שתף קטע נבחר

תאגיד הצוללות הגרמני פתח נציגות בישראל

מפיקים לקחים: החברה הגרמנית שבונה עבור חיל הים את הצוללות מבטלת את התפקיד שמילא מיקי גנור ועבורו קיבל 11 מיליון יורו. כחלק מהמסקנות שהופקו בתאגיד בעקבות הפרשה, נפתחה נציגות בראשון לציון

  

 

בתאגיד הגרמני טיסנקרופ אישרו הבוקר (יום ה') כי פתחו נציגות ישירה של חטיבת המערכות הימיות של החברה, שבונה עבור ישראל את הצוללות, במקום העסקת נציג מכירות מקומי. הנציגות נפתחה בראשון לציון. בכך יבוטל למעשה התפקיד שאותו מילא מיקי גנור עד התפוצצות פרשת הצוללות בשנה שעברה.

 

ההחלטה עשויה בהחלט להיות קשורה למסקנות שהופקו בתאגיד מהתנהלותו של גנור, שעל פי החשד שיחד גורמים בכירים כדי לקדם עסקאות עם טיסנקרופ.

יבוטל התפקיד שמילא גנור עד התפוצצות הפרשה. צוללת של חיל הים, ארכיון (צילום: AP) (צילום: AP)
יבוטל התפקיד שמילא גנור עד התפוצצות הפרשה. צוללת של חיל הים, ארכיון(צילום: AP)

פרטים חדשים גם אודות החקירה הפנימית שניהל תאגיד טיסנקרופ על עסקת הצוללות עם ישראל. מקורות יודעי דבר סיפרו שהחקירה הפנימית בטיסנקרופ נמשכה חודשים ארוכים, ובמהלכה תושאלו כמה עשרות עובדים ונסרקו אימיילים ופרוטוקולים רלוונטיים. אולם בטיסנקרופ מגדירים את תוצאות החקירה חלקיות ביותר, שכן לא נוצר קשר רשמי עם גנור מאז התפוצצות הפרשה בשל מגבלה הקשורה בחוק הישראלי.

אלא שגנור לא היה היחיד שהיה חסר בתהליך. גם מנכ"ל המספנה לשעבר וולטר פרייטאג, ששיחק תפקיד מפתח בהחלפתו של הנציג הישן שייקה ברקת במיקי גנור ומאז פרש לגמלאות, סירב כמה פעמים לשתף פעולה עם החקירה הפנימית. עוד עלה מהחקירה כי התשלומים לגנור הועברו לכמה חברות שונות בבעלותו, אולם החברות שאליהן ביקש גנור להעביר את הכספים לא עוררו בזמנו כל חשד לאי־סדרים. טיסנקרופ העבירה לגנור עד כה כ-11 מיליון יורו.

על פי החשד שיחד גורמים בכירים כדי לקדם עסקאות עם טיסנקרופ. מיקי גנור (צילום: רענן בן צור) (צילום: רענן בן צור)
על פי החשד שיחד גורמים בכירים כדי לקדם עסקאות עם טיסנקרופ. מיקי גנור(צילום: רענן בן צור)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

הדו"ח הסופי של החקירה הועבר לרשויות הגרמניות והישראליות. הרשויות הגרמניות עדיין לא פתחו בחקירה, ובאופן רשמי הפרקליטות הגרמנית מנהלת הליך בחינה ראשוני כבר חודשים רבים. עוד מעניין כי הרשויות הישראליות לא פנו לטיסנקרופ בשאלות או בבקשה לחומרים נוספים.

 

עוד עלה מהחקירה הפנימית כי כאשר גנור הגיע בלוויית דוד שמרון לטיסנקרופ כדי לשאת ולתת על החוזה שלו, עלה בידו לשנות את הרכב השכר שלו כך שהעמלה שירוויח מהוצאה לפועל של חוזים עתידיים תגדל לעומת עמלת התיווך. בטיסנקרופ טוענים ששמרון הוצג אז כפרקליטו האישי של גנור ולא כגורם מעורב בעסקה.

 

בחקירה הפנימית לא נמצאה עדות לגרסתו של ברקת, שעל פיה הוא הוחלף בגנור בעקבות דרישת גורמים בישראל. במסמכים פנימיים של החברה צוין רק גילו של ברקת והצורך בנציג צעיר יותר שיוכל ללוות פרויקטים ארוכי טווח כסיבה לחילוף.

 

עוד ציינו המקורות כי גורמים בטיסנקרופ הביעו פסימיות וסקפטיות לגבי התממשות העסקה בשל התקדמות החקירה בישראל. מחר תתקיים באסן מסיבת העיתונאים השנתית של טיסנקרופ, ובמרכזה יעמוד המיזוג עם החברה ההודית "טאטה סטיל", שיהפוך אותה ליצרנית הפלדה השנייה בגודלה באירופה.

פורסם לראשונה 23/11/2017 07:19

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
צוללת של חיל הים. ארכיון
צילום: רויטרס
מומלצים