שתף קטע נבחר

הכנסת דנה בתחקיר ynet על זנות הקטינים: "לעשות שיימינג לצרכנים"

ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות קיימה דיון בממצאי התחקיר שחשף את היקף התופעה בקרב קטינים וקטינות ואת היעדר האכיפה מול צרכני יחסי המין בתשלום. "כולנו מבינים מה צריך לעשות ואנחנו לא עושים את זה", אמרה ח"כ שאשא ביטון. נציג המשטרה התגונן: "יצאנו למבצע ברמות הכי גבוהות"

"מדובר במחדל חמור וקשה של מדינת ישראל". בכנסת נערך היום (ב') דיון מיוחד בעקבות תחקיר ynet על תופעת זנות הקטינים, שחשף את היקפה אל מול הכשל באכיפת החוק ומיגור התופעה. בתחקיר עלה בין היתר נתון בלתי נתפש, שלפיו בשנה החולפת לא נפתח אף תיק פלילי נגד גברים מבוגרים שקיימי יחסי מין עם קטינים בזנות. "אנו רואים שיש אפס ביצוע", הטיחה בדיון יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ יפעת שאשא ביטון.

 

בדיון, שנערך בוועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות שמהווה חלק מהוועדה למעמד האישה, נכחו גם גורמים מהמשטרה, משרד הרווחה ומשרד החינוך. ח"כ שאשא ביטון הוסיפה בהתייחסה לעובדה שבשנה האחרונה לא הוגש ולו כתב אישום אחד על צריכת זנות מקטינים כי "מה שקרה פה הוא אבסורד, המחוקק נתן כלים בידי רשויות החוק אבל אין ביצוע".

 

 

יו"ר ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות, ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), התייחסה להחלטת שרת המשפטים איילת שקד מלפני כשנה, להעלות את רמת הענישה על צריכת זנות מקטינים משלוש לחמש שנים. לדברי לביא, "הגברנו את הענישה ועדיין אנחנו שומעים שוב ושוב על אפס תיקים, ואת אותם תירוצים. זו מציאות מעוותת לגמרי. לא יכול להיות שנתכנס, נבקר ונסייר ונראה שארגוני השטח והרווחה עושים עבודה, אך כאשר זה מגיע לאכיפה אנחנו הולכים אחורה, שוב אותו דיון ודבר לא השתנה".

 

לפי הערכות משרד הרווחה, כ-1,200 קטינים וקטינות לכודים בישראל במעגל הזנות. מנתוני מטה המאבק לסחר בנשים ובזנות, יותר מ-3,500 ישראלים צורכים זנות עם קטינים מדי יום. ארגוני הסיוע מעריכים כי בפועל מספר הקטינים העוסקים בזנות בישראל גבוה יותר. "ישבנו פה כבר לפני חצי שנה, עם אותם אנשים ועם אותו שיח, ודבר לא השתנה", אמרה בדיון עו"ד ניצן כהנא מהמטה למאבק בסחר בנשים ובזנות ופנתה למשטרה: "איפה אתם? הערכות משרד הרווחה נשענות על אלו שמוכרים להם ובפועל המספר גבוה הרבה יותר".

משתתפי הדיון בכנסת. "דבר לא השתנה" (צילום: דוברות הכנסת) (צילום: דוברות הכנסת)
משתתפי הדיון בכנסת. "דבר לא השתנה"(צילום: דוברות הכנסת)

"המחוקק נתן כלים בידי רשויות החוק אבל אין ביצוע". ח"כ שאשא ביטון (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
"המחוקק נתן כלים בידי רשויות החוק אבל אין ביצוע". ח"כ שאשא ביטון(צילום: אלעד גרשגורן)

ניצב-משנה מאיר ברקוביץ' השיב בשם המשטרה: "יש כמה אפשרויות. או שאנחנו לא נמצאים ולא עושים את העבודה, או שהתופעה לא כפי שמתארים אותה או שלא מצאנו את הכלים להגיע אליה. יצאנו למבצע ברמות הכי גבוהות, כולל כל האמצעים, חלקו הראשון הסתיים, השני בעיצומו. התוצאות לא מזהירות - בסך הכול נפתחו השנה 20 תיקי חקירה, בשנה שעברה נפתחו תשעה".

 

גילה רונן, נציגת משרד הרווחה, אמרה: "אנחנו רואים בדבר משימה לאומית. נכנסנו בצורה מואצת לפיתוחים של מענים בתחום הזה. ב-13 רשויות יש מעונים שמותאמים לרשויות קטנות, יש משמעות שרשות לוקחת אחריות ומטפלת". רונן ציינה כי בכוונת המשרד להקים בירושלים מעון לצעירות ב-2018 ושמשרדה הוסיף 10 מיליון שקלים למאבק בתופעת זנות הקטינים.

 

ח"כ יהודה גליק (הליכוד), שנכח אף הוא בדיון, אמר כי "כל ילד שיש לו פייסבוק, נמצא בסיכון". הוא הוסיף כי "אם לא נחשוף את הדברים האלה ונדבר עליהם זה לא ייפתר. לצד החקיקה, רק אם יהיה שיימינג מסיבי למי שצורך זנות וזנות קטינים במיוחד - יהיה לזה סוף".

 

ח"כ שאשא ביטון סיכמה את הדיון שנערך במשותף עם הוועדה בראשותה ואמרה כי לאחריו היא רק מתוסכלת יותר: "כולנו מבינים מה צריך לעשות ואנחנו לא עושים את זה". היא קראה למשרד לביטחון הפנים להשתמש בכלים שהמחוקק נתן על מנת ליצור הרתעה. דיון נוסף בנושא צפוי להיערך בעוד כשלושה חודשים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
אילוסטרציה
צילום: מוטי קמחי
מומלצים