שתף קטע נבחר

פרויקט הטילים האיראני שמדאיג את ישראל

בחסות הסכם הגרעין עם המעצמות מקדמת טהרן את תוכנית הטילים שלה ובראשם "רעד" המדויק יותר. החשש במערכת הביטחון: הטיל החדש שמיוצר ללא סיוע רוסי יגיע לחיזבאללה. האיראנים מפעילים רכבת אווירית של 100 טיסות בחודש לסוריה, וכך מעבירים אמצעי לחימה

 

 

פרויקט הטילים האיראני שמדאיג את ישראל: הסכם הגרעין עם המעצמות שמאפשר לטהרן להתקדם ביתר שאת בתוכנית הטילים שלה, נתן חסות למעשה לאחד הפרויקטים החשאיים בתעשייה הביטחונית האיראנית, שלא נעלם מהעיניים הישראליות: "רעד".

 

בעזרת מפעלי פיתוח הנשק באיראן הצליחו האיראנים להגיע לפריצת דרך בהסבת רקטות "טיפשות" וכבדות משקל, חלקן ישנות ומכילות מאות רבות של קילוגרם חומר נפץ, לטילים מדויקים מונחי GPS. הטילים הללו מיועדים להוות חלופה לרקטות שככל שהן עפות רחוק יותר, כך הן מאבדות מהדיוק שלהן.

טיל "רעד 307" מהדגם המיושן יותר ()
טיל "רעד 307" מהדגם המיושן יותר

טיל רעד 307, הדגם הישן ()
טיל רעד 307, הדגם הישן

פיתוח הרעד מבוסס על תפיסת אמל"ח חדשה יחסית באיראן: ייצור עצמי של נשק מתקדם ללא תלות ברוסיה. הנחת העבודה בצה"ל היא שפיתוחים מעין אלה יעשו את דרכם לשלוחה המרכזית של איראן במזרח התיכון, ארגון חיזבאללה, ש-75% מתקציבו מגיע מהאיראנים. מבחינת הגדרות הדיוק של מערכת הביטחון, טיל מדויק כמו זה שמוסב כעת באיראן הוא כזה שרדיוס הפגיעה שלו הוא עד כמה עשרות מטרים מנקודת המטרה. 

 

לצורך השוואה, מתוך מאות הרקטות שכעת בידי חיזבאללה ומגיעות לגוש דן יצטרך מטח של עשרות טילים לכיוון הקריה כדי להגדיל מאוד את הסיכוי לפגיעה במתחם "הפנטגון הישראלי". טיל מדויק אחד, שלא ייורט עוד קודם, יאפשר פגיעה מעין זו. בישראל יש מי שמגדיר את פרויקט הרעד ככזה ההופך רובה צ'כי ישן לנשק צלפים חדש ומתקדם.

טיל של חיזבאללה בסוריה ()
טיל של חיזבאללה בסוריה

 

 

מל"ט של חיזבאללה תוקף עמדת דאעש ()
מל"ט של חיזבאללה תוקף עמדת דאעש

רקטות ששוגרו אל ישראל במלחמת לבנון השנייה (צילום: AP) (צילום: AP)
רקטות ששוגרו אל ישראל במלחמת לבנון השנייה(צילום: AP)

היכולת המדויקת ביותר שנסראללה מחזיק בידיו היא מינורית בשלב הזה. מעט מזל"טי תקיפה מדויקים, מתאבדים ובהיקפים קטנים. מעבר לכך, חיזבאללה מחזיק ברשותו מזה שנים ארסנל אווירי של מאות כלי טיס בלתי מאויישים, חלקים תוקפים אך ללא יכולות מעוף ודיוק משמעותיות ואחרים למטרות איסוף ולוחמת תודעה, בעיקר כדי להביך את ישראל במלחמה הבאה.

 

למרות שהאיראנים דוחפים בבני חסותם מלבנון להסלים את המצב מול ישראל, נסראללה, חרף מצוקת ארגונו ובדידותו בצמרת הארגון השיעי, פיתח עצמאות גם מול משמרות המהפכה ולא סר למרות טהרן באופן מלא כבעבר.

 

איראן ממשיכה להתבסס בסוריה

במקביל, איראן ממשיכה בניסיונותיה להתבסס בסוריה כאשר חימוש הכוחות הפרו-איראניים לטובת אסד מתבטא בין היתר ברכבת אווירית של כ-100 טיסות בחודש, ובה אמצעי לחימה.

הלחימה של איראן בשטח סוריה ()
הלחימה של איראן בשטח סוריה


טהרן גם שואפת להקים בסוריה דיביזיה תחת פיקוד חיזבאללה, שתאגד בתוכה עשרות אלפי לוחמים פרו איראניים שפועלים בשטח המדינה המשוסעת. כיום יש בסוריה 8,000 פעילי חיזבאללה, 1,500 לוחמי משמרות המהפכה וכ-10 אלף פעילי מיליציות שיעיות.

 

איראן ממשיכה במאמצים לבנות מפעלי טילים באזור לטובת חיזבאללה. בתחילת החודש הותקף מהאוויר המרכז למחקרים מדעיים של המשטר הסורי (CERS), שנמצא במרכז סוריה. כלי התקשורת במדינה ייחסו את התקיפה לישראל.

התקיפה ב-CERS. איראן שקלה להקים שם מפעל טילים לחיזבאללה ()
התקיפה ב-CERS. איראן שקלה להקים שם מפעל טילים לחיזבאללה

מכון CERS שהותקף בסוריה. כך זה נראה לפני התקיפה (צילום: "אינטלי טיימס") (צילום:
מכון CERS שהותקף בסוריה. כך זה נראה לפני התקיפה(צילום: "אינטלי טיימס")

CERS הוא מרכז הפיתוח לאמצעי לחימה של הסורים המייצר טילים לפי ידע מדעי מצפון קוריאה ומאיראן. המרכז הסורי (שהוא המקבילה לרפאל) מפתח גם נשק כימי וכן טילים שעוברים לחיזבאללה. בין השאר מייצרים ב-CERS טילי S-60 המועברים לידי ארגון הטרור השיעי. זה אחד המקומות המוזכרים כאתרים פוטנציאליים שבהם ימקמו האיראנים את אחד המפעלים לייצור טילים מדויקים עבור חיזבאללה.

 

התקיפה המיוחסת לישראל, לפי מקורות זרים, הייתה מכוונת לסכל פיזית הקמת תשתית ייצור משותפת לאיראנים ולסוריה של נשק מדויק שחלקו מיועד גם לחיזבאללה. התקיפה גם נועדה לאותת לסורים ולחיזבאללה שישראל לא תשלים עם השתקעות והתבססות איראנית ביטחונית וכלכלית בסוריה.

 

האיראנים מעורבים עמוק בעבודת CERS, עוד לפני שדובר בישראל על החשש ממפעלים לייצור נשק מדויק. הם העניקו לסורים ידע וקנו עבורם ידע מצפון קוריאה.


פורסם לראשונה 27/09/2017 23:17

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים