שתף קטע נבחר

מתכוננים ללבנון השלישית: מפוצצים "מנהרות חיזבאללה"

צה"ל מתאמן בלוחמת מנהרות - ונערך גם לקרב מגננה בשטח ישראל: כוח הנדסה תועד מפוצץ "מנהרות חיזבאללה", חטיבת טנקים התאמנה בהגנה על יישוב שנושק לגבול הצפון. "יכולות ההתקפה של חיזבאללה משתפרות"

 

 

 

שני שינויים מרכזיים מעצבים את ההכנות של צה"ל למלחמת לבנון השלישית: הכשרת כוחות המיועדים לתמרון קרקעי כדי להילחם במחלקות או בפלוגות שלמות של חיזבאללה שיחדרו לשטח ישראל, לצד החדרת התודעה ושדרוג המוכנות של החטיבות לנטרל בצורה יעילה וממוסדת, כחלק מתורת לחימה ודפוסי פעולה, את מנהרות הלחימה של חיזבאללה. שני המרכיבים האלה יהיו רלוונטיים גם למערכה הבאה מול חמאס ברצועת עזה.

 

התהליך הראשון משנה לחלוטין את גישת המג"דים, המח"טים ואלפי הלוחמים לקראת המלחמה הבאה: לא עוד הקפצה מהירה משטחי האימונים או מגזרות הבט"ש לשטחי הכינוס ומשם, אחרי אימון הכנה קצר, לחצות את הגבול ולהתחיל בדהירה בשטח האויב. תפיסת בן גוריון לפיה יש להעביר את הלחימה לשטח האויב כדי להכריעו, הפכה למצפן הקרב של חיזבאללה. ההערכות בצה"ל הן שפלוגות "רדואן" של הארגון השיעי יחדרו לישראל בשלביה הראשונים של המלחמה הבאה, באופן מפתיע ומשולב, וינסו לקבוע מהר את תמונת הניצחון של המערכה: כוח חיזבאללה עם עשרות לוחמים תוקע דגל צהוב אחרי שהשתלט, ולו לכמה שעות, על ישוב ישראלי או מוצב צה"לי ליד הגבול.

כוח הנדסה מחטיבה 188 באימון לטיפול במנהרות (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
כוח הנדסה מחטיבה 188 באימון לטיפול במנהרות(צילום: יואב זיתון)
 

בשבועות האחרונים, בכמה תרגילים חטיבתיים שנערכו בצה"ל, ניתן היה להבחין היטב בשינויי התפיסה בצבא. כך למשל, בתרגיל של חטיבת הטנקים (מרכבה סימן 4) הסדירה 401: הכוח החטיבתי, המשולב בגדודי חי"ר מהנח"ל ומגבעתי, הוקפץ ל'מלחמה' שפרצה במתאר צפוני, אך לכוחות המתינה משימה מפתיעה - היערכות לקרב מגננה, בשטח ישראל, תוך עיבוי ההגנה על ישוב ישראלי שנושק לגדר הגבול. סיפור המעשה: כוח חיזבאללה גדול עומד לפלוש תוך זמן קצר, והכוחות נדרשו להתמודד עם האיום באמצעות פריסה מתוחכמת ומסיבית של הלוחמים, ביצוע מארבים בנקודות רגישות, הפעלת הונאה טקטית והכלת הגזרה לחיסול האיום המתקרב.

 

מתאמנים בפיצוץ מנהרות, לקראת עימות עם חיזבאללה (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
מתאמנים בפיצוץ מנהרות, לקראת עימות עם חיזבאללה(צילום: דובר צה"ל)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

כך, הלכה למעשה, כוחות גדודיים או חטיבתיים יקדישו את ימיהם הראשונים במלחמה הבאה להכפלת הכוחות שמגנים בשגרה על ישובי וכבישי קו המגע בגבול לבנון וגם בגבול עם רצועת עזה, בטרם יחלו במתקפה חוצת הגבול. התרגיל של 401, גבעתי ונח"ל נערך בשטחים הרריים ומיוערים הסמוכים לגלבוע, וכלל כיבוש "יבש" של העיר בית שאן שדימתה עיירת חיזבאללה.

 

"יכולות ההתקפה של האויב משתפרות", הסביר ל-ynet קצין בכיר מאוגדה 162, שבמסגרתה נערך התרגיל, "נתנו למג"דים באימון הזה להתפרס למגננה ברמת הלוחמים עם האפודים והנשקים עליהם בלבד, עוד לפני שיגיעו לגזרה הטנקים ונגמ"שי האכזרית. מהלך שכזה יעניק גמישות לאוגדת הגליל שאחראית על הגנת הגזרה ויסגור לה תורפות הגנתיות. היום הגדודים מבינים שהם יופעלו מיד להגנה, בלי קשר להפעלות אש או אישור לתמרון".

 

לקצינים שהשתתפו בתרגיל עדיין צרובה הסיבה ששינתה את גישת הצבא לחיזוק המגננה בשטחנו. הם היו שם לפני שנתיים וחצי במהלך מבצע צוק איתן, כאשר יותר לוחמי צה"ל נפלו בקרב מול חמאס בצידו הישראלי של הגבול, בזמן שחבריהם הלמו בארגון הטרור בשטח הרצועה. תמרור האזהרה התת קרקעי החל למעשה להבהב ולגרום לשינוי תפיסה בצה"ל, בקרבות הקטלניים מול חמאס בחורשה שבין שדרות לקיבוץ ניר עם, ביער בארי ובעמדת הפילבוקס שבין נחל עוז למעבר קרני הנטוש.

 

בצבא מעריכים  שחיזבאללה שדרג את תשתית המנהרות בכפרים  (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
בצבא מעריכים שחיזבאללה שדרג את תשתית המנהרות בכפרים (צילום: דובר צה"ל)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

הצרות בצוק איתן נמשכו גם בצד העזתי: הלם המנהרות שתפס את צה"ל לא מוכן מספיק לאיום התת קרקעי, הביא לפעולה שלא הייתה מתוכננת באף תכנית אופרטיבית: הפצצות חיל האוויר שהקשו על כוחות הקרקע לאתר פתחי מנהרות, אלתורים מוזרים מכל הבא ליד נגד המנהרות שרובם נותרו חסויים עד היום וגדודי הנדסה שהוקמו מעכשיו לעכשיו, כמו חטיבה שנקרעה לגזרים במלחמות של פעם ושאריות מגדודיה נתפרו מחדש ליחידה אחת תוך כדי לחימה.

 

ההערכה בצה"ל כיום היא שחיזבאללה לא חפר מנהרות חוצות גבול כמו חמאס, אך שדרג בהחלט את תשתית מנהרות הלחימה שלו בכפרים השיעיים ובשטחים הפתוחים מסביבם, אותם יידרשו כוחות צה"ל לכבוש. בתרגילים של חטיבות השריון 188 ו-401 שנערכו לאחרונה תורגלה רמת הזמינות והכשירות המשופרת של שני גדודי הנדסה, בסדיר ובמילואים, שייקחו חלק מרכזי ומוסדר מול איום המנהרות של חיזבאללה. החיבור בין כוחות החי"ר והשריון לחבריהם מההנדסה מושתת על תפיסת "איתור-בידוד-השמדה".

 

בצה"ל מודים

שחומר נפץ נוזלי (ששימש את הכוחות בצוק איתן להשמדת מנהרות ונחשב ליעיל מאוד) לא יהיה ברשות כל החטיבות המתמרנות, ולכן בחלק מהמקומות תתקבל החלטה להשמיד חלק מהפיר במוקשים ובמטענים, במקום את כל התוואי. "היום לכל כוח חטיבתי בתמרון יש לפחות פלוגת הנדסה מלאה שכוללת גם כלי צמ"ה כמו די 9", הסביר הקצין, "הכי נכון להתמודד עם מנהור זה לנטרלו בלי להיכנס אליו. אין תרגיל גדודי אצלנו ללא תרגולת של טיפול ב-10, 12 פירים. במתאר הצפוני אנו רואים דווקא את איום הנ"ט כגדול יותר מאיום המנהור".

 

בנוגע לכמות השינויים שצפויים לחטיבות במלחמה הבאה לפני שיתמרנו ועל תפיסת המגננה החדשה, אומר הקצין: "תכנית אופרטיבית היא מצפן. אנחנו מתרגלים היגיון של כשירויות, נוהלי הקרב קצרים. אתה מתכנן 24-12 שעות קדימה ולא ימים קדימה. אני מסביר למפקדים בחטיבה שסכמת המלחמה מתחילה בהגנה, וצריך לתרגל מעבר משגרת בט"ש להגנה ומשם להתקפה וזה טוב, כי זה שלב ביניים לפני שאנשים יוכלו לזרוק רימון או לירות פגז בלי לבקש אישור".

 

מפקד ההכשרה החיילית של ההנדסה הקרבית, סא"ל היתאם חוסייסי: "אנחנו מפתחים אמצעי לחימה לטיפול במנהרות, בדגש על ההיבט הטכנולוגי, וחלק מהם כבר פותחו ונרכשו. מדובר באמל"ח שיודע לזהות חללים תת קרקעיים. ההתמודדות מול מנהרות חמאס או חיזבאללה היא דומה, אבל סוג הקרקע שונה. נתרגל תרחישים כאלה נגד מנהרות בעיקר בלילה, כי בלילה יש לנו יתרון על האויב. אנו פועלים כבר היום כדי לוודא שהטיפול במנהרות במלחמה הבאה לא יאפשר לאויב לשחזר אותן ולשקמן כאשר נצא מהשטח".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
מתאמנים לפוצץ מנהרות
צילום: דובר צה"ל
מומלצים