שתף קטע נבחר

בית הדין קבע: הליך פלילי נגד סרבן הגט

לאחר 17 שנות סרבנות, מהן 16 בכלא - החליט בית הדין הרבני להורות על פתיחה בהליך פלילי נגד הבעל שמסרב לתת גט לאשתו-בנפרד, צביה גורודצקי, ששבתה רעב מול הכנסת. המשמעות: מ' עתיד להפוך לאסיר פלילי לעניינים שונים, כמו מקום ותנאי הכליאה שלו והעובדה שלא יוכל להשתחרר גם אם ייתן גט

שביתת הרעב של צביה מניבה תוצאות ראשונות: בית הדין הרבני האזורי בירושלים קבע כי יש לפתוח בהליך פלילי נגד מ', המסרב לתת גט לאשתו-בנפרד צביה גורודצקי, ובמשך 17 שנה כולא אותה בקשר נישואים מחייב בניגוד לרצונה.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

בעקבות העמדה העקרונית שאימץ היועץ המשפטי לממשלה לפני כשנה, לפיה לאי-ציות לחיוב גט יש היבטים פליליים - קיבל בית הדין את בקשת באי כוחה של צביה, עו״ד שי זילברברג ממרכז רקמן ועו״ד שרה מרקוביץ׳, ובצעד חריג החליט לפנות למשטרה ולפרקליטות על מנת שיפתחו בהליכים נגד מ', האחראי לאחד ממקרי הסרבנות החמורים בישראל.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

הדיינים דנו במשמעויות ההלכתיות של המהלך, ובעיקר בחשש כי הגברת הלחץ על הסרבן הופכת את הגט העתידי ל"מעושה" (כלומר, כזה שהוצא מהאיש באונס ולא מרצונו החופשי) וממילא פוסל את הגירושים. הם הכריעו ברוב דעות כי ניתן "לנתק" בין הענישה הפלילית האזרחית לכפיית הגט בערכאה הדתית, וממילא הגט (אם יינתן) כשר.

 

"הוא אומר שלא מגיע לי גט"

משמעות ההחלטה היא כי מ' עתיד להפוך לאסיר פלילי לעניינים שונים, כמו מקום ותנאי הכליאה שלו והעובדה כי מפתחות הכלא לא יהיו עוד בידיו: בעוד שסרבני גט "רגילים" שנשלחו למאסר מכוח הסנקציות שבסמכות בית הדין להטיל עליהם, משתחררים מיד עם מתן הגט - מ' עלול לרצות עונש ארוך יותר גם לאחר שיסכים להתגרש.

 

 (צילום: קובי נחשוני) (צילום: קובי נחשוני)
(צילום: קובי נחשוני)

 

צביה גורודצקי (53) שבתה לאחרונה רעב במשך ארבעה-עשר יום, מול משכן הכנסת, בקריאה למחוקקים לקדם את חוק הפקעת קידושין למסורבות גט. גם 16 שנות מאסר שמרצה בעלה, חלקן בצינוק - לא שכנעו אותו לשחרר אותה.

 

בגיל 19 נישאה, ובשנת 2000 - 18 שנות נישואים וארבעה ילדים אחר כך – ביקשה להיפרד מבעלה לאחר שלדבריה הייתה קורבן לאלימות פיזית ונפשית מצדו. היא מעידה כי רק כשהמחיר הפך לכבד - אובדן של הילד החמישי רגע לפני שיצא לאוויר העולם – הבינה שאין לה ברירה, אלא לפרק את החבילה. "החלטתי שאני לא צריכה להיות קורבן של בעלי", סיפרה ל-ynet. "יש לי ארבע ילדים ואני צריכה לגדל אותם".

 

הבעל סירב לתת את הגט, ובית הדין הרבני שלח אותו למאסר. מאז, במשך 16 שנה, הוא מאחורי סורג ובריח - ועדיין עומד בסרבנותו. "הוא כבר היה בצינוק. כלום לא עזר, לא פתר את הבעיה. הוא אומר שלא מגיע לי גט", גורודצקי סיפרה. "הוא שונא אותי, ואני חושבת שהוא לא יכול לסבול את זה שאמרתי לו לא. ניסיתי את כל הדרכים, וכלום לא עבד".

 

"החלטה שתסייע לנשים עגונות רבות"

עו״ד שי זילברברג שייצג את האישה מטעם מרכז רקמן, הביע תקווה כי "בית הדין יידע להמשיך ולקבל החלטות אמיצות בעניינה של צביה עד לשחרורה מכבלי העגינות״.

 

פרופ׳ רות הלפרין-קדרי ראשת מרכז רקמן, הוסיפה: "החלטה זו תוכל לסייע גם במקרים נוספים". היא כינתה את ההחלטה "אמיצה וראויה להערכה מיוחדת", ואמרה כי זו "מצטרפת להחלטה החשובה לא פחות של פרקליטות המדינה לקבוע את ההנחיה בנושא. היכולת להפעיל את הדין הפלילי על סרבני גט קשים שאינם מצייתים לפסיקת הערכאות השיפוטיות, תוכל לסייע לנשים עגונות רבות.

 

"היא גם מאפשרת לנקוט בהליכי הסגרה אפקטיביים נגד סרבני גט שנמלטו מישראל, שכן הליכי ההסגרה לעבריינים פועלים באופן שוטף בין מדינות. הפיכת סרבנות גט לעבירה פלילית היא גם אמירה ערכית של המדינה שהופכת את הסרבן לעבריין, ומאפשרת להשית עליו עונשים בדומה לעבריינים אחרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: קובי נחשוני
17 שנים בכלא הנישואים
צילום: קובי נחשוני
מומלצים