שתף קטע נבחר

הרכבת המהירה לירושלים: הבטיחו 4 בשעה, כמה ייסעו בפועל?

בשנת 2014 הכריז שר התחבורה ישראל כץ כי במסגרת פרויקט הקו המהיר לירושלים יפעלו ארבע רכבות בשעה בשעות העומס. בסיור שנערך החודש אמרו נציגי הרכבת לחברי כנסת כי התדירות תעמוד על שתי רכבות בשעה בלבד. משרד התחבורה: "תדירות קווי הרכבת תיקבע בקרוב"

 

 

שמונה חודשים לתחילת פעילות הקו המהיר לירושלים ובמשרד התחבורה והרכבת מתקשים לומר מה תהיה תדירות הקו. הבטחות משרד התחבורה היו ארבע רכבות לכל כיוון בשעה בשעות העומס, ואילו בסיור שערכה רכבת ישראל לחברי כנסת נקבו במחצית - רק שתי רכבות לכל כיוון בשעה. במשרד התחבורה וברכבת מסרבים להתייחס.

 

בחודש אוקטובר 2014 פרסם משרד התחבורה הודעה לציבור בכותרת "נפרצה המנהרה האחרונה במסגרת פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים". בגוף ההודעה הובטח: "בשנה הראשונה לפעילותה, תפעיל הרכבת בין תל אביב לירושלים ארבע רכבות בשעה לכל כיוון, בשעות השיא, ותבצע כ-4 מיליון נסיעות בשנה".

רכבות בתחנת השלום בתל אביב. ארכיון (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
רכבות בתחנת השלום בתל אביב. ארכיון(צילום: ירון ברנר)

ההודעה באתר משרד התחבורה בשנת 2014. הבטחה לארבע רכבות בשעה ()
ההודעה באתר משרד התחבורה בשנת 2014. הבטחה לארבע רכבות בשעה

 

חרף ההבטחות, בסיור שנערך החודש לחברי ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בראשות ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) - נציגי הרכבת כבר נשמעו אחרת. לפי גורמים שהשתתפו בסיור, נציגי הרכבת אמרו כי התדירות תעמוד רק על שתי רכבות בשעה בשעות העומס. המשמעות היא שתצא רכבת אחת בכל חצי שעה בקו הדגל של הפרויקט הענק, שמטרתו להסב את הרכבת להנעה באמצעות חשמל - באיחור של עשרות שנים אחרי המדינות המפותחות.

העבודות על הקו המהיר (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
העבודות על הקו המהיר(צילום: אלי מנדלבאום)
 

ח"כ חנין אישר את הדברים גם הוא: "בכוונתי לפנות למנכ"ל הרכבת בנושא כדי שמספר הרכבות בין ירושלים ותל אביב בשעות העומס יוכפל לארבע בשעה. הרכבת הזו תחבר את שני המטרופולינים הגדולים והחשובים בארץ, והיא יכולה לייצר מהפכה של תחבורה ציבורית רק בתנאי שיהיו בה מקומות לאנשים לנסוע. כבר היום האוטובוסים בין שתי הערים שיוצאים בזה אחר זה תמיד מלאים, ואין שום סיבה להניח שהרכבת, שתיסע מהר יותר, לא תהיה מלאה יותר".

 

לדברי גורמים ששוחחו עם ynet, הסיבה להפחתת התדירות היא היעדר זמן מסילה על ציר איילון. רק שלוש מסילות עוברות במרכז הארץ, בציר שאמור לשרת את מרבית הקווים ברכבת ישראל, ומסילה רביעית תתווסף רק בעוד שנים. המצוקה התשתיתית משפיעה כבר היום על תנועת הרכבות ולא מאפשרת להפעיל רכבת ישירה מהדרום לתל אביב חרף מחאת תושבי הדרום. לנוכח המגבלה התשתיתית עולה השאלה עד כמה הרכבת, שישתמשו בה מאות אנשים מדי יום, תצליח לחבר בין המטרופולינים ועד כמה עמוסה תהיה הנסיעה בה.

"צפיפות בלתי נסבלת צפויה להיות מנת חלקם של הנוסעים". גיל יעקב (צילום: 15 דקות) (צילום: 15 דקות)
"צפיפות בלתי נסבלת צפויה להיות מנת חלקם של הנוסעים". גיל יעקב(צילום: 15 דקות)

"צפיפות בלתי נסבלת בקרונות ובתחנות הרכבת צפויה להיות מנת חלקם של הנוסעים בקו הרכבת החדש בין ירושלים לתל אביב", אמר גיל יעקב, מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות". "על אף שמדובר בפרויקט הדגל של משרד התחבורה בעלות של מיליארדי שקלים, על אף שעבודות התשתית נערכות כבר יותר מעשור ועל אף ששר התחבורה מכהן ברציפות כבר יותר משמונה שנים - אף אחד לא מצא לנכון להיערך כראוי ולהצטייד בכמות הקרונות הנדרשת לביקושים האדירים הצפויים לקו החדש, ולהשלים את המסילה הנדרשת בקשת מודיעין לצורך מתן שירות בתדירות גבוהה".

 

יעקב הוסיף גם: "שתי רכבות לכל שעה בקו המחבר בין שני המטרופולינים הגדולים בישראל הוא לעג לנוסעים. אנו מצפים משר התחבורה, שגזר את הסרט על הקמת הרכבת תוך התחייבות להפעיל ארבע רכבות בשעה לכל כיוון, לפעול באופן מיידי להגברת התדירות, ועד אז אנו דורשים הקצאת נתיב תחבורה ציבורית מנתיבי איילון לכביש 1 ומשער הגיא עד לתחנה המרכזית בירושלים. הגיע הזמן שנוסעי התחבורה הציבורית לא ייתקעו בפקקים". 

 

על אף ששר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ הבטיח שהרכבת תחל לנוע כבר במרס 2018, בעוד כשמונה חודשים, במשרד התחבורה טענו כי "תדירות קווי הרכבת תיקבע בקרוב". במשרד התחבורה סירבו להגיב על העובדה כי המשרד קבע את התדירות כבר בשנת 2014 ועל השאלה אם היא תשתנה והפנו לרכבת ישראל. "אנו עוסקים כעת בהשלמת התשתית והמערכות", אמרו ברכבת. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
תחנת השלום בתל אביב. ארכיון
צילום: ירון ברנר
מומלצים