שתף קטע נבחר

רחפנים במקום מל"טים: "רוצים לפתח רחפן שנושא מאות ק"ג"

משרד הביטחון חשף אתמול שורת אמצעי לחימה חדישים, שמבשרים על פיתוח אדיר בתחום הרחפנים הצבאיים - שכבר מתחילים להשתוות בפעילותם למערך המל"טים. "הלבשנו אלמנטים מעולם המל"טים על הרחפנים", אמרו בחברת אירונאוטיקס שפיתחה מסוק היברידי בלתי מאויש

 

 

 

השלב הבא - רחפנים שנושאים מאות קילוגרמים: חשיפת פיתוחי אמצעי הלחימה החדשים אתמול (ג') על ידי משרד הביטחון גילתה רק טפח קטן מעולם הרחפנים שצובר תאוצה בכל בעולם – וגם בשדה הקרב. כבר לא מדובר רק ברחפן למשימות תצפית לטווחים הקרובים כפי שיש בצה"ל בשנים האחרונות, אלא במה שנראה כתופעה שעשויה להשתוות בהיקף פעילותה ותרומתה לטייסות המל"טים.

 

מלבד רחפן שמסוגל לירות מנשק קל או מאקדח, היום הוצגו גם שני רחפנים גדולים לנשיאת מטענים לוגיסטיים בתמרונים יבשתיים בשטח האויב. אחד מהם, מסוק ללא טייס, מתוצרת חברת אירונאוטיקס, נחשב לפורץ דרך בתחום הרחפנים הצבאיים בישראל, שעדיין בחיתוליו. חברת-בת של אירונאוטיקס, שפועלת בבאר שבע בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת בן גוריון, פיתחה בשנה האחרונה את מה שנראה כמיני-מסוק בלתי מאויש, ומבחינת אנשי החברה, השמיים הם הגבול.

 

רחפן שהוא מיני-מסוק שנושא עשרות קילוגרמים (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
רחפן שהוא מיני-מסוק שנושא עשרות קילוגרמים(צילום: דובר צה"ל)
 

מדובר ברחפן גדול בקוטר של שני מטרים, ששוקל 120 קילוגרמים – מתוכם המטען שהוא יכול לשאת שיכול להגיע ל-90-75 קילוגרמים. "בעתיד נרצה להגיע גם למשקלים של 200 ו-300 קילוגרמים", הסביר ל-ynet גורם בחברה, שמתמחית בייצור מל"טים ובלוני תצפית לצה"ל ולגופי ביטחון נוספים ברחבי העולם. "הרחפן שפיתחנו יכול לטוס בגובה נמוך באופן שהוא פחות נחשף לעין וגם חוסך כך אנרגיה".

 

הרחפן החדשני יכול לשאת עבור כוחות מיוחדים, כמו למשל צוות לוחמים שמבצע תצפית חשאית במארב, מגוון של מטענים כמו אמצעי תצפית, סוללות, אמצעי לחימה, תחמושת, מים ומזון, ללא צורך בנגמ"ש או ברכב על הקרקע שיסכן את יושביו בעליה על מטען, וללא הטלה ממטוס מאויש. הייחודיות בכלי הטיס הוא המנוע ההיברידי שלו שמשלב בין הנעה חשמלית מסוללות לשימוש בבנזין. בכך הרחפן יכול להגיע לטווחים של 8 קילומטרים ואף יותר, וניתן גם להזין בו נקודות ציון ולשלוט בו מרחוק.

 

אך אחד החסרונות של רחפן, ביחס למל"ט, הוא זמן השהייה הקצר באוויר וכן הרעש שהוא מפיק ועלול לחשוף אותו בפני האויב. "לכן אנחנו מייצרים לרחפן מדחפים (פרופלורים) מחומרים מיוחדים שמפיקים פחות רעש", הסבירו באירונאוטיקס. "נוכל לשלב בכל רחפן לוגיסטי שכזה גם מטען ייעודי למשימות של צילום ואיסוף מודיעין במקביל ובכך הוא יהפוך לוורסטילי. מדובר ברחפן כבד ששילבנו בו אלמנטים מעולם המל"טים כמו אוויוניקה, בקרת טיסה, מטענים ייעודים ואמצעי תקשורת. הרחפן כבר השתתף בתרגילים להוכחת יכולתו".

 

ספק אם הרחפנים יחליפו את המל"טים, אבל יש מי שבמערכת הביטחון מצביע בהתלהבות על אחד מיתרונותיו: יכולת הרחפן להמריא מהקרקע, מכל נקודה, בצורה אנכית כמו כל מסוק, ללא צורך במסלולי המראה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
רחפנים - הדור הבא
צילום: דובר צה"ל
מומלצים