שתף קטע נבחר

הרבנים הראשיים יוזמים: בתי הדין יוכלו לנהל רשימת "ספק יהודים"

המדינה הודיעה לבג"ץ כי הרבנים יצחק יוסף ודוד לאו מקדמים מהלך חקיקה שיאפשר לבתי הדין הרבניים לערער על יהדותו של אדם - גם אם כלל לא נרשם לנישואים, לא פנה לקבלת שרותי דת ולא מתקיימים הליכים בעניינו

הרבנים הראשיים לישראל יוזמים חקיקה שתאפשר לבתי הדין הרבניים לנהל "רשימות שחורות" של אזרחים שלדעתה יהדותם מוטלת בספק, גם אם לא פנו אליה לרישום נישואים או לקבלת שירותי דת אחרים, ומבלי שיתנהלו ברבנות הליכים כלשהם בעניינם.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>  

 

כיום נוהגים בתי הדין הרבניים והרבנות הראשית ליזום בירורי יהדות של "צד שלישי", אגב דיון במעמדו של קרוב משפחתו שביקש לברר את יהדותו-שלו. במסגרת עתירה לבג"ץ בעניין, הודו נציגי המדינה כי הדבר איננו חוקי, אך ציינו כי בעקבותיה ביקשו הרבנים הראשיים להכשיר את ניהול הרשימות וכי במשרד המשפטים כבר בוחנים את ההצעה.

 

קראו עוד בערוץ היהדות:

 

תחילת הפרשה - בהנחיות בירור היהדות הקיימות כיום, ולפיהן נציגי הרבנות או בתי הדין רשאים "להתייצב, לטעון וליזום הליכים" בעניין יהדותו של אדם. עוד הן קובעות כי במידה שהאיש מסרב לשתף פעולה, שמו יתווסף ל"רשימת טעוני בירור יהדות".

 

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 

שלושה אנשים שזומנו לחקירת יהדות יזומה פנו לבג"ץ בעניין באמצעות ארגון עתים, בשיתוף מרכז צדק לנשים ומרכז רקמן של אוניברסיטת בר אילן. באמצעות באי כוחם, עורכי הדין אלעד קפלן ושרה וינברג, הם טענו כי ההנחיות הנ"ל נקבעו בחוסר סמכות, פוגעות בזכויות יסוד של הצדדים השלישיים ועומדות בסתירה להנחיית היועץ המשפטי לממשלה.

 

הוכחתם יהדות? הרבנות בודקת שוב

עוד נטען בעתירה כי בשנים האחרונות חלה הקשחה של מדיניות הבירורים וניכרת עלייה משמעותית בכמות החקירות, וכי הרבנות מטילה ספק גם ביהדותם של אזרחים שכבר הוכרו על ידה בעבר כיהודים ונישאו ככאלה, כדת משה וישראל.

 

כאמור, בתגובת המקדמית של פרקליטות המדינה מאשרת שוש שמואלי, ממונה במחלקת הבג"צים, כי המדיניות הקיימת נאסרה בעבר על ידי היועמ"ש. היא הוסיפה כי בדיונים שהתקיימו לאחרונה במשרד המשפטים בעקבות העתירה הדבר הובא לידיעת נציגי הרבנות ובתי הדין וכי הם פועלים לשינוי ההנחיות.

 

עם זאת צוין בתגובת המדינה כי "במקביל לאמור, ביקשו הרבנים הראשיים לישראל לבחון ייזום הצעת חוק אשר תסדיר בין היתר את נושא הסמכות ליזום הליכים לבירור יהדות ביחס לצדדים שלישיים", וכי "הצעה זו נבחנת על ידי הגורמים הרלבנטיים במשרד המשפטים בימים אלה".

 

"מתאים למשטרים אפלים"

ד"ר סוזן וייס, מנכ"לית מרכז צדק לנשים, טענה בעקבות תשובת המדינה כי למהלך שיוזמת הרבנות אין הצדקה הלכתית או משפטית. "כשאנחנו בוחנים מבחינה היסטורית מדינות שבהן לממסד הדתי ניתנה סמכות לחקור אזרחים בנוגע להשקפתם הדתית - אנו מדברים על 'אינקוויזיציה'", אמרה. "ברי שמדינת ישראל - היהודית והדמוקרטית - לא מעוניינת לקבל השראה מפרקטיקות מימים אפלים”.

 

ראש מרכז רקמן, פרופ' רות הלפרין-קדרי, הוסיפה: "אין גבול לרצון הממסד הרבני להשתלט על כלל הציבור ולהכפיף תחת הרבנות גם את אלה שכלל לא מבקשים את שירותיה, תוך רמיסת הזכות לפרטיות, לכבוד, לאוטונומיה ולחופש מדת. כזאת לא ייעשה במדינה דמוקרטית".

 

יו”ר ארגון עתים, הרב ד"ר שאול פרבר, אמר: "ההלכה היהודית מבקשת מאיתנו להתייחס לכל אדם הטוען כי הוא יהודי באמונה שלמה. אם הוא מביא הוכחה על יהדותו - לא מנסים להפריך אותה אלא מקבלים אותה כמות שהיא. אבוי לנו שהרבנים שאמורים להיות מקום הביטחון שלנו והעוגן הדתי שלנו, מובילים מצב של דחייה וניכור של חלקים מתוך עמם".

 

"לחוקק את חוק ספק-רבנים"

ח"כ יוליה מלינובסקי ("ישראל ביתנו") פנתה לשרת המשפטים וכן העלתה דרישה לקיום דיון דחוף בוועדת הפנים של הכנסת בעקבות הפרסום ב-ynet. "דרישת הרבנות היא אפליה פסולה כלפי עולים", כתבה. "הרבנות לא תבדוק את היהדות מחדש של אף צבר". ח"כ עודד פורר ("ישראל ביתנו") אמר בתגובה כי "צריך לנהל רשימות 'ספק רבנים' ולבחון מחדש את הסמכתם לרבנות". לדבריו, "אם בישראל השתבשה דעת הרבנות הראשית עד כדי כך, צריך לחוקק חוק שיאפשר לבדוק את כל הבחינות שעברו מוסמכים לרבנות שוב, ללא קשר למעמדם והוותק שלהם".

 

"נראה שיש כאן מגמה ברורה של חלק מהרבנים החרדים לפלג את עם ישראל, לפגוע בקיבוץ הגלויות ולפגוע בכל מה שהיהדות מסמלת", הוסיף. "אני מניח שבשביל אותם רבנים גם רות המואבייה היא ספק-יהודייה, ומכאן שיש לבחון גם את היהדות של דוד המלך".

 

עו"ד אירית רוזנבלום, פילוסופית משפטית ומייסדת "משפחה חדשה", אמרה בתגובה כי "המרצע יצא מן השק". לדבריה, "בתי הדין הרבניים מנהלים מאז הקמתם 'רשימות שחורות'. בשנת 2002 עתר ארגון 'משפחה חדשה' בדרישה לביטול בתי דין לבירור יהדות, ועל אף שהבנות הצהירה בבג"ץ על הסכמתה לסגור את בתי הדין הללו, היא המשיכה לנהל אותם, התנהלות שהיא בבחינת ביזיון בית משפט.

 

"למעשה, כל המניפולציות להסתיר את העובדה שמתנהלות 'רשימות שחורות' נחשפת עתה בהצהרה זו. קיומן של רשימות אלו הוא הפרה בוטה של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ועומדת בניגוד גמור לאמנות בינלאומיות שישראל חתומה עליהן. מעבר לכל זה, זאת קריאה למרי אזרחי ממש, היות והצהרה זו מדירה למעלה ממיליון עולים חדשים שעלו לישראל בשלושת העשורים האחרונים, ואין ספק שתפגע קשות בעלייה העתידית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמ"י
יצטרכו לעבור גיור?
צילום: עמ"י
מומלצים