שתף קטע נבחר

המטרה: למנוע מהבנקים חלוקת אשראי ללא בקרה

בדיון מיוחד של ועדת הכספים בהיקף החובות ההולך וגדל של משקי הבית, קראו חברי הכנסת לקדם חוק לריסון ההלוואות לציבור. בנק ישראל: אנחנו עדיין לא ברמה של סיכון

ועדת הכספים תקדם חוק לריסון האשראי לציבור, אם הממשלה לא תיזום בעצמה חוק שימנע מהבנקים לחלק אשראי ללא בקרה, כך סיכמה היום (ב') הוועדה בדיון מיוחד בנושא.

 

האוצר: עלייה בצריכת מוצרי מותרות בעיקר בקרב השכבות החלשות

 

לדברי יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, ברקע הר החובות של משקי הבית שכבר חצה את הרף של 500 מיליארד שקל, "אנשים לוקחים הלוואות במספר מקומות ולא מודעים איזה סיכונים הם לוקחים על עצמם. חינוך פיננסי כבר לא מספיק כאן. החקיקה נדרשת לאור השינויים בכללי המשחק בכל נושא, האשראי והמשכנתאות והגיע הזמן להתערבות של הממשלה".

 

הדיון בוועדה מגיע ברקע הסקירה השנתית של מערכת הבנקאות שפורסמה לפני כשבועיים, ממנה עולה כי חלק גידול משמעותי בשנים האחרונות בסכומי ההלוואות שנוטלים משקי הבית וכן ברמת הסיכון.

 

גפני ציין כי "לוועדה יש סיבה לדאגה כשחובות משקי הבית צמחו בשיעורים שלא היו בעבר, בעיקר מהמשכנתאות. העולם משתנה. יש יותר גופים נותנים אשראי ולכן אנחנו תמהים על-כך שחלוקתו נעשית עדיין בצורה מאד לא מרוסנת ולא מבוקרת, והשיקולים נמצאים במקום נמוך בהשוואה לדברים אחרים פחות דרמטיים וחיוניים".

 

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הוסיף, "יש לנו חובה ערכית ומוסרית להגן על המשפחות פושטות הרגל שהגיעו לקריסה כלכלית שאין לה שיקום, כי הן קרובות למשפחת בוזגלו ולא למשפחת פישמן, ורובן קורבנות הפיתוי וההטעיה מצד גופים שנותנים הלוואות בתחכום מסוים וחוסר שקיפות".

 

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) ציינה כי "ההלוואות למשקי בית צמחו ב-23% ב-3 השנים האחרונות, והר החובות של משקי הבית הגיע לשיא של כל הזמנים מעל חצי טריליון שקל (350 מיליארד למשכנתאות), ומוביל בעליה של 75% בבקשות לפשיטות רגל. חוב של כמה עשרות אלפי שקלים שלא מוחזר תופח ולהצטברות מהירה יש השלכות רבות והרסניות לאזרחים וליציבות הפיננסית במשק. עלינו להכיר בסכנה הטמונה למשק כולו ואם לא נתייחס אליה מיד ועכשיו זה יתפוצץ לנו בפרצוף בעוד כמה שנים".

 

ראש תחום מדיניות יציבותית בבנק ישראל, יוסי סעדון, השיב לחברי הוועדה כי "יש אכן גידול נומינלי ומטריד בחובות של משקי הבית, אבל זה עדיין לא ברמה של סיכון. מטריד שלוקחים אשראי לטיולים. ויש לקחת בחשבון את התחרות שמעודדת לקיחת עוד אשראי. עם זאת הבנק עוקב אחר הסיכונים למערכת הפיננסית מדאגה שמשקי הבית יוכלו להחזיר את החובות. כשזיהינו סיכון במשכנתאות נקטנו בצעדים להגנת המערכת הפיננסית אבל גם של המשפחות. בהשוואה בינלאומית אנחנו עדין במקום נמוך, וכשמורידים את האשראי לדיור אנחנו לא ברמה מהנמוכות בעולם".

 

היו"ר גפני סיכם: "בנק ישראל, אגף שוק ההון באוצר והבנקים נדרשים לדווח לנו תוך מספר שבועות איך הם מתכוונים לעצור את תפיחת החובות ואיך הם מאחדים את הבקרה כשיש בשוק יותר גופים נותני אשראי".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים