שתף קטע נבחר

100 מטוסים, אלף גיחות: "בלו פלאג" - התרגיל האווירי הגדול אי פעם בישראל

אלף חיילים משמונה מדינות ושתי ארצות דמיוניות שנלחמות זו בזו - התרגיל הבינלאומי האווירי הגדול ביותר שנערך אי פעם בארץ יימשך שבועיים. קצין בכיר בחיל האוויר: "זהו אירוע עם חשיבות מדינית אסטרטגית עבורנו". וגם: מה אמר טייס הקרב מהמשלחת הגרמנית?

 

 

 

התרגיל האווירי הגדול ביותר שנערך אי פעם בישראל יצא לדרך: "בלו פלאג" (דגל כחול), התרגיל הבינלאומי שחיל האוויר מארח בדרום, החל בתחילת השבוע בגיחות "חימום" ראשונות ויגיע לשיא בימים הקרובים. עשרות מטוסי קרב, מסוקים ומל"טים משמונה מדינות ידמו לחימה זה בזה בחלקים המרכזיים של התרגיל. בחיל האוויר ציינו כי מדובר באימון הבינלאומי הגדול ביותר שנערך אי פעם בישראל, והגדול ביותר שנערך השנה בעולם. 

 

זו הפעם השלישית שישראל מארחת את התרגיל, שנערך אחת לשנתיים. מלבד ישראל משתתפים בתרגיל גם חילות האוויר של ארה"ב, גרמניה, פולין, צרפת, איטליה, יוון והודו. כ-1,000 משתתפים לוקחים חלק בתמרון, שיימשך שבועיים ויכלול כ-100 מטוסים וכלי טיס, בהם 70 מטוסי קרב כדוגמת טורנדו, שהגיעו עם חיל האוויר האיטלקי, יורו פייטר מחיל האוויר הגרמני ומיראז' מחיל האוויר הצרפתי. מטוסי הקרב של חילות האוויר האחרים, בהם הישראלי, הם F-15 ו-F-16.

מטוסי יורו פייטר גרמניים המשתתפים בתרגיל הבינלאומי (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
מטוסי יורו פייטר גרמניים המשתתפים בתרגיל הבינלאומי(צילום: שאול גולן)

מיראז' 2000 צרפתי בגיחת "חימום" לפני התרגיל (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
מיראז' 2000 צרפתי בגיחת "חימום" לפני התרגיל(צילום: שאול גולן)

חילות אוויר משמונה מדינות משתתפים בתרגיל (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
חילות אוויר משמונה מדינות משתתפים בתרגיל(צילום: שאול גולן)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

 

אף-16 של חיל האוויר האמריקאי (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
אף-16 של חיל האוויר האמריקאי(צילום: שאול גולן)

 (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

 (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

מרבית המטוסים מתארחים בזמן התרגיל בבסיס עובדה, והחיילים הזרים מתאכסנים בבתי המלון באילת הסמוכה. בכירי חיל האוויר הבריטי והאוסטרי וכן נציגים מצבאות זרים נוספים יצפו בתרגיל כמשקיפים, מתוקף היותם מועמדים עתידיים להשתתף בתרגיל הבא, שייערך בעוד כשנתיים.

 

התרגיל כולל כ-100 גיחות מדי יום וכאלף גיחות בסך הכול. הגיחות ייעשו בקבוצות מעורבבות לפי מדינות, אך עם מבנים אורגניים לפי כל מדינה. למשל, קבוצה שמכילה מבנה של ארבעה מטוסים אמריקניים תתרגל לחימה משותפת עם ארבעה מטוסי קרב יווניים. בתרגילים הקטנים - שישה מטוסים נלחמים בשישה מטוסים אחרים. בתרגילים הגדולים באימון נלחמים זה בזה בגיחה אחת לוחמי אוויר בכ-20 מטוסים בשמיים, באופן שמבטיח כי טייסים מאותו לאום יילחמו זה בזה. הטייסים מתקשרים זה עם זה באנגלית, לפי פרוטוקולי בטיחות של נאט"ו.

 

"רואה את רמתך כטייס ביחס לאחרים" 

"מעניין לראות גישות שונות לפתרון של אותה בעיה", אמר קצין בכיר בחיל האוויר. "זהו אירוע בינלאומי עם חשיבות מדינית אסטרטגית לישראל. לכל מדינה התאמנו תרחישים שיותר מעניינים אותה. זו חוויה לראות את ה'יורו פייטר' מתמרן וננעל על מטרות. אנו מתאמנים הכי קרוב למה שיהיה במלחמה, לצד מדיניות של פתיחות עם דילמות מה לחשוף ומה לא לחשוף לאורחים. בתרגיל הזה אתה רואה בצורה הטובה ביותר מהי רמתך כטייס וכחייל ביחס לאחרים".

 

ראש להק אוויר במטה חיל האוויר, תת-אלוף אמנון עין-דר, אמר כי "התרגיל מייצר פרוטוקול תקשורת למקרה ונצטרכו ביום מן הימים. התרגיל הוא אמירה על חשיבות ישראל באזור". כל מדינה שמשתתפת בתרגיל מממנת את חלקה. ההכנות לתרגיל נמשכו כשנה והן נקודת השיא באימונים של חיל האוויר בשנתיים האחרונות.

 (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

 (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

התרגילים כוללים תרחישים גנריים ולא אופרטיביים של אויב מסוים, ומיישמים בהם טכניקות לחימה אווירית מול כמה איומים, חדשים וקלאסיים: מקרבות אוויר מסורתיים, דרך הטלת חימושים מעשרות קילומטרים מהיעד ועד להתמודדות עם מל"טי אויב, התחמקות ממערכות נ"מ של האויב ותקיפתן. הטייסת המעניינת בתרגיל היא ללא ספק "האדומה" של חיל האוויר, שמדמה את האויב: לכל טייס קרב בשורותיה ניתן שם ערבי ומודיעין מדומה על תפיסות הלחימה של האויב, וטייסיה נדרשים לתכנן ולבצע משימות כמיטב יכולתם כדי להביס את המטוסים בצד ה"כחול".

 

מינהלת התרגיל קבעה שלכל צד תהיה מדינה קטנה ודמיונית משלו: ה"פאלקון לנד" בצד הכחול וה"נו וור לנד" בצד האדום. כל כוח ממריא מ"מדינתו" לתקוף, לרדוף ולהשמיד מטרות ויעדים במדינת הנגד, למשל בסיסים אוויריים ויעדים קרקעיים חשובים. בטייסת האדומה הופעלו חוליות קרקעיות שתפקידן להסתיר מטרות קרקעיות, כדי להקשות על הצד הכחול. לצד האדום אף ניתנה סוללת "פטריוט" אמיתית, שתפקידה לזהות וליירט, באופן מתודי כמובן, את המטוסים הכחולים. לפיכך הכחולים נדרשים לחמוק מהמכ"ם המתקדם של הפטריוט, למשל באמצעות טיסה בגובה נמוך. מינהלת האימון לא עשתה הנחות, גם לא לטייסים שאינם נמנים עם חיל האוויר, ו"הפילה" מטוסי קרב ישראליים.

 

"אמירה על חשיבות ישראל באזור". תא"ל עין-דר (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
"אמירה על חשיבות ישראל באזור". תא"ל עין-דר(צילום: שאול גולן)

 

"נשאלנו הרבה על הנושא על ידי הכתבים הזרים", סיפר קצין בכיר בחיל האוויר. "זה היה מרגש ומשמעותי לראות את ה'יורו פייטרים' הגרמניים נוחתים כאן, עם סמל הצלב האפור עליהם. מאוד אמוציונלי. אלה לא חילות אוויר זניחים שהגיעו לתרגיל, אלא חילות מרכזיים בעולם. אין פה קואליציה פרקטית שתילחם יחד ותתקוף מחר בבוקר מטרות. את כולם כן מעניין פה איך לנצח טרור ואיך לנצח מל"טים". בתרגיל יש ייצוג נשי מצומצם יחסית: שתי טייסות ישראליות וכמות דומה מהמשלחת הצרפתית בלבד.

 

הטייסים הזרים עצמם, בדומה למארחיהם, נצמדו בקנאות לדפי המסרים בשיחות עם כתבים וחזרו שוב ושוב על אמירות כגון "למידה והפריה הדדית". הנציגים ההודים, למשל, סיפרו כי באו ללמוד מהניסיון הקרבי הרב של עמיתיהם בתרגיל,  והקצין הגרמני בומר הבהיר: "לכבוד לי לטוס לצד כוחות אחרים כאן בישראל. נהדר שאפשר לטוס ולהתאמן בסביבה בינלאומית. יש לנו כאן מה ללמוד, לשלב בין יתרונות ה-F15 ליתרונות ה'יורו פייטר' שלנו. קיבלנו תגובות חמות מאזרחים באילת שראו אותנו במלון עם המדים שלנו, שאלו שאלות ואיחלו בהצלחה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
התרגיל האווירי הגדול ביותר בישראל
צילום: שאול גולן
מומלצים