שתף קטע נבחר

צוללת של אוניברסיטת חיפה תאתר איומי טרור

חוקרים מהפקולטה למדעי הים משתתפים בפרויקט במימון נאט"ו, שנועד להגן על נמלים, אסדות גז וצינורות מפני פגיעה תת מימית. עד כה הצליחה המערכת להבדיל בין צוללים ליונקים ימיים, אך היא צריכה עוד ללמוד להבדיל בין מוקשים לסלעים. המערכת תותקן על צוללת אוטונומית

 

 

ברית נאט"ו משקיעה כחצי מיליון אירו בפרויקט לזיהוי איומי טרור תת מימיים, שבו משתתפים חוקרי הפקולטה למדעי הים באוניברסיטת חיפה. החוקרים אמורים לפתח מערכת שתדע לזהות את האיומים באופן אוטומטי, תוך שימוש בצוללת לא מאוישת. הפרויקט הוצג במסגרת כנס חיפה למחקרי הים התיכון שהתקיים באוניברסיטה.

 

הפרויקט מפתח כלים להתמודדות עם איומי טרור תת ימיים. נמלי ים, אסדות קידוח וצינורות להובלה תת מימיים, חשופים להתקפות טרור תת ימיות על ידי צוללים שיכולים להצמיד חומרי נפץ למתקנים, להציב מוקשים תת ימיים נייחים, או אפילו לצאת מהמים ולבצע פיגוע (בדומה לניסיון הפיגוע של חמאס בחוף זיקים במבצע צוק איתן).

 

 (צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה) (צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה)
(צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה)

 

כיום עיקר מאמצי הסיכול נסמכים על הגורם האנושי. המכ"מים מעבירים את המידע לתצפיתנים המפענחים את האותות. הקושי הוא בצורך במעקב של 24 שעות ביממה, והקושי באיתור מתחת לפני הים, בעיקר כאשר מדובר באסדות בלב ים. לפיכך, כלי מרכזי במערכת ההגנה המפותחת היא צוללת אוטונומית (AUV) שרכשה האוניברסיטה לאחרונה.

 

את הפרויקט שמממנת נאט"ו, ThreatDetect, מוביל ד"ר רועי דיאמנט מהחוג לטכנולוגיות ימיות בבית הספר למדעי הים של אוניברסיטת חיפה, ועמו עמיתים מאוניברסיטת מדריד ואוניברסיטת בריטיש קולומביה. לדברי ד"ר דיאמנט, הקושי העיקרי הוא לפתח מערכת מדויקת, עם מינימום התרעות שווא. "צולל, לדוגמה, הוא גוף קטן יחסית ויש קושי רב לסונאר להבדיל בינו לבין כריש, דולפין, להקת דגים או אפילו שקית. לזהות מוקשים ימיים זה אפילו קשה יותר. הם קטנים הרבה יותר, ולעיתים קרובות מוסווים בתור סלעים. מעבר לכך קיים הרעש האקוסטי הרב הקיים בסביבת מתקני אנרגיה כמו אסדות נפט או בפתח נמל, הנובע מתנועת אניות או עקב פעילויות הנדסיות שוטפות", הוא אמר.

 

המערכת שמפתח הצוות כוללת מצוף קבוע ובמקביל פועלת ה-AUV וסורקת את השטח. הצוללת נעה בתוואי שהוגדר לה מראש, ומעבירה באופן חי נתונים למצוף בעזרת תקשורת אקוסטית תת מימית. הטכנולוגיה המשמשת לכך, מפותחת גם היא באוניברסיטת חיפה, במעבדה לאקוסטיקה וניווט תת-מימי, על ידי הדוקטורנטים אבי אבו ודרור קיפניס.

 

"כרגע המערכת שלנו יודעת לזהות היטב תנועה של צוללים, 'להנחית' רעשים אקוסטיים חזקים, ולנקות היטב את התמונה שמגיעה מהסונאר. בשלב הבא אנחנו צריכים ללמד את המערכת להבדיל בין המוקש לעצמים דוממים אחרים, אבל בינתיים אנחנו בהחלט מרוצים מאוד מההתקדמות שלנו", סיכם ד"ר דיאמנט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה
הצוללת של אוניברסיטת חיפה
צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה
מומלצים