שתף קטע נבחר

תיעוד הניסוי: המערכת שתטעה את טילי האויב בים

זיהוי וסיווג של כל חימוש, התאמת "חליפת הטעיה" ייחודית והסטת טילי האויב רגע לפני פגיעה. כך נראית מערכת ההגנה המשודרגת בסטי"לים של חיל הים: "קפיצה דרמטית שתיתן מענה 20 שנה קדימה"

 

 

 

מערכת ההגנה מפני איומים ימיים בספינות הטילים של חיל הים תזכה בקרוב לשדרוג חסר תקדים בדמותה של מערכת חדשה שתפעיל את רקטות מוץ נגד טילי אויב.

 

המערכת המשודרגת תוכל להתמודד עם כל סוגי האיומים, החדשים והעתידיים, בזירה הימית: מטילי החוף ים המתקדמים ביותר בעולם, בהם טיל השיוט הרוסי יאחונט, ועד לטילי נ"ט, שכמותם כבר נורו לעבר ספינות במזרח התיכון בשנים האחרונות.  

מענה הגנתי מול הטילים המתקדמים בעולם (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
מענה הגנתי מול הטילים המתקדמים בעולם(צילום: דובר צה"ל)

 

במערכת בקרת האש של הספינה פותח אלגוריתם שמזהה ומסווג כל סוג של חימוש שעושה את דרכו לעבר הסטי"ל ומתאים לו חליפת הטעיה ייחודית: מוץ (אמצעי שיבוש מכ"ם) שמשוגרים מחזית הסיפון יוצרים מעל המים "קיר" של מאות חוטי מתכת, שמטעים את טיל האויב "לחשוב" שזו ספינת הטילים הישראלית. בכך מוסט טיל האויב דקה או שתיים לפני שהוא פוגע בסטי"ל ומעלה אותו באש.

 

מכ"ם "מגל האש" המתקדם יזהה זיהוי ראשוני את טיל האויב ויידע לסווגו כאיום על הספינה מבין מאות מטרות שונות במרחב הסטי"ל. ספינת הטילים הראשונה שזכתה לשדרוג היא אח"י סופה, ובניסוי שנערך לפני כחודשיים מול חיפה רשמה המערכת הצלחה שתוביל להכרזתה כמבצעית בשבועות הקרובים.

"כמות החימושים על סטי"ל מוגבלת, לכן סיווג האיומים חייב להיות מדויק" (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
"כמות החימושים על סטי"ל מוגבלת, לכן סיווג האיומים חייב להיות מדויק"(צילום: דובר צה"ל)

"בעבר האיומים היו פשוטים יחסית והכרנו אותם. העולם היה אנלוגי לפני 20 שנים", אמר ל-ynet קצין מחיל הים שאמון על הפרויקט. "כיום חימושי האויב הם דיגיטליים, כך שאם עכשיו בצד השני של העולם מישהו משנה משהו קטן בתוכנה של טיל מסוים שעלול להגיע לאויבינו, אז מייד אנחנו חייבים לעשות לכך התאמות ועדכוני גרסה במערכות שלנו.

 

"כשספינת טילים יוצאת לים היא מוגבלת בכמות החימושים שהיא יכולה לשאת על בטנה - לכן סיווג האיומים חייב להיות מדויק כדי שהפעלת החימושים שלנו, בהגנה ובהתקפה, תהיה יעילה", הוסיף. 

היעד: ירי של פחות רקטות עם ניטרול מקסימלי של האיום (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
היעד: ירי של פחות רקטות עם ניטרול מקסימלי של האיום(צילום: דובר צה"ל)

המערכת תתווסף למערכות הגנה אחרות שיש על ספינות חיל הים או יצורפו בעתיד הנראה לעין: מערכת לשיבוש תדרים של מכ"מי טילי אויב, מערכת כיפת ברזל ימית וטילי הברק.  

 

"למעשה פיתחנו יכולת שיודעת לבחור כיצד נתמודד עם כל איום שבדרך אלינו, במהלך מעופו, בפרקי זמן קצרצרים של דקה או שתיים ולעיתים של שניות", אמר הקצין. "נוכל להיות כך יותר רובוסטיים וגנריים במטרה לשפר את 'ציון ההגנה' - ירי של פחות רקטות מוץ עם ניטרול מקסימלי של האיום. זו קפיצת רגל דרמטית שתיתן מענה 20 שנה קדימה".

 

קצין בכיר בחיל הים הוסיף: "אנו נערכים לכך שהאויב מיישם באמצעי הלחימה שלו את כל הפתרונות הטכנולוגיים שיש בשוק כיום, בקלות הבלתי נסבלת שבה אפשר להפוך רחפן אזרחי לרחפן נפץ בשליטה מרחוק. היום באיראן לא צריכים לפתח מערכת נשק אינרציאלית, הליך שיכול להימשך 20 שנים, אלא לקנות מוצרים טכנולוגיים שקיימים במדף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
מערכת ההגנה החדשה
צילום: דובר צה"ל
מומלצים