שתף קטע נבחר

אושר סופית: חוק שכירות הוגנת עבר ברוב של 64 ח"כים

הצעת החוק לאסדרת היחסים בין השוכר למשכיר אושרה הערב בקריאה שנייה ושלישית. החוק קובע כי על המשכיר חלה החובה למסור את הנכס בהתאמה מלאה למה שהוסכם, כמו גם מגדיר מהי דירה שאינה מתאימה למגורים

הצעת החוק שנועדה להסדיר את היחסים בין השוכר למשכיר אושרה בקריאה שנייה ושלישית. עיקרי החוק: השוכר לא יכול להוסיף תנאים שפוטרים אותו מפגמים בדירה, השוכר רשאי לבצע תיקונים בדירה ולהוריד את ההוצאות משכר הדירה ואם המשכיר הזמין תיווך - הוא יישא במלוא העלות

 

חוק שכירות הוגנת אושר היום (ב') במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק, שיזמו הח"כים רועי פולקמן (כולנו) וסתיו שפיר (המחנה הציוני), נועדה להסדיר את מערכת היחסים בין השוכר להמשכיר ולהגדיר מהי דירה ראויה למגורים.

 

החוק קובע כי על המשכיר חלה החובה למסור את המושכר (הנכס) בהתאמה מלאה למה שהוסכם עם השוכר וכי הוא לא יוכל להוסיף בחוזה תנאים הפוטרים אותו מאחריות לאי התאמה או לפגם שיתגלה בנכס. בנוסף הוא מגדיר מהי דירה שאינה מתאימה למגורים, כלומר שאסור להשכירה: דירה שיש בה גורם סיכון בלתי סביר לבטיחות או לבריאות השוכר, דירה שאין בה מערכת חשמל, תאורה וביוב תקינים ודירה שאין בה פתחי אוורור.

 

עוד נקבע כי המשכיר לא יוכל לדרוש מהשוכר לשלם עבור ביטוח דירה המשולם על הנכס. המשכיר יהיה רשאי להודיע על סיום החוזה 90 יום לפני תום החוזה, ואילו שהשוכר רשאי להודיע על כך למשכיר 60 יום לפני תום החוזה.

 

כמו כן, נקבע סעיף הקובע מחויבות לתיקונים בדירה, המאפשר לשוכר סעד עצמי, כך שיוכל לקזז את עלות התיקון משכר הדירה. כלומר, אם יש תיקונים הכתובים בחוזה (ולא בלאי סביר) ובעל הדירה לא מתקן - השוכר רשאי לתקן בעצמו, להגיש קבלה לבעל הדירה ולהפחית את ההוצאות משכר הדירה הבא.

 

אם המשכיר הזמין את המתווך - הוא לא יוכל להשית את עלויות התיווך על השוכר ויישא אותן במלואם. החוק לא הסדיר עדיין את סוגיית התשלום במקרה שהשוכר נעזר במתווך מיוזמתו.

 

בנוסף, המשכיר יהיה רשאי לגבות ערובה מראש בגובה של עד שליש מדמי השכירות עבור כל התקופה, ולא יותר מפי שלושה מדמי השכירות לחודש. אם הערובה כרוכה בהוצאה כספית של השוכר, כלומר שהשוכר צריך להעביר את הכסף עבור הערובה ישירות למשכיר ולא רק כצ'ק פיקדון, הערובה תוגבל לעד פי שלושה מדמי השכירות לחודש.

 

ח"כ שפיר אמרה קודם להצבעה, כי "חוק השכירות ההוגנת יכניס סוף סוף סדר והוגנות לחייהם של שני מיליון ישראלים שחיים בשכירות. מזעקת האוהלים שעלתה מהרחוב ב-2011 ועד לרגע הזה הדרך היתה ארוכה וקשה, מה שהופך את ההתרגשות לגדולה יותר. החוק הזה הוא חוק המחאה החברתית. דור שלם, הדור שלי, הופקר למחירי דיור בלתי אפשריים ונדחק לשוק השכירות - שבמשך עשרות שנים מדינת ישראל השאירה כג׳ונגל פרוץ ופרוע. כשהגשתי את החוק הזה לפני שלוש וחצי שנים - היו לו במשכן הזה יותר מתנגדים מתומכים. הפער הדורי הורגש.

 

יש עוד דרך ארוכה, ועוד הרבה מאוד משימות על הפרק כדי לפתור את בעיית הדיור. אבל הסדרת שוק השכירות היא צעד ראשון וחשוב בדרך כדי לאפשר תנאים כלכליים הוגנים לשוכרי הדירות ולהוריד את הלחץ משוק הדירות לרכישה. בכל העולם הוכח ששוק שכירות ציבורי ופרטי מוסדר, עם כללים נאותים ועם עידוד שכירות ארוכת טווח הוא מפתח בלתי ניתן להחלפה להורדת מחירי הדיור.

 

יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן מסר בתגובה: "שמח וגאה להוביל יחד עם ח"כ סתיו שפיר את הבשורה לשוכרי הדירות בישראל. החוק המקודם מביא חידושים גדולים לשוק השכירות. דירות שכורות עד היום לא נתפסו כאלטרנטיבה, אך כאשר יהיו דירות איכותיות להשכרה עם רמת אחזקה מספקת ויחסים מוסדרים בין השוכר למשכיר, הדבר יהווה תחליף אמתי לרכישת דירות בשלב מוקדם מידי בחיים. זה הפתרון האפקטיבי ביותר לאזורי הביקוש".

 

ח"כ סתיו שפיר מסרה בתגובה: "אני מתרגשת מאוד מאוד לראות אותו סוף סוף מגיע לכאן. בעיקר אני מתרגשת, כי החוק הזה הוא הוכחה לכך שלחץ ציבורי עובד. החוק הזה שייך לציבור. הוא שייך לדור האוהלים. הוא שייך למאות החברים שפנו אלי בפייסבוק עם טענות לגבי מצבם תחת קורת הגג שלהם, ושמהבעיות שלהם הרכבנו את הצעת החוק. הוא שייך לאלפי הסטודנטים שחתמו והחתימו אחרים בכל רחבי הארץ".

 

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי מסר: "החוק הוא בשורה חשובה לכשני מיליון שוכרי דירות במדינת ישראל. אמנם לא בדיוק לילד הזה פיללנו כשהתחלנו להניע בעיריית תל אביב-יפו את מהלך החקיקה. הוצא ממנו המנגנון החשוב של ריסון עליית המחירים ותהליך האישור לקח זמן רב מידי. אבל סוף סוף החוק הישראלי קובע מהי דירה ראויה למגורים ומגדיר כללי משחק בסיסיים בין שוכר ומשכיר".

 

סגן ראש העירייה, אסף זמיר: "החוק לשכירות הוגנת הוא צעד חשוב במעורבות המדינה בתחום שעד היום היה פרוץ לחלוטין ויצר עיוות קיצוני ביחסי הכוחות בין שוכרים למשכירים. רוב תושבי תל אביב-יפו הם שוכרים וכך גם אחוז גבוה מכלל תושבי הערים בישראל והגיע הזמן שיראו בהסדרת תחום השכירות את אחד הפתרונות החשובים והמשמעותיים במאבק ביוקר הדיור בישראל. אישור החוק הוא צעד משמעותי ראשוני בכיוון ואנו מברכים עליו".

 

ראש הצוות העירוני לשכירות הוגנת, מיכאל וולה: "חוק השכירות, שנולד בבית הצעירים של עיריית תל אביב-יפו, קודם על ידי חברי כנסת צעירים ועל ידי אנשי מקצוע צעירים במשרדי הממשלה - הדבר הזה לא מקרי. עבור הדור הזה, החלום לרכוש דירה כבר לא רלוונטי ודירה בשכירות היא הבית. צעירים בכל הארץ ניצחו הערב קמפיין שניהלו נגד החוק כלכלנים שבקיאים בעיקר בתיאוריה. ולמרות שהוצא ממנו המנגנון שעוסק במחירים, מדובר בחוק חשוב שיחזק את מעמד השוכרים בישראל".

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים