שתף קטע נבחר

המפתח - אצל נתניהו

במערכת הפוליטית מסכימים כולם: המוטיבציה של נתניהו לפתור את המשבר הזה לפי שעה, לא גבוהה במיוחד. האם טעה כחלון כשסינדל את עצמו לאולטימטום ומי ירוויח מבחירות?

 

 

ייתכן שאנחנו צופים עכשיו באחת ההצגות הפוליטיות היפות בכל הזמנים. לפתע פתאום, בלוח זמנים שמתאים באופן פנטסטי לצרכים הפוליטיים של נתניהו, מגיע משבר קואליציוני, לכאורה שולי על מועד הצבעות בכנסת - לפיצוץ עם להבות ענק.

 

לא ניתן להסביר את האירוע הזה מבחינה לוגית-פוליטית. ועל כן, נותרה רק אופציה אחת - על נשף המסיכות הזה מנצח אדם אחד: בנימין נתניהו. במערכת הפוליטית מסכימים כולם: המוטיבציה של נתניהו לפתור את המשבר הזה לפי שעה, לא גבוהה במיוחד. נתניהו היה פותר משבר כזה בקלות בימים כתיקונם, אומרים מי שמכירים אותו היטב. זו לא התחושה הפעם.

 

המוטיבציה ליישוב המשבר אינה גבוהה. ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
המוטיבציה ליישוב המשבר אינה גבוהה. ראש הממשלה בנימין נתניהו(צילום: רויטרס)

אז למה בעצם בחירות משרתות כעת את נתניהו? הקואליציה הנוכחית מכהנת לא רע כבר שלוש שנים - זמן ממוצע ואולי יותר בחיי קואליציה בישראל. באופק רואה נתניהו העמקת הסבך המשפטי שבו הוא נתון. תיק 4000 עשוי להוליד כתב אישום - לפחות על מרמה והפרת אמונים. הסבתו של שלמה פילבר, יד ימינו של נתניהו, לעד מדינה, טרפה את הקלפים. גם בתיקים האחרים מחכים להכרעת היועץ המשפטי לממשלה.

 

אז איך יוצאים מכל זה? קודם כל מתחילים את הספירה מחדש. קדנציה חדשה. ממשלה חדשה. הסקרים והאווירה הציבורית מראים שאם הבחירות יתקיימו בקרוב מאוד – גם את הממשלה הבאה ירכיב נתניהו. אחרי ניצחון גדול, למרות החקירות, יכול נתניהו לצפות בעיני רוחו ליד קשה יותר על ההדק מצד היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדבליט. הוא גם יכול לנסות ולעשות דבר שכמותו לא נראה מקום המדינה - לנהל משפט מכס ראש הממשלה.

 

לפיד במומנטום ציבורי שלילי, גבאי לא מצליח להמריא (צילום: אלכס קולומויסקי, אביגיל עוזי) (צילום: אלכס קולומויסקי, אביגיל עוזי)
לפיד במומנטום ציבורי שלילי, גבאי לא מצליח להמריא(צילום: אלכס קולומויסקי, אביגיל עוזי)

פעם אמרו שחקירה פלילית מפילה ראש ממשלה, אחר כך עבר הרף להמלצות משטרה ועכשיו כבר התגלגלנו לעבר החלטת היועץ המשפטי לממשלה. נתניהו מרגיל את המערכת הפוליטית בכל פעם מחדש למצב צבירה נמוך יותר. אחרי החלטת היועץ המשפטי לממשלה יוכל נתניהו להגיד - רגע, ואם הוא טעה? ואם יזכו אותי כפי שזיכו את אולמרט בחלק מהתיקים? סביבו יש כבר מי שטוענים שיוכל לכהן גם עם כתב אישום. גם אם נתניהו חפץ בעסקת פרידה מהחיים הציבוריים תמורת סגירת התיקים – עסקה שהפוטנציאל שלה נראה הולך ומתרחק – אולי אחרי ניצחון גדול יפתח חלון הזדמנויות לאחת כזו.

 

אם לבסוף באמת יילך הפעם נתניהו לבחירות, אנחנו עתידים לצפות במערכת בחירות מוטרפת שכנראה עוד לא נראתה פה. נתניהו, שינהל קמפיין רדיפה מפואר, ינסה לשתות את קולותיהם של ליברמן ובנט (יו"ר הבית היהודי חושש מבחירות כי גם הוא מבין את זה) . מצד שני, בחירות כשמעליהן מרחפים כל כך הרבה נחקרים שקשורים לנתניהו, עלולות לייצר לו הפתעות דרמטיות ולא מתוכננות.

 

בקרב מחנה המרכז-שמאל התמונה מורכבת לא פחות. לפיד, המוביל בסקרים, נמצא בתקופה האחרונה במומנטום ציבורי שלילי. הפטפטת היתרה שבה לקה בפרשת מילצ'ן הסבה לו נזק שמי יודע לאן יתפתח. גם אבי גבאי מתחפר בחול ולא מצליח להמריא כאשר משמאל לו עשויה תמר זנדברג, יו"ר מרצ העתידית, להוות אלטרנטיבה אטרקטיבית לבוחרי שמאל.

 

מי שעשוי להרוויח מכל סאגת החרדים הוא אביגדור ליברמן, שיציג את עצמו כמי ששם קו אדום. קמפיין מעניין יהיה גם לשר האוצר משה כחלון. באמתחתו של כחלון יש אמנם הישגים בתחום הכלכלה, אבל לא כולם חלחלו עדיין לתודעה הציבורית. מערכת הבחירות הקרובה מזמנת לכחלון מבחן דרמטי. האם טעה כשסינדל את עצמו באולטימטום על תקציב 2019 שהתעקש להעביר עכשיו חרף העובדה שנותרה כמעט שנה שלמה על מנת לחוקק אותו.


פורסם לראשונה 04/03/2018 21:59

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו
צילום: רויטרס
מומלצים