שתף קטע נבחר

אבטלת צעירים - האתגר שאירופה לא מצליחה לפתור

המצב הכלכלי ברחבי היבשת משתפר בהדרגה מאז המשבר העולמי לפני עשור, אך שיעור הצעירים המובטלים עדיין גבוה במיוחד: 17.9% לעומת 8.7% בכלל האוכלוסייה. ספרד ויוון לא מצליחות להבטיח עתיד לצעירים, ובקרן המטבע הבינ"ל מזהירים מדור שלם שלא יוכל להתאושש לעולם

הנתונים הכלכליים באירופה מראים שהיבשת משגשגת וחווה עשור של צמיחה, עלייה בצריכה וירידה קבועה בשיעור האבטלה. אלא שמאחורי ההתאוששות המרשימה הזו בשנים שחלפו מאז המשבר הכלכלי הגדול נמצאים צעירים מתחת לגיל 25 שלא מוצאים עבודה: האתגר שאירופה לא מצליחה לפתור כבר עשר שנים.

 

נכון לנתונים מסוף 2017 התמונה קשה. שיעור האבטלה בקרב צעירי היבשת (כאמור, מתחת לגיל 25) נותר כמעט כפול משיעור מחפשי העבודה בכלל האוכלוסייה, למרות ירידה יציבה בשיעור המובטלים מאז השיא שהיה בתחילת 2013.

צעיר ממלצר באתונה, יוון (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
צעיר ממלצר באתונה, יוון(צילום: gettyimages)

מבט על המספרים מראה שהמצב ברחבי היבשת מגוון. בגרמניה, המעצמה הכלכלית של אירופה, הצעירים נכנסים לשוק העבודה בצורה חלקה. במדינות בדרום היבשת שנפגעו קשות במשבר הכלכלי אבטלת הצעירים גואה, ואלפים מעדיפים לעזוב את המדינה ולחפש את הכסף במקום אחר.

 

לפי נתונים שפרסמה בשבוע שעבר סוכנות הסטטיסטיקה "יורסטט", שיעור אבטלת הצעירים (לא כולל סטודנטים) בקרב 19 מדינות גוש האירו עמד בסוף 2017 על 17.9%. שיעור האבטלה הכללי - 8.7%. השיא באבטלת הצעירים ביבשת היה בפברואר 2013. אחד מכל ארבעה צעירים, 24.7%, היה מובטל.

 

ב-2013 כ-60% מהצעירים ביוון היו מובטלים. בספרד 57% ובאירלנד יותר מ-30%. בשנים האחרונות יש שיפור מסוים אך עדיין המספרים גבוהים. בפברואר 2008, לפני פרוץ המשבר הכלכלי העולמי, 15.1% מהצעירים בגוש האירו היו מובטלים. כעת עומד שיעור המובטלים על 17.9%.

 

אבטלת הצעירים נוטה מסורתית להיות גבוהה מהאבטלה של כלל האוכלוסייה, בעיקר בגלל היעדר ניסיון בשוק העבודה. למורת רוחם של מקבלי ההחלטות, גם כשהזמנים טובים שיעור אבטלת הצעירים גבוה - תמונה עגומה של חברה שיוצרת אפשרויות תעסוקה למבוגרים, אבל לא עושה מספיק למען הצעירים.

מחאת צעירים על האבטלה בספרד, ארכיון (צילום: MCT   ) (צילום: MCT   )
מחאת צעירים על האבטלה בספרד, ארכיון(צילום: MCT )
 

"האינטגרציה בשוק העבודה היא רצף של ניסוי וטעייה, שבדרך כל דורש לחזור להיות מובטל כמה פעמים עד שמוצאים את העבודה המתאימה", אומר סטפן קרסילו, כלכלן בארגון לפיתוח ושיתוף פעולה כלכלי. ברוב ארצות אירופה שיעור אבטלת הצעירים גבוה פי 1.5 עד 3 מכוח העבודה העיקרי – עובדים בני 25 עד 45.

 

"שיעור האבטלה של בני 25 ומטה תלוי מאוד במצב הכלכלי בגלל הרגישות של החוזים שלהם: כשהפעילות הכלכלית גדולה החברות מקבלות עובדים עם חוזים של שלושה עד ארבעה חודשים. כשהיא קטנה החברות זורקות את החוזים האלה", אומר קרסילו.

 

גרמניה, יוצאת מהכלל: "עסקים - חלק ממערכת החינוך"

המצב של צעירי גרמניה יוצא מהכלל בהשוואה לשאר 18 מדינות גוש האירו. בגרמניה שיעור אבטלת הצעירים היה בסוף 2017 רק 6.6%. בהולנד, על כלכלתה הליברלית, 8% מהצעירים מובטלים. באוסטריה 9.3%.

 

"במדינות כמו גרמניה או אוסטריה הצעירים מוטרדים פחות מכניסה לשוק העבודה בזכות מערכת החינוך ששמה דגש על חניכה", אומר קרל ברנקה, כלכלן מברלין. בשתי המדינות, אומר קרסילו, הניסיון התעסוקתי הוא חלק מהחינוך. "העסקים הם חלק מתוכנית הלימודים כדי שבכיתות יהיו מקושרים לצורכי החברות", הוא מסביר.

ברלין. "מוטרדים פחות מכניסה לשוק העבודה" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ברלין. "מוטרדים פחות מכניסה לשוק העבודה"(צילום: shutterstock)
 

קלייר דרט, פרשנית במרכז למדיניות אירופית, מציינת סיבה נוספת לאחוז הנמוך של הצעירים המובטלים: "גרמניה, מדינה פדראלית, מרוויחה מרשת של חברות שפרושות היטב מבחינה גיאוגרפית. זה לא המקרה בספרד או באיטליה, שלהן מרכזי תעשייה בודדים. כדי שתוכנית התמחות תעבוד צריך להיות ביקוש. אם אין חברות באזור הם לא יעבדו".

 

"הדור הראשון שחושב שהמצב הכלכלי שלו יהיה גרוע יותר"

לא במפתיע, שתי המדינות שבהן מצב הצעירים הוא הקשה ביותר הן יוון וספרד. שנים של מיתון וצעדי צנע חסרי תקדים פגעו במיוחד בצעירים. ביוון אבטלת הצעירים עומדת על 40.8%, ובספרד 36.8%. אפילו בצרפת, שם הבטיח הנשיא עמנואל מקרון ליצור עוד מקומות עבודה – שיעור אבטלת הצעירים גבוה – 22.3% נכון לדצמבר 2017, מעל הממוצע בגוש האירו.

 

ב-2013 השיקו מנהיגי היבשת את "אחריות צעירה", תוכנית שמציעה הכשרה או תעסוקה בארבעת החודשים שאחרי הלימודים או אחרי אובדן העבודה על חשבון תקציב האיחוד. אלא שההשפעה הייתה די מוגבלת. "הייתה הכרזה גדולה ורועשת בראש הגבעה, אבל לא רואים השפעה בסטטיסטיקה", אומר ברנקה.

לשכת תעסוקה במונפלייה, צרפת (צילום: AFP) (צילום: AFP)
לשכת תעסוקה במונפלייה, צרפת(צילום: AFP)
 

הפרשנית דרט מזהירה שחוץ מהאבטלה קיימת בעיה נוספת - משכורות נמוכות שמקשות על הצעירים להתקיים. "זה הדור הראשון שחושב שמבחינה כלכלית המצב שלו יהיה גרוע משל ההורים שלו", היא אומרת.

 

קרן המטבע הבינלאומית התייחסה לאבטלת הצעירים באירופה בדו"ח שפורסם בינואר. "מ-2007 העמיק הפער בהכנסות בין הדורות באירופה לרעת הצעירים, ללא מדיניות הולמת", נכתב בדו"ח. הקרן הביעה חשש שדור שלם עלול שלא להתאושש לעולם. "כדי להפחית את הסיכון של הצעירים להפוך עניים ולסבול מאובדן הכנסה לחיים, הכרחי לשלב אותם בשוק העבודה", קובעת הקרן.


פורסם לראשונה 04/02/2018 22:58

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
יוון: יותר מ-40% מהצעירים מובטלים
צילום: gettyimages
מומלצים