שתף קטע נבחר

"טראמפ הצ'כי" זכה בבחירות לפרלמנט

עוד ניצחון לזרם האנטי-ממסדי באירופה: אנדריי באביש, מיליארדר ושר האוצר לשעבר, זכה עם מפלגת "כן" בניצחון סוחף בבחירות וצפוי להרכיב ממשלה. באביש הבטיח להיאבק בהגירה ולא להיכנע לאיחוד האירופי. הישגים לימין הקיצוני ולמפלגת הפיראטים, התרסקות למפלגת השלטון

אנדריי באביש, מיליארדר שמכונה "טראמפ הצ'כי", זכה היום (שבת) בניצחון סוחף בבחירות לפרלמנט בצ'כיה. באביש ומפלגתו הפופוליסטית ANO ("כן") ניצחו בפער גדול בבחירות והוא עשוי להקים ממשלה ולקיים את הבטחות הבחירות שלו: מאבק בהגירה, וקיצוץ במסים וסירוב לקלוט פליטים כפי שדורש האיחוד האירופי.

 

 

באביש עם רעייתו מוניקה בנאום הניצחון (צילום: EPA) (צילום: EPA)
באביש עם רעייתו מוניקה בנאום הניצחון(צילום: EPA)
 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

באביש, איש עסקים ויזם שהונו מוערך בארבעה מיליארד דולר, הבטיח בקמפיין הבחירות להביא לממשלה "טאץ' עסקי". בנאום הניצחון שלו הערב הוא אמר שהוא מקווה להקים ממשלה במהירות ושצ'כיה היא חלק מהאיחוד האירופי - ולכן בכוונתו לקחת חלק פעיל בעיצוב המדיניות של האיחוד.

 

ANO, שנחשבת למפלגת מרכז-ימין, זכתה ב-30% מקולות המצבעים - כמעט פי 3 מכל מפלגה אחרת. ANO היא המפלגה הראשונה שמפסיקה את הדומיננטיות הארוכה של שתי מפלגות המרכז הוותיקות בצ'כיה, מימין ומשמאל, ומדגישה שוב את השינוי הפוליטי ביבשת אחרי משבר הפליטים ואת התחזקות הזרם האנטי-ממסדי.

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מפלגת השלטון, המפלגה הסוציאל דמוקרטית של ראש הממשלה בוהוסלב סובוטוקה, קיבלה רק 7.4% מהקולות – התוצאה הגרועה ביותר שלה מאז הקמת צ'כיה ב-1993. באביש היה שר האוצר של סובוטקה, שפיזר את הממשלה בחודש מאי.

 

בסך הכול תשע מפלגות צפויות לקבל מושבים בבית התחתון של הפרלמנט שבו 200 מושבים. הטלוויזיה הצ'כית צופה של-ANO יהיו 81 מושבים בפרלמנט לעומת 47 כיום. למקום השני בבחירות הגיעה מפלגת המרכז-ימין "האזרחים הדמוקרטים" עם 11.29% מהקולות.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
  

שתי המפלגות הבאות משקפות את אי שביעות הרצון בצ'כיה ואת התחזקות המפלגות האנטי-ממסדיות: למקום השלישי הגיעה "מפלגת החירות והדמוקרטיה הישירה" (SPD), מפלגת ימין קיצוני שמתנגדת להגירה ולאיחוד האירופי, עם יותר מ-10% מהקולות. במקום הרביעי: מפלגת הפיראטים שגזלה קולות מהמחנה הליברלי וקיבלה 9%.

 

הכלכלה הצ'כית אמנם נהנית מצמיחה, מתקציב מאוזן ומשיעור האבטלה הנמוך באיחוד האירופי בארבע השנים האחרונות – אך הסוציאל דמוקרטים, שהנהיגו את הממשלה שבה הייתה חברה גם ANO – לא קיבלו את אמון הבוחרים. ANO ומפלגות אחרות הצליחו לנצל את אכזבת הצ'כים מהשחיתות, מההגירה ומהיחסים עם האיחוד האירופי.

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
    

ANO התחייבה להיאבק בשחיתות, להפחית את דומיננטיות האיחוד האירופי ולסרב לקבל את מכסת הפליטים שקבע האיחוד האירופי שצ'כיה תקלוט. בניגוד למפלגת הימין הקיצוני SPD המפלגה של באביש לא מעוניינת לפרוש מהאיחוד האירופי.

 

הנשיא מילוש זמאן אמור להטיל על המפלגה המנצחת את מלאכת הרכבת הממשלה. מה שעלול לסבך את השיחות הן החשד המשטרתי שבאביש קיבל בניגוד לחוק סובסידיות מהאיחוד האירופי בשווי 2 מיליון אירו לפני שנכנס לפוליטיקה. הוא הכחיש כי פעל בניגוד לחוק, אך מנהיגי המפלגות אמרו במהלך הקמפיין כי יהיה להם קשה להצטרף לממשלה שהעומד בראשה חשוד בהונאה.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים