שתף קטע נבחר

"סעודיה הרתיחה את אבו מאזן: אבו דיס בירת פלסטין"

יורש העצר מוחמד בן סלמאן הציע לנשיא הפלסטיני "תוכנית שנוטה יותר לצד הישראלי מאשר כל הצעה קודמת אמריקנית". לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס": רוב ההתנחלויות יישארו במקומן, הפליטים לא יורשו לשוב והמדינה הפלסטינית לא תהיה רציפה. הצדדים מכחישים. הפלסטינים: "פייק ניוז"

 

אבו מאזן, מתפללים מוסלמים בירושלים (צילום: יעל פרידסון, AFP) (צילום: יעל פרידסון, AFP)
אבו מאזן, מתפללים מוסלמים בירושלים(צילום: יעל פרידסון, AFP)

אבו דיס היא הבירה, לא תהיה זכות שיבה, רוב ההתנחלויות יישארו במקומן, והמדינה הפלסטינית לא תהיה רציפה: זאת, לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" הבוקר (יום ב'), ההצעה שנמסרה מסעודיה לאבו מאזן, הצעה שהרתיחה אותו ואת הפלסטינים. לאחר הדיווח הכחישו את ההצעה הן הסעודים, הן האמריקנים והן הפלסטינים.

 

בעיתון האמריקני נכתב כי הנשיא הפלסטיני אבו מאזן ערך בחודש שעבר ביקור מסתורי בבירת סעודיה ריאד, שם התייעץ עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בנוגע לתוכניותיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למזרח התיכון. אבל מה שנאמר בדלתיים סגורות הוביל לסערה באזור והעכיר לכאורה את האווירה בין הצדדים.

 

לפי גורמים פלסטיניים, ערביים ואירופיים, ששמעו מאבו מאזן את גרסתו לשיחה, מוחמד בן סלמאן הציע לו תוכנית שנוטה יותר לצד הישראלי מאשר כל הצעה קודמת, ולטענת אבו מאזן - אף מנהיג פלסטיני לא יוכל לעולם להסכים למתווה שכזה. לפי התוכנית יקבל הפלסטינים מדינה משלהם, אבל השטח הטריטוריאלי שלה לא יהיה רציף, וריבונותה בשטח הזה תהיה מוגבלת. רוב ההתנחלויות יישארו ולא יפונו.

מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מוחמד בן סלמאן(צילום: רויטרס)
 

בירת המדינה הפלסטינית לא תהיה מזרח ירושלים, ולא תהיה זכות שיבה לפליטים ולצאצאיהם. גורם ממשל לבנוני אמר כי הופתע מאוד לקבל שיחה שלפיה ההצעה הסעודית היא שהבירה הפלסטינית תהיה אבו דיס, פרבר ליד ירושלים. יש לציין כי ביום רביעי הקרוב צפוי טראמפ להכריז שארצות הברית מכירה בירושלים כבירת ישראל

 

אתמול הכחיש הבית הלבן תוכנית כזו ואמר כי יידרשו עוד חודשים לגבש תוכנית סופית. ממשלת סעודיה הכחישה כי היא תומכת בעמדות כאלה. בעקבות זאת סבורים בוושינגטון ובמזרח התיכון כי יורש העצר בן סלמאן בעצם פועל בשקט בהוראת טראמפ, או שהוא פועל עצמאית כדי ללחוץ על הפלסטינים, או כדי שהצעה מאוחרת תיראה נדיבה יחסית לזו. אפשרות אחרת היא שאבו מאזן, שמרגיש חלש פוליטית מבית, שולח מסרים החוצה שסעודיה לוחצת אותו.

 

"יש ספקולציות קבועות וניחושים לגבי מה קורה, והדיווח הזה דומה לכך", אמר ג'ושוע רפאל, דובר בבית הלבן. "זה לא משקף את המצב הנוכחי של התוכנית שאנחנו עובדים עליה או את השיחות שהיו לנו עם השחקנים האזוריים".

  

שגריר סעודיה בארצות הברית, הנסיך חאלד בן סלמאן, מסר במייל כי "הממשלה נשארה מחויבת להסדר שמבוסס על יוזמת השלום האזורית מ-2002, שכוללת את מזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית המבוססת על קווי 67'. כל רמיזה אחרת היא שקרית".

 

דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רודיינה, הכחיש אף הוא את העדויות מהפגישה בריאד ואת ההצעות הסעודיות לכאורה והגדירן כ"פייק ניוז שלא קיים". הוא הוסיף כי הפלסטינים עדיין מחכים להצעה רשמית מארצות הברית.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים