שתף קטע נבחר

עם כרטיס טיסה על שמו: ספר התורה העתיק שב הביתה

ספר תורה בן 200 שנה עשה את דרכו מסן-פרנסיסקו לאולמוץ שבצ'כיה - הבית שממנו נגדע לפני שבעה עשורים במהלך מלחמת העולם השנייה, לבקשת הקהילה המתחדשת. הקהילה בארה"ב סייעה לשקם את הספר העתיק, וחברת "יונייטד" ארגנה לו מושב משלו: בין הרב לבין החזן

הרב קורי הלפנד עם ספר התורה (צילום: יונייטד איירליינס)
הרב קורי הלפנד עם ספר התורה(צילום: יונייטד איירליינס)

 

ספר תורה היסטורי בן 200 שנה ששרד את השואה עשה לפני כשבוע את דרכו מסן-פרנסיסקו לצ'כיה, מרחק של כמעט 10,000 ק״מ, ובכך נסגר מעגל שנקטע במלחמת העולם השנייה. ספר התורה בילה את הטיסה בביטחה על המושב שבין הרב לחזן, ואפילו קיבל כרטיס עלייה למטוס על שמו – TORAH.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

חברת "יונייטד איירליינס" סייעה לשתי קהילות יהודיות בשני קצוות עולם, כשלפני מספר ימים הטיסה רב וחזן מאזור מפרץ סן-פרנסיסקו, כשבידיהם פריט יקר ערך: ספר תורה בן 200 שנה ששרד את השואה, והושב לבית הכנסת שאליו הוא שייך, בצ׳כיה.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

מקורו של ספר התורה - בבית כנסת בכפר אוֹלוֹמוּץ (Olomouc) שבצ׳כיה. אלא שבמשך כמה עשורים הם שימשו את קהילת "חצי האי סיני" מפוסטר סיטי שבקליפורניה. לפני ובמהלך מלחמת העולם נהגו הכובשים הנאצים להחרים או להשמיד ספרי תורה כדבר שבשגרה;1,500 מספרי התורה שנבזזו נשמרו בפראג עד שנת 1963, ואז הועברו לאנגליה. בשנת 1970 הושאל ספר התורה של אוֹלוֹמוּץ לקהילת "חצי האי סיני" שנוסדה באותם ימים.

 

 

כאשר מספרם של חברי הקהילה היהודית באוֹלוֹמוּץ שב וגדל, הם פנו לקהילה בקליפורניה. ״הם שאלו אם נוכל לסייע בתיקון והכשרת ספר התורה כדי להשיבו הביתה״, סיפר הרב קורי הלפנד, שהיה אחראי להעברת ספר התורה לצ׳כיה.

 

הרב עלה ביום שלישי על טיסת "יונייטד" לפרנקפורט, כשהוא מלווה בחזן דורון שפירא, שלו קשר אישי עם ספר התורה: המחותנים שלו, יהודים שנמלטו מאוֹלוֹמוּץ במלחמת העולם השנייה, נהגו להתפלל באותו בית כנסת.

 

הפסקה החסרה האחרונה תחודש כבר באולמוץ

לבקשת הקהילה המתחדשת בצ'כיה, סייעה קהילת "חצי האי סיני" בהשלמת שחזור ספר התורה כמעט במלואו במהלך השנתיים האחרונות; הספר הושב לבית הכנסת בצ׳כיה - והפיסקה הסמלית והאחרונה תשוחזר באוֹלוֹמוּץ במהלך טקס חגיגי שיתקיים בסוף החודש.

 

כרטיס טיסה לנוסעת המיוחדת - התורה (צילום: abc7news) (צילום: abc7news)
כרטיס טיסה לנוסעת המיוחדת - התורה(צילום: abc7news)

 

מייקל האייט, מנהל הפיתוח הטכנולוגי הבכיר בנמל התעופה סן-פרנסיסקו, הוא גם חבר בקהילה היהודית של פוסטר סיטי - והוא שביקש מצוותי "יונייטד" בנמלי התעופה של שיקגו וסן-פרנסיסקו לוודא שהמסע יעבור ללא תקלות. הרב, החזן וספר התורה עלו על טיסת המשך של "לופטהנזה" מפרנקפורט לפראג, ומשם נסעו ברכב לאוֹלוֹמוּץ.

 

שירות הלקוחות של "יונייטד" סייע בהקדמת העלייה למטוס והקצה תא עילי לאחסון הכבודה המיוחדת. "יונייטד" גם ארגנה לספר התורה מושב משלו: הוא בילה את הטיסה כשהוא מונח בביטחה על המושב הריק שבין הרב לבין החזן, ואפילו קיבל כרטיס עלייה למטוס על שמו.

 

 (צילום: יונייטד איירליינס) (צילום: יונייטד איירליינס)
(צילום: יונייטד איירליינס)

 

"יונייטד" ווידאה שספר התורה יעבור את הבדיקה הביטחונית ללא בעיות - הן בארה״ב והן בטיסת ההמשך בפרנקפורט. הטייסים והדיילים השגיחו על ״שלושת״ הנוסעים במהלך הטיסה, בדקו שהכול כשורה והם ישובים בנוח. גם העיתונות האמריקנית התרגשה, והמסע תועד ברשת abc7news

 

״אני נרגש מאוד ואסיר תודה על האופן שבו כולם שתפו פעולה בארגון הטיסה המיוחדת והבלתי נשכחת הזו״, אמר האייט. ״משפחת 'יונייטד' שלנו התגייסה כולה ועשתה מעל ומעבר לציפיות של הנוסעים המיוחדים שלי״.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יונייטד איירליינס
הרב קורי הלפנד והנוסע ה-VIP
צילום: יונייטד איירליינס
מומלצים