שתף קטע נבחר

התקרית בירדן: המאבטח זיו הציג את גרסתו

בהתאם להתחייבות ישראל בפני ירדן, נגבתה עדות מהמאבטח שירה למוות בשני ירדנים. גורמים מדיניים שנחשפו לממצאים הראשונים של החקירה אומרים, כי על פניו נראה שהמאבטח נהג כשורה בנסיבות שנוצרו. ישראל התנצלה בפני ירדן על מות הרופא הירדני והתחייבה לשלם פיצויים

 

 

 

המאבטח זיו שירה למוות בשני ירדנים לאחר שנדקר במברג הציג היום (ה') את גרסתו לאירוע, כפי שהתחייבה ישראל בפני ירדן. מגרסתו בפני גורם אכיפה עולה כי מדובר בפיגוע על רקע לאומני. החוקרים החלו לעבור על ממצאים מהזירה ובכללם צילומים ממצלמות האבטחה שתיעדו חלק מהתקרית.

 

הפרשה הזו הובילה למתיחות רבה ולהתבצרות הצוות הדיפלומטי עם המאבטחים, ובסופה הוחזר לישראל המאבטח וישראל הסירה את אמצעי הביטחון שהציבה בהר הבית לאחר הפיגוע שבו נרצחו שני שוטרים. את חקירת המאבטח מנהל צוות משותף למשטרת ישראל, שב"כ וביטחון משרד החוץ (בטמ"ח). החקירה מלווה אישית על ידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן. כיוון שהתקרית נחקרת כאירוע לאומני ניתן להעריך שיהיו לכך השלכות על מסקנות החקירה. בימים הקרובים יחליטו היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה על המשך מהלכי החקירה.

ראש הממשלה נפגש עם המאבטח כששב לישראל (צילום: חיים צח, לע"מ) (צילום: חיים צח, לע
ראש הממשלה נפגש עם המאבטח כששב לישראל(צילום: חיים צח, לע"מ)
 

בניגוד לדיווחים שפורסמו בירדן - ישראל לא התחייבה בשום שלב בפני הירדנים כי תעמיד לדין את המאבטח אך בהחלט התחייבה לחקור את הפרשה בצורה יסודית ומעמיקה. ראש השב"כ נדב ארגמן שביקר יום לאחר התקרית בירדן כבר החל בתחקיר ראשוני של האירוע וכך גם בטמ"ח - חטיבת הביטחון של משרד החוץ שמופקדת על אבטחת שגרירויות ישראל בחו"ל והיא גם זו שגייסה את המאבטח זיו.

 

מקור משפטי בכיר מאוד אמר כי מכיוון שהיחסים עם ירדן הוא רגישים מאוד ישראל תיתן עדיפות לבדיקה הזאת ולא יהיו קיצורי דרך. לדבריו, החקירה תהיה יסודית מאוד. בתחילה חשבו להטיל על שב"כ לחקור אך בסופו של דבר הוחלט להטיל את מלאכת החקירה המרכזית על המשטרה.

 

 

המלך עבדאללה ביקר את אביו של הדוקר שנורה למוות ()
המלך עבדאללה ביקר את אביו של הדוקר שנורה למוות

הדוקר זכרייה א-זוואודה על רקע הדרמה בשגרירות ישראל (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הדוקר זכרייה א-זוואודה על רקע הדרמה בשגרירות ישראל(צילום: EPA)

הלוויית ד"ר בשאר אל חמארנה, בעל הבית שנורה למוות בשוגג ()
הלוויית ד"ר בשאר אל חמארנה, בעל הבית שנורה למוות בשוגג

דורכים על דגל ישראל בדרך להלוויה ()
דורכים על דגל ישראל בדרך להלוויה

 

גורמים מדיניים שנחשפו לממצאים הראשונים של החקירה אומרים, כי על פניו נראה שהמאבטח זיו נהג כשורה בנסיבות שנוצרו. הדוקר הירדני ניסה לדקור אותו במברג. המאבטח נדקר שלוש פעמים: שתי דקירות בגב ואחת בחזה.

 

לגבי הרופא הירדני בשאר אל חמארנה שהיה בעל הדירה ונכח במקום בזמן התקרית: ממצאי התחקיר הראשוני עולה כי לאחר שהדוקר התגנב מאחור והחל לדקור את המאבטח זיו, זינק המאבטח לאחור, דרך את הנשק שלו וירה. במהלך הקפיצה לאחור הוא מעד ובנפילה נפלט מנשקו כדור אחד שפגע ברופא שנפצע ומאוחר יותר מת מפצעיו. מדינת ישראל התנצלה בפני הירדנים על מותו והתחייבה לשלם למשפחה פיצוי כספי.

 

התובע הכללי בירדן, אכרם מסאעדה, מסר הערב לסוכנות הידיעות הרשמית "פטרה" כי הפרקליטות הירדנית סיימה את חקירתה בפרשת התקרית בשגרירות ישראל בירדן ביום ראשון. לפי מסאעדה, "הפרקליטות ייחסה לרוצח שנקרא 'זיו' אישום של הרג של יותר מאדם אחד והחזקת נשק חם ללא רישיון".

 

התובע הכללי הוסיף כי התברר בחקירה שהמאבטח הישראלי נהנה מחסינות דיפלומטית ומשפטית: "החסינות שהוא נהנה ממנה, בהתאם לאמנת וינה, היא רק חסינות פרוצדורלית שלא פוטרת אותו ממשפטים בפני בתי דין בינלאומיים".

 

עבדאללה מלך ירדן הפנה אצבע מאשימה לעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ראש ממשלת ישראל נדרש לעמוד באחריותו ולנקוט צעדים שכוללים את העמדתו לדין של הרוצח, במקום להתייחס לפשע כמפגן פוליטי", אמר עבדאללה במהלך ישיבה של מועצת המדיניות הלאומית. עבדאללה ערך ביקור ניחום אבלים אצל משפחתו של הנער מוחמד זכרייא א-ג'וואודה בן ה-17 שדקר את המאבטח ונורה למוות.

 

בהכנת הכתבה השתתף רועי קייס
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים צח, לע"מ
המאבטח נפגש עם ראש הממשלה עם שובו
צילום: חיים צח, לע"מ
מומלצים