שתף קטע נבחר

המציאות מדביקה את הפער עם טראמפ

לאחר שבועות של האשמות כי הדיווחים על קשר בין יועצי טראמפ לרוסיה הם לא יותר מ"פייק ניוז" וציד מכשפות - ראשי ה-FBI וה-NSA הציבו את הנשיא מול המציאות שאינה בדפי הטוויטר. גם הטענות של טראמפ כי קודמו, אובמה, צותת לו הופרכו לחלוטין, והותירו את הבית הלבן במבוכה. פרשנות

 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
(צילום: MCT)
המציאות מדביקה את הפער עם הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ. שעות לאחר שדחה אתמול (יום ב') טראמפ דיווחים על כך שישנה בדיקה בעניינים של אנשי הקמפיין שלו בחשד לקשירת קשר עם רוסיה וקרא לנושא "פייק ניוז" – ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, אישר כי החקירה אכן מתקיימת.

 

קומי גם התעקש שוב ושוב שאין כל ראיות לתמוך בטענותיו השערורייתיות כי קודמו בתפקיד, הנשיא ברק אובמה, התקין מערכות ציתות במגדל המפואר הנושא את שמו של טראמפ בניו יורק. כמו כן, הפריך ראש הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) מייק רוג'רס את הטענות של דוברו של הנשיא בשבוע שעבר כי בריטניה סייעה לאובמה עם פרויקט הציתות.

ג'יימס קומי בשימוע אתמול בקונגרס (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ג'יימס קומי בשימוע אתמול בקונגרס(צילום: AFP)
 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
  

כשמסתכלים על הכול יחדיו, הגילויים בשימוע הארוך שהתקיים בוועדת המודיעין של בית הנבחרים מסתכמים לכדי ערעור ענק של הנשיא, שההאשמות המסוגננות שלו ומתקפות הטוויטר המפורסמות שלו התמוטטו במהרה תחת הכובד הרב של עדויות בקונגרס מפיהם של בכירי מערכת הביטחון האמריקנית.

 

רבים מתומכיו הנלהבים ביותר של טראמפ כנראה לא יושפעו יותר מדי מהשימוע הדרמטי שהתקיים אתמול. אך עדיין, אמינותו ומעמדו של טראמפ בתור בעל ברית מהימן עבור עמיתיו הרפובליקנים בקונגרס מתערערים. גם אם יועציו לבסוף ינוכו מכל חשד לקשירת קשר עם רוסיה, כפי שהבית הלבן טוען שיקרה, החקירה הזו עדיין תרחף מעל כהונתו של טראמפ במשך חודשים ואולי אף שנים, ותסיח את הדעת מסדר היום השאפתני שאותו הבטיח טראמפ לחוקק.

 

 

 

המציאות הייתה די ברורה אתמול בערב. מרבית ערוצי החדשות בארה"ב העבירו בשידור חי את חמש השעות של עדויותיהם של קומי ורוג'רס במקום את השימוע הראשון בקונגרס של ניל גורסץ' – מועמדו של טראמפ לכיסא בבית המשפט העליון. השימועים על רוסיה נערכו גם במקביל לניסיונות הקדחתניים של טראמפ לשכנע את חברי מפלגתו לתמוך בתוכנית הבריאות החדשה שלו.

 

עמדתו הפוליטית של הנשיא האמריקני כבר הייתה לא יציבה עוד לפני הדיון אתמול בקונגרס – הראשון מני כמה דיונים ציבוריים שוועדות המודיעין של בית הנבחרים והסנאט שצפויים בתקופה הקרובה. אחוזי התמיכה בנשיא צנחו לכדי 39% – ירידה של 6% מהשבוע שעבר – כך על פי סקר חדש של מכון גאלופ.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
  

השאלות על קשריו לרוסיה מרחפות מעל ראשו של טראמפ זה זמן רב, נוכח עמדתו הידידותית כלפי מוסקבה וקשריהם האינטרנטיים של יועציו עם גורמים מרוסיה. הבית הלבן מתעקש כי הקמפיין של טראמפ לא תיאם את הפריצה של הרוסים למחשבים של גורמים דמוקרטיים בזמן הבחירות וטען כי ההאשמות הן לא יותר מציד מכשפות פוליטי.

 

אך הדיונים שהתקיימו אתמול בערב הותירו את הבית הלבן במבוכה גדול, בלי כל מקום להסתתר.

 

דובר הבית הלבן, שון ספייסר, פתח בשורה של טיעונים מעורפלים במסגרת התדרוך היומי שלו. הוא סיפק הצהרות ממחוקקים שונים וגורמים בממשלו לשעבר של אובמה לפיהן הם לא ראו כל עדות לכך שאנשיו של טראמפ קושרים קשר עם הרוסים. עם זאת הוא ביטל לגמרי טענות כמעט זהות של אותם גורמים לגבי טענותיו של טראמפ כי אובמה צותת לו, ואמר כי החקירה בעניין הזה עדיין נמצאת בשלב מוקדם מדי כדי להסיק מסקנות.

דובר הבית הלבן שון ספייסר: "לפלין ולמנפורט היו תפקידים קטנים מאוד בקמפיין" (צילום: AP) (צילום: AP)
דובר הבית הלבן שון ספייסר: "לפלין ולמנפורט היו תפקידים קטנים מאוד בקמפיין"(צילום: AP)
 

ברגע ספציפי ומעורר תמיהה, ספייסר אף טען כי לאחד מהגורמים המדוברים בקמפיין של טראמפ, פול מנפורט, היה "תפקיד מצומצם ביותר" בבחירות שנערכו בנובמבר האחרון. למעשה , מנפורט הועסק במרס 2016 בתור מנבל הכנסים של טראמפ וחודשיים לאחר מכן קודם למנהל הקמפיין. ספייסר גם תיאר את מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי לשעבר, בתור "מתנדב" בלבד בקמפיין. פלין הצטרף לנסיעות רבות של הנשיא ונאם בכינוס הוועידה הרפובליקנית בקיץ. מנפורט ופלין פוטרו על ידי טראמפ לאחר שנחשף כי קיימו קשרים עם רוסיה.

 

מנפורט ופלין הם בין האנשים של טראמפ שנמצאת כעת תחת בדיקה וחקירה בשל קשרים עם רוסיה במהלך הבחירות. ועדת המודיעין של הסנאט ביקשה גם לתשאל את רוג'ר סטון, יועץ ותיק של טראמפ, ואת קארטר פייג', בנקאי השקעות שייעץ לקמפיין למשך זמן קצר בנושא מדיניות חוץ.

 

הבית הלבן, בתמיכת כמה מחוקקים מהמפלגה הרפובליקנית, אמר כי השערורייה האמיתית היא בכלל העובדה שהחקירה של יועציו של טראמפ הפכה לפומבית. הם טוענים כי מוקד החקירה צריך להיות חשיפת אלו שהדליפו מידע מסווג.

 

טראמפ ניסה לעבור למתקפה באמצע השימוע, ושיגר סדרה של ציוצים מחשבונו הרשמי, כולל ציוץ נגד ממשלו של אובמה באשמה שזה הדליף מידע על קשריו של מייקל פלין עם השגריר הרוסי במדינה. ציוץ נוסף טען, באופן שגוי, כי קומי ורוג'רס אמרו למחוקקים אמריקנים כי רוסיה "לא השפיעה" על תהליך הבחירות.

 

ברגע של בדיקת עובדות בזמן אמת, הבהיר ראש ה-FBI קומי כי הוא מעולם לא הצהיר דבר כזה. "אין לנו כל מידע על הנושא הזה", הבהיר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
הנשיא דונלד טראמפ
צילום: רויטרס
מומלצים