שתף קטע נבחר

בת 3 תוכתר לאלה חיה ותצא מהבית 13 פעמים בשנה

בנפאל נבחרה ילדה חדשה, טישנה שקיה, לכהן כאלה החיה של הבירה קטמנדו. עד בגרותה היא כמעט לא תצא מהבית, וכשתשתתף בטקסים מחוצה לו - תינשא כדי שרגליה לא ייגעו בקרקע

ילדה בת שלוש נבחרה לקומארי – האלה החדשה של קטמנדו, בירת נפאל – בעקבות הגעת קודמתה לבגרות ופרישתה מהתפקיד. הילדה הקטנה תמשיך בכך מסורת עתיקה שבמסגרתה מאמינים נפאלים סוגדים ל"אלות חיות".

 

הילדה, טרישנה שקיה, תוכתר רשמית בטקס שייערך מחר. היא תילקח מבית משפחתה לחיות בארמון בכיכר דורבר העתיקה שבקטמנדו. משרתים מיוחדים יטפלו בה מרגע זה.

אלה חיה בנפאל, צילום ארכיון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אלה חיה בנפאל, צילום ארכיון

הילדה נבחרה מבין ארבע מועמדות. כמו קודמותיה משתייכת שקיה לקהילת הנוואר הילידית שחיה בעמק קטמנדו. אחרי שתוכתר רשמית לאלה חיה יותר לה לצאת ממשכנה החדש רק 13 פעמים בשנה – בחגים ובמועדים מיוחדים. במהלך הטקס יעבור מצעד ברחובות קטמנדו, והילדה תינשא בשמלה ובאיפור כבד.

 

האלה החיה נחשבת להתגשמות האלה ההינדית טלג'ו, וכשהיא יוצאת מהארמון היא נישאת על כפיים משום שלרגליה אסור לגעת באדמה.

 

הקריטריונים שלפיהם נבחרת האלה החיה נוקשים מאוד, והם כוללים מאפיינים גופניים ספציפיים מאוד כגון גוף שאין בו רבב, חזה של לביאה וירך של אַיָּל.

 

המסורת של בני הנוואר שואבת יסודות מהדתות ההינדית והבודהיסטית. לטקס היה במשך שנים קשר הדוק לבית המלוכה של נפאל, אבל הוא הוסיף להתקיים גם אחרי שהגיע קיצו של בית המלוכה הנפאלי, בשנת 2008.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)

לאורך השנים נתקל המנהג בביקורת מצד ארגונים הפועלים למען זכויות הילד. הם טוענים כי מהילדות המוכתרות לאלות נשללת ילדותן וכי בידודן מהחברה שולל מהן את האפשרות להתחנך, להשכיל ולהתפתח.

 

ב-2008 קבע בית המשפט העליון של נפאל כי האלות החיות צריכות לקבל חינוך, וכעת הן עוברות שיעורים בתוך הארמון. שם הן גם עוברות את המבחנים שלהן.

 

רבות מהנשים ששימשו בילדותן בתפקיד הזה סיפרו לאחר מכן על הקשיים שחוו כשרצו להתערות בחברה אחרי סיום תפקידן. מספר הילדות שמשפחותיהן מציגות את מועמדותן לתפקיד פחת בשנים האחרונות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
אסור לדרוך על האדמה. אלה חיה
צילום: AFP
מומלצים