שתף קטע נבחר

העוקץ החדש: זה לא טכנאי מחשבים על הקו, זו הונאה

שיחות טלפון מאנשים שמציגים את עצמם כנותני שירות מטעם חברות דוגמת "מיקרוסופט" עלולות לעלות לכם הרבה מאוד כסף. באמתלה של טיפול בווירוסים שהתגלו במערכת ההפעלה של המחשב - הם משתלטים עליו מרחוק, גונבים מידע פרטי ואפילו "מסייעים" בפתיחת חשבון פייפאל לתשלום על השירות. כך עובד העוקץ

 

 

 

הטלפון מצלצל. על הקו אדם שמציג עצמו כנציג התמיכה הטכנית של מערכת ההפעלה במחשב שלכם. הוא מספר שהוא רואה ברגעים אלה תעבורת נתונים מוזרה, שהמחשב מתמלא בנוזקות, שמוכרחים לעשות משהו כדי למנוע הדבקה בווירוסים. הוא מבקש להנחות אתכם לאורך התהליך, בסבלנות ובאדיבות, ואם לא הצלחתם למלא אחר ההוראות המסובכות - הוא מוכן להציע שישתלט לכם על המחשב מרחוק כדי לפתור את הבעיה בצורה נוחה יותר. בסיום הוא מציע שירות אנטי-וירוס לכל החיים, את אותה התמיכה האדיבה בעבור סכום כסף לא מבוטל. אה, רגע, אין לכם חשבון פייפאל? אין בעיה, הוא מוכן אפילו לפתוח אחד עבורכם.

 

בעולם זו שיטת הונאה מוכרת יחסית, ונראה שבשבועות האחרונים גם מספרי טלפון מקומיים בארץ חשופים לשיחות שעשויות להוביל לעוקץ ולעלות הרבה כסף. "אתמול אחר הצהריים קיבלנו טלפון מטכנאי מחשבים. הוא הציג את עצמו בנועם, הסביר לי שיש לי בעיה קשה במחשב", כתבה בקבוצת פייסבוק תמר רוטשטיין בת ה-50, המתגוררת כעת בניו יורק. "זו לא הפעם הראשונה שטכנאים מסתוריים מתנדבים בנדיבות גדולה לעזור לתקן את המחשב שלי. בדרך כלל אני מסרבת בנימוס ומנתקת. אתמול היה לי קצת זמן", היא כותבת ומתארת את השיחה הארוכה, שבסופה גרמה לנוכל מהצד השני של הקו להתייאש ולנתק מכיוון שיש לה "מחשב ישן עם אותיות ירוקות על המסך שלא מחובר לאינטרנט בכלל".

מתוך קבוצת הפייסבוק בה פורסם הפוסט (צילום מסך)
מתוך קבוצת הפייסבוק בה פורסם הפוסט(צילום מסך)

 

אף שתמר קיבלה את השיחה הזאת בניו יורק, נשים אחרות, שראו את הפוסט, סיפרו על חוויות דומות גם בשיחות לארץ. ה', בת 39 מאזור המרכז, מספרת כי קיבלה שיחה כזו לפני שלושה שבועות בקו הטלפון הביתי. "על הקו הייתה בחורה שפנתה אילי בשמי הפרטי, באנגלית ובמבטא הודי. היא הציגה את עצמה כנציגה של 'מיקרוסופט' וטענה שיש לי וירוס שהשתלט לי על המחשב, ושהיא מתקשרת כדי לפתור לי את הבעיה".

 

ה' השיבה שהמחשב שלה בכלל לא פעיל, והנציגה מצידה המשיכה להתעקש שיש וירוס במערכת ההפעלה ושמאוד חשוב לטפל בזה. למרבה המזל, גם במקרה הזה התגלה העוקץ כלא יעיל. "הבנתי שזה לא יסתיים אז פשוט ניתקתי את השיחה", אמרה ה'. "מיד אחר כך התקשרתי לאבא שלי, שהוא איש מחשבים, והוא אמר לי שכנראה שזה תרגיל עוקץ. עדכנתי את בני הבית שלא להשיב לשיחות מהסוג הזה".

 

 

"הכי כואב זו שבירת האמון" (אילוסטרציה: Shutterstock) (אילוסטרציה: Shutterstock)
"הכי כואב זו שבירת האמון"(אילוסטרציה: Shutterstock)

 

אבל יש גם מקרים שלא הסתיימו בנסיבות קלות כל כך. מ' נחשפה גם היא לתרמית, דרך החם שלה, שמתגורר באזור ירושלים. "לפני כשבועיים אבא של בעלי קיבל שיחה, לדעתי לטלפון הנייד. על הקו היה בחור שדיבר באנגלית ואמר לו שהוא מהתמיכה של 'מיקרוסופט', שראו אצלם במערכות שהמחשב שלו בסכנה או משהו כזה, שיש לו וירוס ואם יש לו רגע שישב מול המחשב והוא יכווין אותו מה לעשות". לאחר כמה דקות של ניסיונות כושלים לטפל במחשב באופן הזה, הציע הנציג באדיבות להשתלט על המחשב מרחוק ולסדר את הבעיות.

 

"כל הזמן הזה הם ביחד על הקו, השיחה וה'תיקון' ארכו כשעה", היא מספרת. "בזמן הזה הוא כמובן התקין לו כנראה מלא דברים על המחשב, אנחנו לא יודעים בדיוק מה. בסוף הוא אמר שהם מציעים הגנה לווירוסים לכל החיים. שהכול ביחד יעלה לו 1,900 שקלים, וביקש שישלם לו בפייפאל. בגלל שאין לו חשבון, הוא היה כל כך אדיב ונחמד - שהוא עזר לאבא של בעלי לפתוח חשבון פייפאל, עם כל פרטי האשראי, כמובן, והעביר לעצמו את הסכום".

 

בתום השיחה התקשר חמיה של מ' לספר בהתרגשות על השירות האדיב. "חמי התקשר לבעלי וסיפר לו בהתלהבות על השירות הנהדר של מיקרוסופט, ורק אז בעלי הסביר לו שזה עוקץ. ישר ביטלנו את כרטיס האשראי והודענו על הונאה גם לפייפאל". בניסיון להיכנס לחשבון הג'ימייל הפרטי של החם התברר כי הסיסמה כבר שונתה. המחשב נשלח לניקוי אצל טכנאי מומחה, וגם הכסף הוחזר לחשבון. אבל מ' מספרת שהפגיעה הכואבת יותר היא זו של שבירת האמון. "התחושה של הבן-אדם ששברו את אמונו ואת התמימות שלו, זה מאוד מתסכל. בייחוד כשמדובר באוכלוסייה מבוגרת, שהיא פגיעה יותר במקרים כאלה".

 

עוקץ מהסוג הזה, כאמור, מוכר בעולם כבר כמה שנים, אולם נראה שבשבועות האחרונים הוא עשה עלייה ארצה. הציפייה של העוקצים, כמובן, היא ליפול על מי שפחות מבינים בכל מה שנוגע למחשבים, להשתמש במילים כמו "וירוס" ו"נוזקה" ולתת לפאניקה לעשות את העבודה. היכולת הטכנית להשתלט מרחוק על מחשב נעשית כאן לכאורה באישור ובהסכמה, אבל תחת מעטה של כזבים והונאה.

 

גם במקרה הזה - מקדם ההגנה המשמעותי ביותר הוא מודעות. אם קרה ונתקלתם בשיחה מהסוג הזה, אל תמסרו פרטים בטלפון, אל תאפשרו השתלטות מרחוק על המחשב הפרטי וכמובן אל תיתנו פרטי כרטיס אשראי וחשבון בנק. וחשוב יותר - במקום לשבת ולגחך ש"לי זה לא יקרה", הפיצו את המידע הזה אצל הקרובים לכם: הורים, סבים, דודים. מי שיש להם מחשב בבית - ואולי עושים באמצעותו פעולות בסיסיות, אבל יש להם קצת פחות זיקה לתחום הזה וישמחו לקבל את הטיפ החשוב.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה: Shutterstock
זהירות, עוקץ
אילוסטרציה: Shutterstock
מומלצים