שתף קטע נבחר

תיעוד: כך נערכת חטיבת כפיר למלחמה בחמאס

בעמוד ענן ובצוק איתן נשלחו רוב גדודי כפיר ליו"ש ולצפון, בעימות הבא זה צפוי להיות אחרת. על רקע ההסלמה הצטרף כתב ynet לאימון מיוחד מעל הקרקע ומתחתיה, כהכנה לחמאס גרסת 2018. המח"ט: "שהאחרים יתמקדו בלבנון. אנחנו נהיה הכי טובים בעזה. נילחם, ננצח ונישאר בני אדם"

 

 

הסיסמה של היחידות הקרביות, "מלחמה מחר", שנועדה לשמור על מתח מבצעי של הלוחמים בשגרה, מקבלת בימים אלה משמעות מחודשת בחטיבת כפיר. את הדי הפיצוצים של עשרות הרקטות ששוגרו מרצועת עזה בשבוע האחרון ניתן היה לשמוע גם במתקן לאימוני לחימה בשטח בנוי של בסיס צאלים, שדימה שכונה עזתית גדולה. ההסלמה בדרום תפסה את לוחמי כפיר בהכנתם לתרחיש שהחטיבה לא מימשה במלואה מעולם: תמרון קרקעי ברצועת עזה.

 

במבצעי עמוד ענן ובצוק איתן צה"ל לא "ספר" את כפיר, ורק גדוד אחד מחטיבת החי"ר הגדולה בצבא נשלח לחזית הדרומית. השאר נשלחו למשימות ביטחון שוטף ביהודה ושומרון או בגבול הצפון. הדבר עורר תסכול בקרב המג"דים והלוחמים ופגע עוד יותר בתדמית של החטיבה, שממילא נתפסה כ"בן חורג" של הצבא. אבל הפעם, כך נראה, הסיפור שונה.

 

לפני כחצי שנה שוחח הרמטכ"ל גדי איזנקוט עם המח"ט החדש, אלוף-משנה ציון רצון, ו"החתים" אותו על הזירה הפלסטינית, הן בעזה והן באיו"ש. המשמעות היא שבניגוד ליתר החטיבות, בכפיר מפתחים מומחיות להילחם בחמאס ופחות בחיזבאללה. לשם כך עוברים הלוחמים הכנה מדויקת לאיומים שמצפים להם ברצועה, כגון מנהרות ואפשרות חטיפה, וכן מוקם גדוד סיור ראשון לחטיבה, סיירת חרוב (על שם יחידת העבר), שמצוידת באמצעים מיוחדים ללחימה מתחת לקרקע ולוחמיה נשלחים לאימוני לוט"ר, תצפית וטיפול הנדסי במטענים.

 

האימון ב"שכונה הפלסטינית" שנבנתה בצאלים:

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

 


"אני רוצה שנהיה הכי טובים, האלופים, בלש"ב (לוחמה בשטח בנוי. י"ז) פלסטיני, בלחימה ובביטחון שוטף. שלאחרים יהיה יתרון יחסי עליי בלבנון", אמר המח"ט רצון בריאיון ראשון ל-ynet. "חמאס השתנה מאז צוק איתן, הוא יותר מאורגן וממושמע, פועל עם פלוגות וגדודים ומחלקות. זה יתרון כשיש מולך אויב עם היררכיה אבל גם חיסרון. את הדברים האלה אנחנו מתרגמים לאימונים, לידע ולמודיעין שכל מ"כ אצלנו מקבל. כל מ"כ מקבל מפה קטנה של הבית הספציפי שיכבוש, עם הנ"ט והתצפית של האויב.

 

"אנחנו לא מקטינים את איום המנהרות, אבל יש עוד איומים בעזה, כמו הנ"ט המתקדם, זירות המטענים והירי הרקטי על הכוחות שלנו. פעילי חמאס יכולים לירות מכל מקום ולצאת מכל מקום. כיום הוא אויב יותר יוזם והתקפי. באחד התרחישים באימון, בזמן שפלוגה הייתה בהגנה אחרי שכבשה יעד, ב-2:00 בלילה, היא ספגה התקפה פתאומית של האויב, קיבלה אירוע רב נפגעים, והמ"פ נדרש להתמודד עם זה. אסור לחכות לאויב. אם לא נהיה ערניים במלחמה הבאה - נחטוף".

 

פי שנים קרב מגע

את הייעוד של הרמטכ"ל לכפיר מיהרו לתרגם למעשה: מלבד הקמת הסיירת, כבר בטירונות ובאימון המתקדם מקבלים הלוחמים הכשרה של חודש בלחימה בשטח בנוי, וחלקם עוברים קורס מקצועי ללמידת התרבות והשפה הערבית בבית ספר קטן שנפתח בבסיס האימונים של החטיבה בבקעה.

 

"הם לומדים לא רק 'ערבית מחסומים', ומתאמנים יותר על לש"ב על חשבון שטח סבוך, למשל", מוסיף אל"מ רצון. "לוחמי כפיר מקבלים היום פי שניים אימוני קרב מגע מאשר ביחידות אחרות, כי ההיתקלות שלהם עם המחבלים תהיה לפעמים מטווח אפסי, שבו אפילו הנשק האישי לא יעיל".

 

"כיום האויב יותר יוזם התקפי". אימון חטיבת כפיר:

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)
 

כמו קודמיו בכפיר, גם אל"מ רצון לא צמח בחטיבה. הוא גדל בחטיבת הנח"ל, פיקד על גדוד 50 ובהמשך כיהן בכמה תפקידים בפיקוד הצפון. כיוצא הנח"ל, נראה שהוא מנסה להביא לכפיר את הגישה הפתוחה, שסולדת מ"פקודות עבור". במהלך התרגולת ב"קסבה" של מחנה הפליטים ברצועה הוא מזכיר לאחד המ"פים מגדוד דוכיפת שהכי קריטי שיבצע את משימתו בשעה שנקבעה לו, "אבל אם מ"פ או מ"מ מקבל פקודה ומשהו לא נראה לו נכון, אני מצפה שידפוק על השולחן ויעיר".

 

לפי הערכות אמ"ן, חמאס משקיע כעת יותר במנהרות הלחימה הפנימיות ברצועה, שהביאו לו את הישגו הגדול בצוק איתן – חטיפת גופות החללים הדר גולדין ואורון שאול. אל"מ רצון מבקש להכניס את האיום לפרופורציה: "אנחנו מאמנים את החיילים שאין דבר כזה, חטיפה. שצריך לעשות הכול כדי שזה לא יקרה, והדרך הכי טובה היא במניעה. להיות ערניים, ללכת בזוגות, לשמור אחד על השני ולעבוד בכוחות גדולים. אם יש פצועים ונפגעים, מטפלים - אבל גם ממשיכים קדימה. יש לי ארבעה ילדים, ושלושה מהם גם יהיו לוחמים. הייתי דורש ממפקדיהם שיעשו הכול כדי שיחזרו הביתה בשלום".

 

לקחי אלאור אזריה

לחטיבה כאמור יש כבר אמצעי לחימה מתקדמים בדומה ליחידות מובחרות בצה"ל, כולל רחפן לכל מ"פ (שאחד מהם כבר עזר לזהות פיר מנהרה באימון). אבל אחד מכלי הנשק העיקריים מבחינת המח"ט רצון לא יורה ולא הורג: "טוהר הנשק זה לא רק ערך חשוב ברוח צה"ל אלא כלי מקצועי בארגז הכלים לכל לוחם ומפקד", הוא אומר על רקע אין-ספור תקריות ערכיות שבהן היו מעורבים חיילי החטיבה לאורך השנים, מחטיפת המונית בדהרייה ועד הירי של אלאור אזריה במחבל המנוטרל בחברון.

 

במהלך האימון יש תחנה שלמה שמיועדת לתרגל התמודדות עם האוכלוסייה הלא-מעורבת בעזה. בתרגיל נדרשים הלוחמים להוציא אזרחים מבית חולים שממנו ירו מחבלים על הכוחות.

 

אל"מ רצון: "אנחנו לא רוצים לפגוע בחפים מפשע. אם אתה חושב שכולם אותו דבר במהלך הלחימה, אז התבלבלת. אתה לא במקצוע הנכון. בתעסוקות המבצעיות אנחנו עושים סדנאות של כשירות ערכית ללוחמים, איך מתמודדים עם פלסטיני שעושה לך חיים קשים במחסום. אירועים כמו אזריה ודהרייה נלמדים עוד בטירונות. אנחנו מתכוונים לממש את הסלוגן החטיבתי 'נילחם, ננצח ונישאר בני אדם'".

 

מפקד הפלוגה המבצעית בדוכיפת, סרן נעמן פארס, מעיד על כך: "תורגלתי כיצד עליי להתמודד עם אוכלוסייה במלחמה, איך אני מנהל קרב ותוך כדי שומר על האוכלוסייה. אני כמ"פ לא נמצא בכל מקום בקרב, ולכן כל לוחם היום נדרש ברמתו לנתח מרחב, לזהות שטח השמדה, לטפל בחברים שלו אם נפצעו ולהבדיל תוך כדי לחימה מי הוא כוח צה"ל ומי הוא האויב, שהיום מתלבש ומצויד כמו לוחמי צה"ל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
אימון ב"שכונה הפלסטינית" בצאלים
צילום: דובר צה"ל
מומלצים