שתף קטע נבחר

צפו בניסוי המבצעי לנגמ"ש הגלגלי בצה"ל: "יכולת שרידות וקטלניות גדולה יותר"

מושבים נוחים, נסיעה "רכה", מסכי מגע, מיזוג אוויר והפעלת מקלע כבד בג'ויסטיק. לוחמי גדוד 50 בחטיבת הנח"ל בדקו מקרוב בשורת תרגילים את יכולות נגמ"ש האיתן. "עם הכלי הזה, הכניסה ללחימה הרבה יותר עוצמתית"

 

 

 

טבילת אש ראשונה לנגמ"ש הגלגלי החדש בצה"ל: נגמ"ש האיתן, שדגמי ניסוי ראשונים שלו נמסרו לצבא לפני כחצי שנה ממנהלת פיתוח הטנקים במשרד הביטחון, עבר בשבועות האחרונים ניסוי כלים מבצעי משמעותי ראשון. הניסוי נערך בקרב לוחמי חטיבת הנח"ל, שנבחרה לשמש כחטיבת החי"ר שתלווה את הטמעתו בצבא ותהיה הראשונה להצטייד בו בשנים הקרובות.

 

בכך יחליף הנגמ"ש המהיר את נגמ"שי ה-M-113 הוותיקים יותר, שצורתם המיתולוגית הקנתה להם את הכינוי "זלדה", על שם הנגמ"שים משנות השבעים והשישים של המאה הקודמת. הנגמ"ש החדש, בעל מערכות הגנה פסיביות (עם לוחות מיגון מתקדמות) ומערכות הגנה נוספות נגד טילי נ"ט מסוגים שונים ובכללם הקורנט, נוסה בשורה של תרגילים פלוגתיים ובתרגיל גדודי בגדוד 50 של הנח"ל בשטחים פתוחים, סגורים ובנויים, בבסיסי האימונים של צה"ל בבקעת הירדן ובנגב לפני כחודש.

הנגמ"ש החדש בפעולה (צילום: דובר צה"ל ) (צילום: דובר צה
הנגמ"ש החדש בפעולה(צילום: דובר צה"ל )

 (צילום: דובר צה"ל ) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל )

 (צילום: דובר צה"ל ) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל )

 

"האיתן מביא יכולת של שרידות וקטלניות הרבה יותר גדולה לכוח שיאפשרו אורך נשימה הרבה יותר גבוה", אמר ל-ynet ראש הפרויקט בזרוע היבשה, רב-סרן שרון גואטה. "הכלי יכול להגיע למהירות 90 קמ"ש אבל ייעודו הוא לאפשר לכוח להילחם ולהביאו בצורה שלמה אל היעד".

 

האיתן מבוסס על הנדסת האנוש הנוחה של נגמ"ש הנמ"ר הגדול, שבו מצוידת חטיבת גולני וכולל את מערכת ההגנה האקטיבית מעיל רוח. כך למעשה, 12 הלוחמים שנושא האיתן, מתוכם מפקד, קטלן (מפעיל מערכות האש) ונהג, נהנים ממושבים נוחים יותר מאשר במשוריינים הישנים, מנסיעה "רכה" ובטוחה יותר, ממסכי מגע ללוחמים, ממערכת מיזוג אוויר ומצפייה ישירה של הנעשה מחוץ לכלי ברדיוס של 360 מעלות באמצעות מסכים פנימיים שמקרינים ממצלמות חיצוניות את הנעשה בסביבת הקרב.

 (צילום: דובר צה"ל ) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל )

 (צילום: דובר צה"ל ) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל )

במהלך האימון, הנגמ"ש החדש (8 מטרים אורכו ושלושה רוחבו), הגיע למהירויות בשטח של 45/50 קמ"ש, בעיקר בשל הגבלות בטיחות בפיילוט, כך שבפועל בזמן תמרון יבשתי הוא ייסע במהירויות גבוהות יותר. אחד ממאפייני האיתן, שגורמים לו להיות מתקדם יותר מהנמ"ר, נוגע לסנכרון המלא בין כלל מערכות השליטה והבקרה התקשוביות עם מערכות האש, באופן שמאפשר יכולת סגירת אש מהירה יותר. רס"ן גואטה: "באיתן יש מודעות מצבית גדולה לכלל הלוחמים, ולא רק למפקד הצוות".

 

מערכות האש שהותקנו לאורך הפיילוט על גבי האיתן הם בעיקר מקלעים מוכרים, דוגמת המאג והמקלע הכבד (0.5) מסוג קטלנית, שניתנים לשליטה בטוחה ומדויקת בהפעלת ג'ויסטיק מתוך תא הלוחמים. במקביל מפתחים בצה"ל את מערכת האש העתידית של האיתן - תותח בקוטר 30 מ"מ לטווחים של עד כ-2,500 מטרים, שמיועד למגוון מטרות בשטח, דוגמת מבני אויב, נקודות מסתור וחוליות נ"ט.

"אורך נשימה יותר גבוה". רס"ן גואטה (צילום: דובר צה"ל ) (צילום: דובר צה
"אורך נשימה יותר גבוה". רס"ן גואטה(צילום: דובר צה"ל )

התותח החדש יורכב גם על גבי נגמ"ש הנמ"ר, ויעניק לכוח פתרון חלופי וגמיש יותר מאשר פגז טנק, עם פחות נזק סביבתי. ניסוי ראשון בתותח החדש ייערך בשנה הקרובה. פרויקט האיתן נמצא בהליכי אישור מבצעיים סופיים בצה"ל, בטרם יוחלט במטכ"ל על לוחות הזמנים ברכישתו. בחטיבת הנח"ל המליצו לזרוע היבשה להמשיך להתנסות באיתן גם בתעסוקות המבצעיות הקרובות של החטיבה בגזרות הביטחון השוטף. לאורך ההתנסות בפיילוט התגלו כמה ליקויים, שכעת עוברים שיפור. בין היתר מדובר בקשר בין הנהג והמפקד לאורך המשימה.

 

"מדובר בנגמ"ש משוכלל עם כל מערכות הטכנולוגיות שיכולנו לחשוב עליהם", אמר מפקד גדוד 50, סגן-אלוף יאיר צוקרמן, שהתנסה עם חייליו על האיתן, גם בתרגילים משותפים עם נגמ"שים אחרים וטנקים. "תדמיין גדוד עם 30-40 כאלה, מוקפץ לזירת לחימה ללא כל צורך במובילים".

 

צוקרמן וכוחות הגדוד קפצו מבסיס ביסל"ח שליד ירוחם למתקן הלחימה בשטח בנוי הגדול שבצאלים על גבי האיתנים: "זו אמנם נסיעה קצרה, אבל עשינו אותה ב-50 דקות, כולל אלמנטים מנהלתיים, שהכוח כבר הגיע רענן ומצויד באופן מלא אל יעד הלחימה. באותה מידה זו הייתה יכולה להיות נסיעה מבסיס החטיבה בבית ליד לכל יעד בארץ. זו כבר לא רק 'מונית' כפי שהכרנו בכלים בעבר, עם האיתן הכניסה ללחימה היא הרבה יותר עוצמתית, כאשר לוחם לא צריך לחשוף את חזהו ולכוח יש אש משלו. האיתן פיתח מהירות נסיעה ופריקת לוחמים תוך זמן קצר בצורה ממש חתולית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
ניסוי מבצעי ראשון באיתן
צילום: דובר צה"ל
מומלצים