שתף קטע נבחר

אלה המכוניות המבוקשות ביותר כמשומשות

נתוני חברות הטרייד-אין חושפים איזו מכונית נמכרת במחיר הקרוב ביותר למחירון המחירון. היפניות והקוריאניות בצמרת, סיאט וסקודה מפתיעות לטובה ואיזו מכונית מאבדת הכי הרבה ערך

המכונית הקטנות והג'יפונים לא פופולריים רק בשוק הרכב החדש. גם כמשומשים הם נמכרים במחיר גבוה ממחירון לוי יצחק. כך עולה מבדיקת "ידיעות הרכב" על-פי נתוני רשתות הטרייד-אין הגדולות, המתמחות במכירת מכוניות משומשות מידיים פרטיות. והתוצאות? למרות קלות רכישת רכב חדש כיום, באשראי נדיב וזמין של בנקים וחברות מימון, יש עדיין לקוחות רבים שרוכשים רכב משומש-צעיר. מבחינות רבות, זו הקניה הכלכלית העדיפה: רכב שספג כבר את ירידת הערך המשמעותית של השנים הראשונות, אך עדיין חדש יחסית ולעתים עדיין באחריות היבואן, כמו בחלק מדגמי קיה (שבע שנים) וסובארו (חמש שנים).

 

 (צילום: עפר מאיר) (צילום: עפר מאיר)
(צילום: עפר מאיר)

 

מיני: קיה ויונדאי

בימים אלה עולים לכבישים ראשוני דגמי הדור החדש של הפיקנטו, המיני הכי נמכרת בישראל בעשור האחרון וכנראה שמעולם. גם בשוק היד שנייה פיקנטו זוכה לביקושים נאים, כמו תאומתה יונדאי i10. שתיהן נמכרות בממוצע בהפחתה של כחמישה אחוזים בלבד מהמחירון, הישג נאה עוד יותר במקרה של הפיקנטו הנפוצה יותר, ושבעלי המכוניות הפרטיות מהדגם מתמודדים במכירה מול פיקנטו זולות ממכירות ה"אפס ק"מ". אחת הסיבות לביקוש לפיקנטו משומשות דווקא: אלה שנמכרו כיד ראשונה לחברות ליסינג - כולל למכירות האפס ק"מ - נמכרות רק עם 3 שנות אחריות שגרתיות, ולא 7 שנים כמו לאלה שנמכרות במקור לבעלים פרטיים.

 

גם מלכת המכירות הקודמת של השוק, סוזוקי אלטו, נמכרת בהפחתה זהה. מכונית פשוטה וקטנה יותר, אבל גם זולה יותר ובעלת ארבעה מושבים בלבד לעומת חמישה בפיקנטו וב-i10. נכון שבמכוניות המיני המושב השלישי די תיאורטי. החוק הפלילי עוד לא גיבש עמדה אם הושבת שלושת מבוגרים במושב האחורי של מכונית כזאת היא עבירה של הטרדה מינית או סתם התעללות. אבל הן כן שימושיות להסעת 3 ילדים או נערים, עניין חשוב באיסוף מבית ספר וחוגים. שאר מכוניות המיני עם 4 מקומות נמכרות בהפחתות משמעותיות יותר.

 

החריגות היחידות הן פיאט פנדה (שנמכרה גם בגרסאות ארבעה או חמישה מקומות ישיבה) ושברולט ספארק (חמישה מושבים בכל הדגמים), שנמכרות בהפחתה כפולה משל שתי הקוריאניות הבכירות, הרבה בגלל שהן מוצעות רק עם גיר ידני - בניתוח עדיין נכלל הדור הקודם של השברולט הקטנה, לחדש מ-2016 והלאה כבר יש אופציה אוטומטית.

 

מעניין גם לראות הבדלים בין הדגמים הזהים. טויוטה אייגו ופיז'ו 107 נמכרות בהפחתה של 10%, לעומת 12% לסיטרואן C1 הזהה, מה שאומר שאצלה בעצם תשלמו פחות על אותה מכונית. סיאט מי נמכרת בהפחתה של 10%, לעומת 12% לסקודה סיטי-גו ופולקסווגן אפ הזהות גם כן.

 

דגמי מיני ושיעורי הפחתה

  • יונדאי i10 בהפחתה של 5%
  • קיה פיקנטו, 5%
  • סוזוקי אלטו, 5%
  • טויוטה אייגו, 10%
  • פיג'ו 107 בהפחתה של 10%
  • סיאט מי, 10%
  • פיאט 500 בהפחתה של 10%
  • סקודה סיטיגו, 12%
  • סיטרואן C1 בהפחתה של 12%
  • פולקסווגן אפ, 12%
  • פיאט פנדה, 13%
  • שברולט ספארק, 15%

 

סופר-מיני: טויוטה יאריס וכל השאר

כדי לשמור היטב על הערך בישראל, חובה להיות אחד הדגמים הפופולאריים בשוק. טויוטה יאריס שוברת את המוסכמה הזו, והיא הסופר-מיני שנמכרת הכי קרוב למחיר המחירון, עם הפחתה ממוצעת של 4% בלבד. גם הונדה ג'אז וסוזוקי סוויפט נמכרות היטב, בהפחתה של 5% בלבד, שיפור מבחינת הונדה שלא תמיד זכתה להערכה לה היא ראויה בשוק המשומשות.

 

מי שמפתיעות לטובה על רקע החולשה של רוב האירופיות הן שלוש הסופר-מיני של קבוצת פולקסווגן, שנמכרות בשיעורי הפחתה קרובים לאלה של היפניות - פולקסווגן פולו, סיאט איביזה וסקודה פאביה. איביזה, למרות שנמכרת במספרים גדולים בהרבה משתי האחרות, נמכרת בהפחתה ממוצעת של 6% בלבד, כמו פאביה, ובנתונים טובים משל הפולו (7%־), למרות שמדובר בשלוש מכוניות זהות מכאנית. המספרים האלה בולטים לעומת כמה אירופיות אחרות שסוגרות את הטבלה: פורד פיאסטה ורנו קליאו (הפחתה של 14%) ואופל קורסה (20%־).

 

סופר-מיני ושיעורי הפחתה

  • טויוטה יאריס, 4%
  • הונדה ג'אז, 5%
  • סוזוקי סוויפט, 5%
  • סיאט איביזה 1.2 אוטמטית, 6%
  • סיאט איביזה 1.4 ידנית, 6%
  • סקודה פאביה 1.2 אוטומטית, 6%
  • מיצובישי ספייס סטאר, 7%
  • פולקסווגן פולו, 7%
  • קיה ריו, 7%
  • מאזדה 2, הפחתה של 8%
  • יונדאי i20, הפחתה של 10%
  • ניסאן מיקרה, 10%
  • פיג'ו 208, הפחתה של 10%
  • פורד פיאסטה, 14%
  • רנו קליאו, 14%
  • אופל קורסה, 20%

 

משפחתיות: עליית ההיברידיות

השנה צפוי זינוק גדול במכירת משפחתיות-היברידיות, עם הגעת יונדאי איוניק וקיה נירו. אבל גם שוק המשומשות מקבל את המשפחתיות החסכוניות והידידותיות לסביבה בפחות חשדנות מבעבר. טויוטה אוריס ההיברידית נמכרת בשיעור הפחתה זהה לזה של טויוטה קורולה, להיט משומשות ותיק. שתיהן מובילות את קבוצת המשפחתיות, עם הפחתה ממוצעת של 5% מהמחירון.

 

גם כאן מתבלטות שתי נציגות של קונצרן פולקסווגן, סיאט לאון וסקודה אוקטביה, עם הפחתה בשיעור זהה. מעניין לראות כאן את הפערים בין מכוניות זהות: פולקסווגן גולף המקבילה ללאון נמכרת בהפחתה ממוצעת של 7%, ופולקסווגן ג'טה המקבילה לאוקטביה נמכרת בהפחתה של 10% - כל הארבע כמעט זהות מכאנית.

 

פערים דומים מתגלים בהשוואה בין שני דגמים אחרים של הקונצרן. סקודה ראפיד נמכרת בהפחתה ממוצעת של 7% מהמחירון, ואילו סיאט טולדו בהפחתה של 11%. מדובר בשתי מכוניות זהות מכאנית שאף מיוצרות זו לצד זו במפעל סקודה במלדה בולסלב שליד פראג, בצ'כיה. מאזדה 3, לפני כמה שנים המכונית הלאומית, נמכרת כיום בהפחתה של 8%, כמעט כמו סובארו אימפרזה (9%־). רנו פלואנס דיזל נמכרת בהפחתה קטנה יותר משל דגמי הבנזין, 10% לעומת 13%.

 

משפחתיות ושיעורי הפחתה

  • טויוטה אוריס היברידית, 5%
  • טויוטה קורולה, 5%
  • סיאט לאון, 5%
  • סקודה אוקטביה, 5%
  • יונדאי i35, הפחתה של 6%
  • סקודה ראפיד, 7%
  • פולקסווגן גולף, 7%
  • יונדאי i25, הפחתה של 8%
  • יונדאי i30, הפחתה של 8%
  • מאזדה 3, 8%
  • סובארו אימפרזה, 9%
  • פולקסווגן ג'טה, 10%
  • רנו פלואנס דיזל, 10%
  • סיאט טולדו, 11%
  • הונדה סיוויק, 13%
  • רנו פלואנס בנזין, 13%
  • אופל אסטרה, 16%
  • סיטרואן C4, הפחתה של 16%
  • פורד פוקוס, 21%

 

ג'יפונים: אאוטלנדר ו-CX5

קבוצת השוק הלוהטת ביותר במכירות רכב חדש ממשיכה להתחזק גם בשוק היד השנייה. אם לפני שנה ושנתיים נשמעו ההערכות ששמירת הערך הגבוהה שמפגינים רכבי הכביש-שטח והקרוסאוברים הקטנים נשענת על היצע קטן יחסית, ותפגע ככל שיגיעו יותר כלים כאלה לשוק המשומשות, הן מתבדות בינתיים.

 

אומנם כאן מדובר על עסקאות למכירת כלי רכב בני שלוש שנים, וב-2014 ג'יפונים עדיין לא היו כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל כמו השנה ואשתקד, אבל חלקם בשוק היה כבר משמעותי בהרבה משהיה חמש שנים לפני כן. אז נכון, טויוטה לנד-קרוזר שאת נתוניו בדקנו רק כדי לוודא שתופעת הטבע אכן נמשכת, הוא אחד הדגמים האחרונים בשוק הרכב שלנו שעדיין נמכר במחיר גבוה מהמחירון, בשיעור של 5% ואף יותר. זאת משום שהביקוש הגבוה לכביש-שטח המוצלח הזה מביא לכך שעסקאות רבות עדיין נעשות ישירות בין בעלי הרכב לרוכשים, ושלרשתות הטרייד-אין מגיעים הכלים ה"פחות טובים".

 

אבל בבדיקה העיקרית התבלטו מאזדה CX5, מיצובישי אאוטלנדר וסוזוקי ג'ימני, עם הפחתה של 4% בממוצע. CX5 שומר על ביקוש חזק למרות שאאוטלנדר מציע שבעה מקומות ישיבה שימושיים והוא רק חמישה, ולמרות שקיה ספורטאז' ויונדאי ix35 זולים ממנו משמעותית. ספורטאז' קרוב אליהם, עם הפחתה של 5% בממוצע, כמו טויוטה ראב4 וסקודה יטי, מהג'יפונים האירופים הבודדים בשוק. סוזוקי קרוסאובר משיג הפחתה של 6% בלבד. יונדאי ix35 מאבד 7% יחסית למחיר המחירון שלו, כמו צמד הניסאנים, ג'וק וקשקאי ופולקסווגן טיגואן. ג'וק, מייסד ז'אנר הג'יפונים הקטנים, כבר לא נמכר במספרים גדולים כבעבר, אבל עדיין נהנה מקהל נאמן וממחיר זול יחסית.

 

ומי מהם פחות שומרים על הערך? בשוק הג'יפונים קשה למצוא כלי רכב שנמכרים בהפחתה דו-ספרתית, בניגוד לקבוצות שוק אחרות. אבל גם כאן יש דגמים שנמכרים בהפחתות משמעותיות יותר. סובארו XV, רכב ה-4x4 הנמכר בארץ, נמכר בממוצע בהפחתה של 8%, כמו רנו קפצ'ור. סובארו פורסטר, ג'יפון ה-4x4 הבינוני הנמכר ביותר, מפחית בממוצע 9%, כמו פיג'ו 2008. לשני דגמי סובארו קהל נאמן, אבל רוב רוכשי הכלים האלה עושים זאת מטעמי אופנה ולא מחפשים הנעה כפולה ויכולת שטח.

 

שברולט טראקס נמכר בממוצע בכ-10% ממחיר המחירון שלו. הפחתה גבוהה יחסית לכלים אחרים בממדים וברמות המחיר שלו, אבל נמוכה משל דגמי שברולט אחרים.

 

ג'יפונים ושיעורי הפחתה

  • מאזדה CX5, הפחתה של 4%
  • מיצובישי אאוטלנדר, 4%
  • סוזוקי ג'ימני, 4%
  • טויוטה ראב4, 5%
  • סקודה יטי, 5%
  • קיה ספורטאז', 5%
  • סוזוקי קרוסאובר, 6%
  • יונדאי ix35, הפחתה של 7%
  • ניסאן ג'וק, 7%
  • ניסאן קשקאי, 7%
  • פולקסווגן טיגואן, 7%
  • סובארו XV, הפחתה של 8%
  • רנו קפצ'ור, 8%
  • פיג'ו 2008, 9%
  • סובארו פורסטר, 9%
  • שברולט טראקס, 10%

 

  • לצורך הבדיקה אספנו מהרשתות את הנתונים של דגמים פופולריים - מיני, סופר-מיני, משפחתיות וג'יפונים. לקחנו בחשבון נתוני עסקאות למכוניות עם נתונים מקבילים בנות שלוש שנים שנעשו במהלך 2017, התבססנו על נתוני חברת אוטודיל, רשת הטרייד-אין הרשמית של פולקסווגן, אאודי, סיאט וסקודה, פיאט, אלפא רומיאו, קרייזלר וג'יפ, רשת כלמוביל טרייד-אין, של יבואנית מרצדס, יונדאי ומיצובישי, רשת קרסו טרייד-אין, של יבואנית רנו, ניסאן, אינפיניטי ודאצ'יה, ועל נתוני שירות טויוטה סלקט. חוץ האחרון, כל הרשתות מציעות גם דגמים שלא משווקים היבואנים שמאחוריהן, להרחבת המגוון, וכדי להציע שירות טרייד אין גם למי שמגיע לרכוש רכב מהיבואן, עם רכב שנרכש בעבר מיבואן אחר.

 

הכתבה התפרסמה במקור במוסף "ידיעות הרכב":

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עפר מאיר
מי שווה בשוק המשומשות?
צילום: עפר מאיר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים