שתף קטע נבחר

רוסיה לארה"ב: "שיחקתם לידי הטרור"; ארה"ב: "קחו אחריות על אסד"

פוטין החליט שמערכת ה-S-400 הרוסית לא תיירט את הטילים שהפציצו את הבסיס הסורי בחומס. רוסיה בחרה שלא להפוך את המתיחות עם ארה"ב לעימות של ממש, ומאז התקיפה היא מקפידה לגנות אותה. "אתם משחקים לידי הטרוריסטים", אמר שר החוץ לברוב למזכיר המדינה טילרסון. בארה"ב מבטיחים להמשיך את הלחץ ודורשים מרוסיה לשקול את הברית עם אסד

למרות מערכות ההגנה האוויריות שפרוסות בסוריה החליט ולדימיר פוטין שרוסיה לא תיירט את טילי השיוט האמריקניים, שדונלד טראמפ הורה לשגר אל בסיס חיל האוויר הסורי בפרברי חומס. הרוסים פרסו את מערכת ה-S-400 באזור בסיס חיל האוויר בעיר הנמל לטקייה. טילי הגראוול הרוסיים יכולים ליירט מטרות בטווח של 400 ק"מ ובגובה של 27 ק"מ.

 

למרות שטילי הטומהוק האמריקניים נמצאים בטווח הזה, לא נעשה ניסיון ליירט את הטילים שנורו מהמשחתות האמריקניות בים התיכון, וכך נמנע עימות קשה בין שתי המדינות. ארה"ב, נזכיר, הודיעה לרוסיה על התקיפה המתוכננת בתגובה לטבח הכימי בפרברי אידליב. בארה"ב מסרו שגם סוריה קיבלה התרעה.

 


הבסיס אחרי ההתקפה ()
הבסיס אחרי ההתקפה


 (צילום: ImageSat International, ISI) (צילום: ImageSat International, ISI)
(צילום: ImageSat International, ISI)

רוסיה פרסה את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת שלה בסוריה אחרי שמטוס F-16 טורקי יירט מטוס סוחוי רוסי בנובמבר 2015 שחדר למרחב האווירי של טורקיה. אחרי המתקפה הלילית של ארה"ב בסוריה הודיעו פוליטיקאים רוסים כי הכוחות הרוסיים בסוריה חסינים מפגיעה, בזכות מערכות ה-S-400, וה-S-300, שיש לרוסיה בסוריה.

 

ויקטור אוזרוב, חבר בוועדת הביטחון בבית העליון של הפרלמנט, אמר כי "בלי קשר למתקפה האמריקנית בבסיס חיל האוויר הסורי, הבסיס שלנו בלטקייה והמרכז הלוגיסטי שלנו בטרטוס מוגנים מהים ומהאוויר בזכות המערכות".

 

מקורות בצבא הרוסי אומרים שמערכות ההגנה המתקדמות שלהם יכולות להגן מטילי שיוט והפצצות אוויריות, אך מזכירים שהמערכות לא נבדקו מול איום אמריקני. משרד ההגנה הרוסי טוען כי בעקבות המתקפה האמריקנית עשויה להשתפר ההגנה על הבסיסים של חיל האוויר הסורי.

 

כתוצאה מהתקיפה הורה פוטין לרוסיה להפסיק את התיאום האווירי עם ארה"ב שמונע התקרבות מסוכנת של מטוסי הקואליציה ומטוסיה של רוסיה. בנוסף הורה פוטין לשלוח מהים השחור לנמל טרטוס את המשחתת אדמירל גריגורוביץ', חמושה בטילי שיוט.

פריסת S-400 בלטקייה (צילום: AFP / RUSSIAN DEFENCE MINISTRY) (צילום: AFP / RUSSIAN DEFENCE MINISTRY)
פריסת S-400 בלטקייה(צילום: AFP / RUSSIAN DEFENCE MINISTRY)

 (צילום: AFP / RUSSIAN DEFENCE MINISTRY) (צילום: AFP / RUSSIAN DEFENCE MINISTRY)
(צילום: AFP / RUSSIAN DEFENCE MINISTRY)

המשחתת הרוסית שנשלחה לסוריה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
המשחתת הרוסית שנשלחה לסוריה(צילום: רויטרס)

משלחת סורית בבסיס שהותקף ()
משלחת סורית בבסיס שהותקף
  

אמש שוחח שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב עם מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון, בשיחה ראשונה מאז התקיפה האמריקנית. לברוב אמר לטילרסון שהתקיפה "משחקת לידי הטרוריסטים", וחזר שוב על העמדה הרוסית שהמשטר הסורי לא ביצע מתקפה כימית בעיירה חאן שייחון.

 

טילרסון אמר כי הוא "מאוכזב מאוד" מהתגובה הרוסית לתקיפה האמריקנית. בשבוע הבא יגיע טילרסון, שנחשב לידידה של רוסיה כשמונה לתפקיד, לביקור במוסקבה. טילרסון ייפגש עם ולדימיר פוטין, שתלה תקוות רבות בדונלד טראמפ ובממשל החדש אחרי היחסים העכורים עם ארה"ב בתקופת אובמה.

 

דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זחרובה, אמרה כי התקיפה האמריקנית מוכיחה שארה"ב היא המדינה "הכי לא צפויה בעולם". היא הזהירה שהאמריקנים "עוד יתביישו" על היעדר מדיניות חוץ ברורה. מפקד הצבא הרוסי, ולרי גרסימוב, שוחח אתמול עם מוחמד בגרי, מפקד צבא איראן – שגם היא בעלת ברית של אסד. השניים התחייבו להמשיך במאבק נגד "הטרוריסטים" ותומכיהם.

 

סוכנות הידיעות האיראנית IRNA דיווחה כי השניים "גינו את המבצע האמריקני בבסיס הסורי ואת התוקפנות נגד המדינה העצמאית". עוד נאמר כי התקיפה האמריקנית "נועדה להאט את הניצחונות של צבא סוריה ובני בריתו ולחזק את ארגוני הטרור". הצדדים התחייבו להמשיך בשיתוף הפעולה הצבאי עם בשאר אסד, "עד שהיעד של הבסת הטרוריסטים ותומכיהם יושלם".

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
יום אחרי התקיפה בסוריה התחייבה ארה"ב להמשיך את הלחץ על סוריה, למרות הסיכון של הסלמת היחסים עם רוסיה. ממשל טראמפ אותת על סנקציות חדשות נגד סוריה, והפנטגון החל לחקור אם רוסיה הייתה מעורבת במתקפה הכימית שהובילה את טראמפ לתקיפה האמריקנית הראשונה נגד ממשל אסד במהלך מלחמת האזרחים בסוריה שנמשכת כבר שש שנים.

 

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה בערב שישי לדיון חירום בעקבות התקיפה בסוריה, ושגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי הזהירה שארה"ב נכונה לפעול שוב נגד סוריה – אך מקווה שלא יהיה בכך צורך. היילי אמרה כי העולם מחכה שממשלת רוסיה "תיקח אחריות" על המצב בסוריה, ו"תשקול מחדש את הברית עם אסד, שאינה במקומה".

 

ולדימיר ספרונקוב, סגן השגריר הרוסי באו"ם, אמר כי ארה"ב הפרה את החוק הבינלאומי ופעלה בתוקפנות, והזהיר כי ההשלכות האזוריות והבינלאומיות עלולות להיות קשות מאוד.

 

בלילה שבין חמישי לשישי, בשעה 03:45 שעון סוריה, ירו שתי ספינות של חיל הים האמריקני בים התיכון 59 טילי שיוט לבסיס חיל האוויר א-שעיראת במחוז חומס, שממנו המריאו המטוסים הסורים שביצעו את המתקפה הכימית בעיירה חאן שייחון בפרברי אידליב.

 

מישל הווארד, מפקדת חיל הים האמריקני, אמרה אמש כי הטילים האמריקניים הרסו את האמצעים להעביר נשק כימי מהבסיס. הווארד אמרה כי ארה"ב החליטה לתקוף אחרי שמועצת הביטחון כשלה בניסיון לנסח גינוי למתקפה, ואמרה כי ארה"ב עשויה לתקוף שוב במידת הצורך.


פורסם לראשונה 08/04/2017 22:02

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התקיפה בבסיס חיל האוויר בחומס
מומלצים