שתף קטע נבחר

המפלצת הענקית שטרפה דינוזאורים

מאובנים חדשים של האצגופטריקס שהתגלו ברומניה מראים כי כמה פטרוזאורים גדולים אכלו דינוזאורים שגודלם היה דומה לזה של סוסים

חוקרים גילו לאחרונה מאובן חדש של זוחל-מעופף עצום, שככל הנראה היה כל כך גדול ומאיים שפשוט היה יכול לאכול את טרפו בבת אחת ללא כל בעיה. המאובן נמצא באזור טרנסילבניה שברומניה, וגילו מוערך בכ-70 מיליון שנה.

 

המאובן הוא של האצגופטריקס (Hatzegopteryx) - זוחל בעל צוואר קצר ומאסיבי ולסת שרוחבה כחצי מטר – משמע, מספיק גדולה כדי גם לטרוף אדם קטן או ילד. מדובר בפטרוזאור – זוחל מעופף שחי בתקופת הדינוזאורים.

 

 (איור: מתוך המחקר) (איור: מתוך המחקר)
(איור: מתוך המחקר)

 

תחילה, חשבו החוקרים שהפטרוזאורים אכלו תינוקות דינוזאורים קטנים, שגודלם היה כגודל חולדות. אך המאובנים החדשים שהתגלו כעת מראים כי כמה פטרוזאורים גדולים אכלו יצורים גדולים בהרבה, ואולי אף דינוזאורים שגודלם דומה לזה של סוסים.

 

הפטרוזאורים גדלו לממדי ענק בתקופת הקרטיקון המאוחרת - העידן האחרון שבו הדינוזאורים עדיין הסתובבו על כדור הארץ. לרוב הייצורים במשפחה היה מבנה גוף דומה יחסית, אך לפי המחקר הנוכחי, שממצאיו פורסמו בכתב העת Peer J, ההאצגופטריקס היה שונה, וגופו הפך אותו לחזק בהרבה ממינים אחרים באותה התקופה. גופו הענק והמוצק, היה מאיים מאוד לסביבה, במיוחד משום שהיה מלווה בלסת עצומה ברוחב חצי מטר.

 

החוקרים, מאוניברסיטאות סאות'המפטון ופורטסמות', אמרו שמכיוון שלא היה טורפים רבים אחרים באזור זה של רומניה, המין הזה ככל הנראה היה הטורף הדומיננטי ביותר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איור: מתוך המחקר
האצגופטריקס
איור: מתוך המחקר
מומלצים