דוגמת משקפי קרולינה למקה ובגדי הודיס, למפקדו הרס"ר, כפי שטענו החוקרים לפי חומרי החקירה ושיחות הוואטסאפ בין השניים. "היה לנו קשר של מפקד-פקוד", טען רפאלי. "יש לנו התכתבות בוואטסאפ שלך עם דור פרץ (חבר ילדות של רפאלי ושחקן מכבי תל אביב באותה תקופה), שבה אתה מבקש ממנו לארגן חולצה לרס"ר שלך", טענו החוקרים, ורפאלי השיב: "לא זכור לי. ניסיתי הרבה פעמים להשיג את החולצה לעצמי".

 

החוקרים הטיחו ברפאלי כי אביו, רפי, ניסה לסדר למפקד ולמשפחתו חופשות בים המלח ובברלין וכן חופשה במלון דן הרודס באילת שכללה 20 חדרים. עוד הציגו החוקרים תכתובת וואטסאפ שבה העביר און לאביו את פרטי הרס"ר לטובת חופשה בברלין. רפאלי השיב: "אבא ניסה לעזור למצוא לו איש קשר שדרכו הוא יקנה חופשה. אני לא יודע במה מדובר ולא זוכר זאת. היחידה ביקשה פעם שאחותי תבוא להרצות להם בים המלח, אני לא זוכר אם לכל היחידה או רק לאנשי הקבע. לגבי ברלין, כנראה הוא רצה לטוס ולא ענו לו אז הוא ביקש איש קשר שיסגור דרכו".

 

"הם דיברו על כדורגל". דניאל גרנט והרס"ר (צילום: איתי בלומנטל, רפי דלויה) (צילום: איתי בלומנטל, רפי דלויה)
"הם דיברו על כדורגל". דניאל גרנט והרס"ר(צילום: איתי בלומנטל, רפי דלויה)

לפי החוקרים, תכתובות הוואטסאפ העלו כי אמו של רפאלי ניסתה לבקשת בנה לסדר כרטיסים להופעה עבור הרס"ר, אך בסוף לא הצליחה. רפאלי: "לא זוכר שיחה כזו". בנוגע לטענות על שימוש והחזקת סמים, רפאלי הכחיש שצרך סמים במהלך שירותו והודה שהשתמש במריחאונה, פעם אחת, כתלמיד תיכון לפני הצבא. על שירותו בבסיס מופ"ת העיד רפאלי: "היה לי אישור להגיע מאוחר. לא אישרו

לי בקשה להיות מוכר כדוגמן פעיל מבלי לציין למה. הבקשה לאמן פעיל אושרה, ואני עובד באישור בדובר צה"ל ומצטלם לסדרת פול מון".

 

רפאלי העיד על עצמו שלא עבר מיונים לטיס, לא רצה לשרת בשריון והעדיף לשרת ביחידת מופ"ת "כי פה יש בנות יפות". את הטענות כי שוחרר על ידי הרס"ר לפי הסכם עמו, הכחיש רפאלי, וטען כי חתם על ימי החופש שלו או קיבל גימלים. על עדויות החיילים ביחידה שלפיהן חיילים קנו לרס"ר שלהם מדי יום ארוחות בסטקיות סמוכות, השיב רפאלי: "אני לא זוכר ואם כן - הייתי לוקח ממנו כסף על זה".

 

רפאלי טען עוד כי החוקרים נתנו לו ערגליות וקרקרים לארוחת בוקר, ולאחר שסרב לקחת את ארוחת הצהריים בטענה שהיא חריפה, אחת החוקרות צעקה: "שילך להזדיין". רפאלי טען: "אני יושב בחקירה וסופג עלבונות, קללות ולעג כמו סתום, מטומטם, אפס, שקרן, און רפאלי? מי אתה בכלל? יהיר, מתלהב. נורא נעלבתי".

 

סנגורו של רפאלי, עו"ד עודד סבוראי מסר בתגובה: "אנו מביעים סיפוק מכך שגרסתו של און בחקירה התבררה כנכונה והפרקליטות הצבאית החליטה שלא לנקוט נגדו בכל הליך לנושאים המצויינים בכתבה. בכוונת און להמשיך ולשרת נאמנה בצה"ל".

 

גורמים בצה"ל ניסו להסביר את מעשי הרס"ר: "זו הייתה שיטת פיקוד שלפיה הוא תמרץ את חייליו בבונוסים, כולל ימי חופש לא רשמיים, על מנת שיעשו את עבודתם. מחלק מהחיילים שתמרץ הוא אכן ביקש להביא לו כל מיני מתנות".

 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לאחרונה הוגש בעניינו של נגד בשירות קבע כתב אישום בגין כך שאפשר לחיילים לשהות בבית בחופשה, תוך שהוא מדווח שהם נמצאים ביחידה, ובגין כך שכמה פעמים ביקש או קיבל מחיילים טובות הנאה אישיות. הנגד צפוי להודות בכתב האישום במסגרת הסדר טיעון, ולסיים בכך את שירותו. נגד החיילים המעורבים לא ננקטו צעדים, כיוון שמהחקירה לא עלה שהם נתנו הטבות לנגד על מנת לקבל הקלות בשירות. הנגד נהג להעניק הקלות בניגוד לכללים לחיילים רבים, ללא קשר להטבות שביקש או קיבל באופן לא תקין ממספר חיילים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איתי בלומנטל, ענת מוסברג
הרס"ר נסראלדין ואון רפאלי
צילום: איתי בלומנטל, ענת מוסברג
מומלצים