שתף קטע נבחר

"אף קשיש בישראל לא יישאר עני"

שרגא ברוש, יו"ר הפורום הכלכלי חברתי הציג הבוקר (א') במסיבת עיתונאים מיוחדת, תכנית בה המעסיקים מתגייסים למען הקשישים. "מדי שנה יעבירו המעסיקים 1.5 מיליארד שקל לביטוח הלאומי על מנת שאף קשיש לא יישאר עני בישראל"

בשיתוף נשיאות הארגונים העסקיים

 

במסיבת עיתונאים שהתקיימה לפני שעה קלה בתל אביב, הכריז נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש, כי המעסיקים בישראל הציגו תכנית, שגובשה במשך כחצי שנה על ידי ועדת הפרופסורים המומחים בראשות פרופ' איתן שישינסקי, שתוביל לפתרון מצוקת הקשישים בישראל. במסגרת התוכנית, שנקראת "מזדקנים בכבוד", המעסיקים יעבירו מדי שנה 1.5 מיליארד שקל לקופת המוסד לביטוח הלאומי.  

 

כיום זוכים קשישים בישראל לקצבת זקנה בגובה 1,531 שקלים ליחיד ו-2,301 שקל לזוג. אך על פי ממצאי התוכנית, הסכום שנדרש ל"מחיה בכבוד" נאמד ב-4,668 שקלים ליחיד בחודש ו-7,780 שקלים לזוג, מעבר לסיוע בדיור לאלה שזכאים לו.

 

הוועדה, שהוקמה ביוזמת הפורום הכלכלי-חברתי שלו שותפים ארגוני המעסיקים וארגונים חברתיים בישראל, חישבה כי סך המקורות הנוספים שיידרשו ל"קיום בכבוד" של כלל הקשישים בישראל נאמד בכ-2.6 מיליארד שקלים בממוצע בשנה. על פי התוכנית, המעסיקים יקציבו כמחצית מסכום זה ואת המחצית השנייה תשלים המדינה.

 

אופן המימון המוצע הוא חלוקה בין הגדלה של 0.36% בדמי הביטוח הלאומי שמשלמים המעסיקים בכל רמות השכר עד לתקרת התשלום הקיימת לבין תקציב המדינה. ההצעה הינה להגדיל את דמי הביטוח הלאומי שמשלמים המעסיקים תוך הפקדתם לקופה נפרדת במוסד לביטוח לאומי.

 (צילום: אסף שילה, ישראל סאן) (צילום: אסף שילה, ישראל סאן)
(צילום: אסף שילה, ישראל סאן)

ברוש ציין במסיבת העיתונאים כי נפגש עם שר האוצר משה כחלון והציג בפניו את התוכנית. "הוא מודאג מנושא הקשישים, והוא ראה בצורה חיובית את מה שאנחנו רוצים לעשות", אמר ברוש, שהוסיף כי שר הרווחה חיים כץ תומך בתוכנית. בנוסף, ברוש התחייב כי אם יהיה בכך צורך, המעסיקים יוותרו על הדרישה הורדת מס החברות: "אם צריך לבחור בין הפחתת מס החברות לקשישים, אנחנו בוחרים בקשישים". כל זאת, אם המדינה תעביר סכום זהה לזה של המעסיקים לתוכנית "מזדקנים בכבוד".

 

מסירים את החרפה

"מדובר בתיקון אחת העוולות הקשות ביותר בחברה הישראלית, והיא קשישים עניים", הוסיף ברוש. "קשיש צריך להחליט אם לקנות אוכל או תרופות, אם לחמם את הבית או להתכסות בשמיכות. זאת חרפה, והחלטנו להסיר אותה. הקשישים שאנחנו מדברים עליהם הם האזרחים הוותיקים שבזכותם המדינה השיגה את מה שהשיגה. אני משוכנע שנפעל ביחד עם הממשלה כדי להסיר את החרפה הזאת של קשישים נזקקים ובאמצעות יישום התכנית 200 אלף קשישים הנמצאים מתחת לקו העוני יזכו לחיות בכבוד".

 (צילום: אסף שילה, ישראל סאן) (צילום: אסף שילה, ישראל סאן)
(צילום: אסף שילה, ישראל סאן)

על פי ממצאי הוועדה, העלות הכוללת של יישום ההצעה צפויה להגיע לארבעה מיליארד שקלים תוך עשור בשל גידול במספר הקשישים. הוועדה קבעה כי ב-20 השנים שלאחר מכן קצב העלייה צפוי להתמתן לשיעור ממוצע של 50 מיליון שקלים בשנה.

 

פרופ' ששינסקי, שעמד בראש צוות החוקרים והכותבים של תוכנית "מזדקנים בכבוד", אמר: "קצבאות הזקנה אצלנו נמוכות מהסטנדרט של מדינות ה-OECD. הממוצע של תרומת המעסיקים ב-OECD היא מעל 20%. גם לאחר התוספת, אנחנו לא חורגים ממה שנהוג במדינות המובילות בעולם. בנוסף, הצענו להצמיד את הקצבאות לשכר הממוצע ולא למדד המחירים כמו כיום, כי השכר משקף את רמת החיים, שעולה בקצב מהיר יותר מהמדד".

 (צילום: אסף שילה, ישראל סאן) (צילום: אסף שילה, ישראל סאן)
(צילום: אסף שילה, ישראל סאן)

יו"ר עמותת "כן לזקן", נתן לבון, תיאר את מצבם הקשה של הקשישים: "יום יום אנחנו נפגשים עם זקנים שקו העוני עבורם הוא לא נתון סטטיסטי, אלא מכה בבטן הרכה. אפשר לראות את הזקנים בכל יום שישי בשווקים מחכים לסוף היום כדי לאסוף את שאריות המזון. אנשים חיים בקושי. זו השפלה בלתי רגילה. זה מסר שהזקנים בישראל הם נטל".

 

מנכ"ל ארגון "לתת", ערן וינטרוב, אמר כי "החדשנות במתווה באה לידי ביטוי בשני מרכיבים פורצי דרך. האחד - ההבנה ש'קו העוני' הרשמי לא מייצג את כלל אוכלוסיית העניים ושהתבססות עליו לא מאפשרת קיום בכבוד. השני - לקיחת האחריות של המגזר העסקי והנכונות של המעסיקים לשלוח יד עמוקה לכיס על מנת לממן מחצית מהעלות של התוכנית".

 

יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, רם שפע, אמר כי "כמייצגי הדור הצעיר, אנחנו בוחרים להתבונן בעיניים של סבא וסבתא שלנו, אלה שעשו הכול עבורנו ועבור המדינה, ולעשות הכול בכדי שיזדקנו פה בכבוד. אני מזמין וקורא לעוד סטודנטים וסטודנטיות, למשרדי הממשלה ולכל מי שבידו לתרום, להצטרף למאבק. זה המעט שאנחנו יכולים לעשות".

 

בשיתוף נשיאות הארגונים העסקיים

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים