שתף קטע נבחר

ברזיל: הנשיא לשעבר לולה נידון ל-9.5 שנות מאסר

קיבל שוחד בסך 1.2 מיליון דולר: אחד הנשיאים הפופולריים ביותר בתולדות ברזיל, איש השמאל לואיש אינסיו (לולה) דה סילבה, הורשע בשחיתות ובהלבנת הון בפרשת השחיתות הגדולה בענקית הנפט הממשלתית "פטרובראס"

הולך לכלא. לולה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הולך לכלא. לולה(צילום: AFP)

 

המדינה הדרום אמריקנית המומה: נשיא ברזיל לשעבר לואיש אינסיו (לולה) דה סילבה נידון היום (יום ד') לתשע וחצי שנות מאסר בגין שחיתות הלבנת כספים. מדובר במשפט הראשון שבו יש הכרעה בעניינו של הנשיא לשעבר מתוך חמישה משפטי שחיתות שמתנהלים נגדו. לפי שעה הוא לא ייכנס לכלא עד הפסיקה בערעור שיגיש. 

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

בחודש מרס של השנה שעברה הגישה הפרקליטות במדינת המחוז של סאו פאולו כתב אישום נגד הנשיא ממפלגת השמאל "הפועלים" בגין הלבנת כספים.

 

 

בספטמבר האחרון הגישה התביעה הפדרלית בברזיל כתב אישום נגד לולה בגין עבירות שחיתות והלבנת כספים כחלק מפרשת השחיתות בענקית הנפט הממשלתית "פטרובראס". כתבי אישום הוגשו גם נגד אשתו של לולה ושישה בני אדם נוספים. 

 

דירת החוף של הנשיא לשעבר שופצה בכספי שוחד

לולה הוא האישיות הבכירה ביותר שהורשעה בפרשת השחיתות שמסעירה את ברזיל בשלוש השנים האחרונות ומאיימת לשלוח לכלא פוליטיקאים רבים נוספים ואנשי עסקים.

 

השופט סרז'יו מורו מצא את לולה אשם בקבלת שוחד בסך 3.7 מיליון ריאל ברזילאי (1.2 מיליון דולר) מחברת ההנדסה והתשתיות OAS SA. התביעה במשפטו של נשיא ברזיל לשעבר טענה שהחברה הוציאה את הכסף בשיפוץ דירת החוף של לולה בתמורה לעזרתו בהשגת מכרזים עם חברת הנפט הממשלתית "פטרובראס". 

 

לולה היה אחד הנשיאים הפופולריים ביותר בתולדות ברזיל וסיפורו של הילד שגדל בעוני והפך לנשיא הקסים את הברזילאים. לולה היה הנשיא הברזילאי הראשון ממעמד הפועלים. הוא עזב את התפקיד לפני שש שנים עם 83 אחוזי תמיכה בציבור. מנהיג איגוד העובדים לשעבר זכה להערכה רבה בעולם ובארצו על המדיניות החברתית שסייעה לצמצם את אי השוויון הכואב במדינה הדרום אמריקנית.

 

מסובכים בשחיתות. לולה ומחליפתו בתפקיד רוסף (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מסובכים בשחיתות. לולה ומחליפתו בתפקיד רוסף(צילום: AFP)

לולה הרחיב משמעותית תוכניות חברתיות לעניים ובו בזמן חיזק את מעמדה הבינלאומי של ברזיל. נישאת על גבי אקלים כלכלי חיובי, בייחוד הביקוש הסיני למינרלים ולסחורות חקלאיות, חוותה המדינה הדרום אמריקנית שגשוג. שיעור העוני ירד, שיעור האבטלה ירד והשכר הריאלי רשם עלייה חדה. הזכייה של ברזיל לארח את טורניר גביע העולם בכדורגל ב-2014 ואז את משחקי הקיץ האולימפיים ב-2016 חיזקו את הפופולריות של הנשיא לולה.

 

נשיא ארצות הברית ברק אובמה כינה בעבר את לולה "הפוליטיקאי הפופולרי ביותר על פני כדור הארץ". 

 

התביעה הפדרלית בברזיל האשימה את לולה, שהחל את כהונתו הראשונה כנשיא ב-2003, בכך שהיה המוח מאחורי מזימת שחיתות ארוכת שנים שנחשפה במהלך חקירת פרשת "פטרובראס".

 

צוות ההגנה של לולה אמר עוד קודם לכן שהוא יערער על פסיקת בית המשפט אם הנשיא לשעבר יימצא אשם. פרקליטיו של הנשיא לשעבר גם תקפו ללא הרף את בית המשפט והאשימו אותו בציד מכשפות פוליטי ואת השופט מורו בהטיה נגד לולה מסיבות פוליטיות. מורו הכחיש את הטענות נגדו.

 

גם מחליפתו של לולה בתפקיד, דילמה רוסף, מסובכת לא פחות ממנו. בשנה שעברה הודחה נשיאת ברזיל מתפקיד בגין הפרת חוקי התקציב. רוסף ותומכיה טענו שהדחתה הייתה "הפיכה" שתוזמרה על ידי סגן הנשיא שלה והנשיא הנוכחי מישל טמר, שבעצמו מתמודד עם אישומי שחיתות נגדו. "אני יודעת שישפטו אותי, אבל המצפון שלי נקי אמרה", אמרה רוסף בשנה שעברה, "לא ביצעתי כל פשע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים