שתף קטע נבחר

"פי 4 מלונדון". קרחון עצום התנתק מאנטארקטיקה

קרחון במשקל טריליון טון שכפול משטחה של לוקסמבורג התנתק ממדף הקרח לארסן C במערב אנטארקטיקה. מדובר באחד הקרחונים הגדולים אי פעם, שעלול לסכן את הספינות באזור

 

 

 

קרחון במשקל טריליון טון התנתק ממדף קרח במערב אנטארקטיקה. כך אמרו היום (ד') מדענים מאוניברסיטת סוונזי בבריטניה. המדענים סיפרו כי צילומי לוויין מראים שההתנתקות בחצי האי האנטארקטי הייתה בין שני לרביעי.

 

"5,800 קמ"ר במדף הקרח לארסן C סוף סוף התנתקו", אמרו המדענים, שעוקבים אחרי הסדקים במדף הקרח כבר יותר מעשור. הם מספרים שהקרחון היה על סף התנתקות במשך כמה חודשים. בעקבות ההתנתקות הצטמצם שטח מדף הקרח ב-10%.

הסדק שקדם להתנתקות במדף הקרח (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הסדק שקדם להתנתקות במדף הקרח(צילום: AFP)

שטחו של הקרחון כפול מגודלה של לוקסמבורג וגדול פי 4 משטחה של לונדון. אחרי ההתנתקות החל הקרחון לנוע בים ודל באוקיינוס הדרומי. "הקרחון הוא אחד הגדולים שתועדו אי פעם וקשה לחזות את ההתקדמות שיעשה בעתיד", אמר אדריאן לוקמן מאוניברסיטת סוונזי. לוקמן הוא חוקר בכיר בפרויקט MIDAS, שעוקב אחרי מדפי קרח כבר שנים.

 

"ייתכן שהקרחון יישאר בשלמותו, אך סביר יותר להניח שהוא יישבר לרסיסים. חלק מהקרח יישאר באזור עשרות שנים, וחלק אחר ינוע צפונה למים חמימים יותר", אמר לוקמן. הקרחון החדש צפוי לקבל את השם A68, ומכיוון שהוא החל לצוף עוד לפני שההתנתקות הושלמה הוא לא צפוי להשפיע כרגע על גובה פני הים.  

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

קרחונים מתנתקים מאנטארקטיקה כל הזמן, אך בגלל שהקרחון המדובר גדול במיוחד תנועתו בים צריכה להיות תחת מעקב, מכיוון שהוא יכול להוות סכנה לספינות. האזור הוא יעד מבוקש לשיט תענוגות ומגיעות אליו ספינות רבות מדרום אמריקה. ב-2009 יותר מ-150 נוסעים ואנשי צוות פונו אחרי שספינה התנגשה בקרחון והחלה לשקוע.

 

המדענים טוענים שההתנתקות של קרחונים גדולים מאנטארקטיקה אינה קשורה להתחממות הגלובלית. עם זאת, הקרח הוא חלק מחצי האי האנטארקטי שהתחמם מאוד בעשורים האחרונים. "בחודשים ובשנים שיבואו שטח מדפי הקרח עשוי להצטמצם, או לסבול מהתנתקויות נוספות שבסופו של דבר יובילו לקריסתו", מזהיר לוקמן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
הסדק שקדם להתנתקות במדף הקרח
צילום: AFP
מומלצים