שתף קטע נבחר

הבוקר: ניסוי שיגור מערכת הנעה רקטית במרכז הארץ

ישראל ביצעה הבוקר ניסוי שיגור מערכת הנעה רקטית. המערכת שנוסתה יכולה לשמש לשיגור טילי קרקע-קרקע או קרקע-אוויר האסטרטגיים של ישראל. טרם נמסר אם הניסוי הסתיים בהצלחה

 

 

 

ישראל ביצעה הבוקר (ב') ניסוי שיגור של מערכת הנעה רקטית מבסיס במרכז הארץ. הניסוי נקבע על ידי מערכת הביטחון מראש ובוצע כמתוכנן, אך לא נמסר אם בוצע בהצלחה.

 


השיגור כפי שנצפה במרכז הארץ (צילום: שלמה פשה) (צילום: שלמה פשה)
השיגור כפי שנצפה במרכז הארץ(צילום: שלמה פשה)

 

מערכות הנעה רקטיות מיועדות לשיגור מערכות גדולות כמו לוויינים וטילים בליסטיים. המערכת שנוסתה יכולה לשמש לשיגור טילי קרקע-קרקע או קרקע-אוויר האסטרטגיים של ישראל, כמו ה"חץ" שמיועד נגד איום הטילים מאיראן, או ה"יריחו", שלפי פרסומים זרים יוכל לשאת ראש נשק גרעיני. ניסוי דומה נערך לפני כשנתיים והוכתר בהצלחה. גם בניסוי זה של מערכת הנעה לטיל לטווח ארוך, נראה השובל שיצר הטיל היטב במרכז הארץ.

 

ב-2013 נערך ניסוי במערכת ההנעה הרקטית ועל פי פרסומים זרים מדובר היה בחלק מפיתוח הטיל הבליסטי יריחו. אלה ייחסו שיגור רקטה בפלמחים להמשך פיתוח טיל הקרקע-קרקע הישראלי לטווח ארוך. השובל שיצר הטיל ששוגר אז נראה היטב במרכז הארץ. הטיל, על פי מקורות זרים, עשוי להגיע למרחק של 4,000 ק"מ.

 

ב-2015 הודיע משרד הביטחון כי הניסוי בשיגור טיל חץ 2 שנערך בספטמבר נכשל, וניסוי בחץ 3 בדצמבר לא התבצע כמתוכנן, ברגע האחרון. לאחר הניסוי בחץ 2, בכירים במערכת הביטחון לא ידעו לומר אם המיירט פגע בטיל המטרה. ברוסיה דווח כי הטיל נפל בים, כ-300 ק"מ מחופי תל אביב. אז הגדיר בכיר במשרד הביטחון את הדיווח הרוסי כ"לא מדויק".

 

כחצי שנה קודם לכן כשל שיגור טיל מיירט של מערכת "חץ 3". שיגור המיירט היה מתוכנן לאחר שיגורו המוצלח של טיל מטרה שביצע את מסלולו בהצלחה. הניסוי נערך כחלק מההכנות לניסוי יירוט עתידי של טיל "חץ 3", המהווה את שכבת ההגנה העליונה למדינת ישראל עד להפיכת המערכת למבצעית. גורמי הביטחון מסרו לרויטרס כי הניסוי בוצע בבסיס חיל האוויר בפלמחים.

 

לדבריהם, השיגור של המיירט לא יצא לפועל משום שכשל בניסיון להינעל על טיל המטרה. הם ציינו כי בוצעה ספירה לאחור ודבר לא קרה. "התקבלה ההחלטה לא לבזבז את המיירט", אמר אחד הגורמים. שלושה חודשים קודם לכן בוצע ניסוי שיגור מיירט "חץ 2".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים