שתף קטע נבחר

למרות התחייבות כץ: דחייה בהפעלת קו הרכבת המהיר לירושלים

באוגוסט אשתקד אמר שר התחבורה: "במרס 2018 תצא לדרך הרכבת המהירה לירושלים". ל-ynet נודע כי נדחתה ההפעלה בארבעה חודשים לפחות. גם תדירות הקווים תקוצץ. הרכבת: "מדובר בפרויקט מורכב עם אתגרים רבים"

 

הצרות של רכבת ישראל בפרויקט הקו המהיר לירושלים נמשכות: מועד הפעלת הרכבת נדחה בארבעה חודשים, ותדירות הקו לא תגיע לתדירות המובטחת גם בעוד חמש שנים, ספק רב אם בעוד עשור.

 

בשבוע שעבר דיווחנו כי נציגי הרכבת הודיעו בסיור לחברי כנסת על שינוי בתדירות המתוכננת של יציאת הרכבות בקו המהיר לירושלים - לשתי רכבות בשעה בשעות העומס בכל כיוון בין ירושלים לתל אביב. כעת מתברר שהבטחות משרד התחבורה לא יתממשו לפחות בחמש השנים הקרובות,וייתכן שאף לא בעשור הקרוב.

העבודות בקו החדש לירושלים (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
העבודות בקו החדש לירושלים(צילום: אלי מנדלבאום)

על פי התוכנית התפעולית של הרכבת לחמש השנים הבאות, שהגיעה לידי ynet, בשנת 2022 יצאו שלוש רכבות לכל כיוון בשעות העומס (שתי רכבות בשעה בקו כרמיאל-חיפה-ת"א-ירושלים, רכבת אחת בקו הרצליה-ת"א-ירושלים). זהו שיפור מסוים מתחילת ההפעלה, אך התדירות עדיין לא מקיימת את ההבטחה שכוונה למרס 2018 - ארבע רכבות לכל כיוון.

 

עוד עולה מהתוכנית התפעולית שברכבת מתכוננים לעומס משמעותי על הקו שיחבר בין המטרופולינים. הרכבת תצטייד בקרונועים ובקטרים חשמליים שיוכלו לסחוב ולדחוף קרונות רבים יותר, והרכבת תוכל להסיע נוסעים רבים יותר, ובכל זאת בימים א' ו-ה' בקו שבין כרמיאל לירושלים (שהוא עיקר התנועה לירושלים) צפויה תפוסה של 118% לעומת 99% בימים ב' עד ד'.

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)
 

המשמעות היא שבימי א' ו-ה' ייאלצו כמעט 20 אחוזים מהנוסעים לעמוד בנסיעה. הקו הנוסף, הרצליה-ירושלים, צפוי להיות נוח הרבה יותר. 55% תפוסה בימים א' ו-ה', ו-47% תפוסה בימים ב' עד ד'.

 

גורמים שנכחו בסיור שהעבירו נציגי הרכבת לחברי כנסת שוחחו עם ynet וציינו שעיקר הבעיות הן בזמן המסילה שעומד לרשות הרכבות וזאת בשל תשתית מוגבלת של שלוש מסילות בלבד במרכז הארץ, שבהן עוברים מרבית קווי הרכבת במדינה.

 

בעיה נוספת בהנעת הרכבות היא מקורות החשמל. הקבלן המבצע של הקמת תשתיות הרכבת החשמלית לירושלים, חברת SEMI הספרדית, טרם הקים את תחנות ההשנאה, וכדי לעמוד בזמנים רכשה רכבת ישראל תחנות השנאה ניידות בעלות של מיליוני שקלים.

"התחייבות: מרס 2018". שר התחבורה ישראל כץ (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
"התחייבות: מרס 2018". שר התחבורה ישראל כץ(צילום: אביהו שפירא)
 

בתדרוך לכתבים שערך שר התחבורה ישראל כץ באוגוסט שעבר הוא נשאל מתי הרכבת תתחיל לפעול והכריז: "התחייבות: מרס 2018, עדיין בכל סיור אני שואל וזו אותה התשובה. הראשים על המגש, מה שנקרא". אלא שחרף ההבטחות, ממידע שהגיע לידי ynet עולה שברכבת דווקא סוכם על תאריך חדש לסיום עבודות התשתית - בחודש יולי 2018, איחור של ארבעה חודשים מהמועד שהובטח.

 

באשר לדחיית מועד השקת הקו המהיר לירושלים מסרו ברכבת ישראל: "הקמת הקו המהיר בין ת"א לירושלים הוא אחד מהפרויקטים המורכבים שקיימים במדינת ישראל והוא כולל אתגרים רבים. רכבת ישראל עושה ככל שביכולתה במטרה לעמוד באתגרים אלו, במטרה לסיים את הפרויקט, בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו".

 

בנוגע לתדירות המקוצצת אמרו ברכבת כי "התוכנית התפעולית העתידית של רכבת ישראל נמצאת בדיון עם משרד התחבורה על היבטיה השונים. זאת, תוך תכנון מיטבי של זמן המסילות וכמות הרכבות, תוך שמירה על בטיחות הנוסעים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי מנדלבאום
העבודות על הרכבת המהירה
צילום: אלי מנדלבאום
מומלצים