שתף קטע נבחר

עולים על האולימפוס

ה-E M10 Mark III של אולימפוס מגיעה בעיצוב רטרו ולב טכנולוגי מודרני, עם מגוון אפשרויות שליטה לצלם המתחיל ואפשרות להתקדם בביצועים, ביחד עם אינספור פילטרים ואפקטים אומנותיים. לקחנו אותה לבדיקה מקיפה

E M10 Mark III של אולימפוס היא דגם הכניסה (בגרסתו השלישית כבר) מתוך שלוש סדרות OM-D של אולימפוס שמייצגות את הדגמים עם אפשרויות שליטה מתקדמות לצלמים חובבים ומקצוענים שמתייחסים לצילום ברצינות ("ברצינות" פירושה הרצון לתכנן ולשלוט בצורה מתקדמת על ביצוע הצילום ולא רק לחיצה אוטומטית על לחצן הצילום). מעל סדרת M10 ישנן סדרות M5 וסדרת הדגל עם מצלמת E M1 II.

 

 

אולימפוס נוהגת מזה שנים לעצב את דגמי OM-D בגישה של רטרו שמסתירה תחתיה טכנולוגיה עדכנית וחדשנית וזה שילוב מוצלח יחסית מבחינה אסטטית – גם אצל ה- E M10 III. רוב גוף המצלמה עשוי פלסטיק קשיח בשילוב נאה לעין של גוף שחור וחלק עליון ותחתון כסופים, למעט פלטה עליונה מתכתית בגימור מוברש.

 

אולימפוס E M10 Mark III (צילום: ליאור קורן)
אולימפוס E M10 Mark III(צילום: ליאור קורן)

 

ה- E M10 III מגיעה עם פלאש פנימי קטן (מקפיצים אותו החוצה ע"י הסטת מתג הדלקת המצלמה) ויש גם תושבת לפלאש חיצוני. בחלק העליון הימני במצלמה, זה נראה כמו גיבוב של מגדלים קטנים – גלגלות ולצידן לחצנים כמו צילום וידאו וסטילס. לרשות הצלם עומדות שתי גלגלות עליונות (קדמית ואחורית) המאפשרות לשנות פרמטרים בצילום (למשל, גודל צמצם ומהירות סגר), לצידן ניצבת מגבוה גלגלת מצבי הצילום. כמקובל אצל אולימפוס, ניתן לתכנת ולהגדיר שלל תפקידים ללחצני המצלמה והגלגלות בכל מיני מצבי צילום. בגב, ישנו לחצן ארבע כיווני להפעלת הפלאש, שינוי ISO, הפעלת טיימר או תפקידים נוספים.

 

 (צילום: ליאור קורן) (צילום: ליאור קורן)
(צילום: ליאור קורן)

 

בצידו העליון של הגב ישנה גם בליטת גריפ שבנויה להחזיק את אגודל הצלם בתנוחה נוחה. מלפנים, הגריפ הקדמי שטוח למדי ועוזר לשמור על מידות צנועות למצלמה, אבל זה אומר גם שעדשות גדולות יהיו פחות מאוזנות לאחיזה. בצד שמאל למעלה, ישנו לחצן (עם תמונה של חץ) שמעלה על הצג "פאנל שליטה" שמאפשר לבצע שינויים מהירים בהגדרות חשובות לצילום.

 

כמקובל בקטגוריה, כרטיס הזיכרון מאוחסן מאחורי אותה דלתית של הסוללה, מה שעלול להפריע אם אתה מציבים את המצלמה על חצובה. הסוללה היא אותה אחת סטנדרטית מהדגמים הקודמים שאמורה להספיק לפי הצהרות החברה ל- 330 תמונות - מתוכן חצי עם פלאש מופעל, כך שאם אתם לא משתמשים תכופות בפלאש, המספר האמיתי יכול להיות גבוה יותר. המצלמה, כאמור, עשויה ברובה מפלסטיק קשיח ואינה מציעה את ההגנה בפני פגעי מזג אוויר כמו במצלמת הדגל של החברה. למצלמה יש חיבור WiFi המאפשר להעביר תמונות לסמארטפון או לבצע שליטה מרחוק עם האפליקציה של אולימפוס.

 

 (צילום: ליאור קורן)
(צילום: ליאור קורן)

 

המסך האחורי מסוג "חצי מפרקי", כלומר ניתן להטיה אנכית כלפי מעלה ומטה, זהו מסך מגע שמאפשר לבחור נקודות פוקוס בעזרת האצבע. העינית האלקטרונית מסוג OLED מציגה תמונה ברזולוציה של 2.36 מיליון נקודות - חדה דיה לחובב הממוצע ובעלת כיסוי של 100% מהפריים. יש לה חיישן קרבה שמדליק אותה כאשר מקרבים את העין אליה ומכבה את המסך האחורי, במטרה לנטרל נגיעות אקראיות של אף הצלם בצג בעת שפרצופו צמוד למצלמה. בעת הצילום, לחצן info מאפר להוסיף למצגת הנתונים גם מד אופק אלקטרוני, היסטוגרמה ועוד. תפריטי המצלמה עברו שינויים וניקוי לעומת הדגם הקודם והם דומים כעת לאלו של דגם הדגל E M1 II (אם כי עם פחות אפשרויות), כאשר תפריט הווידאו הופרד סוף סוף מזה של הסטילס.

 

מערכת הפוקוס במצלמה מבוססת על מיקוד קונטרסט (ניגודיות), היא פועלת היטב בתנאי יום, אבל פחות מתאימה לצילום אקשן מהיר – שם מצלמות כמו ה- E M1 II עם מיקוד פאזה מתפקדות יותר טוב. בצילום אובייקטים בתנועה, למשל ילד על נדנדה מהירה, המערכת התקשתה לעקוב אחר המצולם. מסך המגע בא לידי עזרה מבורכת בסוגיית הפוקוס ואם המצלמה "מתבלבלת" בזיהוי הנקודה הנכונה, מסמנים אותה עם האצבע על המסך ומנחים את המצלמה במה להתמקד.

 

איכות תמונה

הצבעים בתמונות שיוצאות מוכנות מהמצלמה מוצלחים ונאים מאוד בעיני. צבעים עליזים, שמחים ורוויים היטב, מבלי להגזים לצד הלא טבעי וגם גווני עור אנושי מוצלחים. החיישן נחשב ותיק למדי במושגי עולם הצילום, אולם נראה שהמעטפת שלו בשלה ואולימפוס מוציאה ממנו כל מה שאפשר. עיבוד ה-JPEG הוא אחד הבשלים בו נתקלתי, גם עיבוד הרעשים ב-ISO גבוה כמו 6400 נראה טבעי, מעט גרעיני שמזכיר פילם. אני ממליץ לבטל את פילטר Noise Filter (תפריט D1 בהגדרות), הוא אגרסיבי ודי מיותר לדעתי, מחליק גרעיניות שבמצלמה הזו נראית טבעית ומגורענת בדומה לפילם. בנוסף, שימו לב שבהגדרת איזון לובן (WB) הפונקציה Keep Warm Color כבויה, אלא אם אתם אוהבים צבעים חמים מאוד בתאורה מלאכותית.

 

 (צילום: ליאור קורן)
(צילום: ליאור קורן)

 

הרוב המוחלט של התמונות בסקירה הן פלט JPEG מוכן שיצא היישר מן המצלמה, ללא תיקוני עריכה. ה- E M10 III מגיעה עם חיישן 16 מגה פיקסל שנחשב ותיק יחסית בקטגוריה (בפורמט מיקרו 4/3 עם קרופ X2), אבל נראה שהחברה מצליחה למשוך ממנו כל מה שהוא מסוגל לתת. מערכת יצוב הרעידות מאפשרת לשמור על ISO נמוך בצילומי לילה ולצלם במהירות סגר נמוכה במקום לעלות ב-ISO ובגרעיניות (אם כי השיטה הזו מתאימה בעיקר לצילומי נוף ועצמים סטטיים, לא לדמויות נעות).

 

 (צילום: ליאור קורן)
(צילום: ליאור קורן)

 

גם במצלמה הזו, מגיעה מערכת היצוב הרעידות המפורסמת של אולימפוס בה החיישן צף למעשה בעזרת מנגנון אלקטרו מגנטי ומספק יצוב רעידות בחמישה צירים, מה שמספק לפי הצהרת החברה פיצוי רעידות ברמה של ארבעה סטופים. אם היד שלכם יציבה באופן ממוצע, המייצב מאפשר לצלם גם במהירות נמוכה של 1/10 שניות ולקבל תמונה חדה.

 

בנושא הזה, מצלמות אולימפוס מצטיינות וזה מהווה בהחלט יצרון במיוחד עבור צלמים מתחילים שאינם מקפידים תמיד לייצב את היד בזמן הצילום. יש ל- E M10 III מצב של ISO אוטומטי שבוחר עבור הצלם את הערך המתאים, כולל במצב M ידני לגמרי, אבל, להבדיל מהדגמים הבכירים יותר של אולימפוס, לא ניתן לבחור מה תהיה למשל מהירות הסגרת המינימלית בה יתחיל לעלות ה-ISO (למשל, החל מ- 1/60).

 

 (צילום: ליאור קורן)
(צילום: ליאור קורן)

 

המצלמה מכוונת בהחלט לצלם שרוצה מקסימום אפקטים ופילטרים מבלי להכנס לעריכות ממושכות בתוכנות עריכה לאחר הצילום. בהתאם לכך, גלגלת המצבים כוללת מצב פילטרים לאפקטים כמו פוקוס רך, ויג'טינג, שחור לבן, ניגודיות גדולה ועוד. כמקובל במצלמות Mirrorles ("ללא מראה"), ניתן לראות את השפעת הפילטר האומנותי על התמונה עוד בטרם הצילום וכך הצלם מחליט בדיוק מה מתאים לו.

 

 (צילום: ליאור קורן)
(צילום: ליאור קורן)

 

אבל לא רק זה, יש עוד מצב בגלגלת שהוא לא פחות מעניין – AP (לא קיים בדגם הקודם), כניסה אליו מאפשרת להגיע במהירות לאפקט צילום באור Live Composite – כזה שמאפשר לבצע חשיפה ארוכה בלילה ורק שינויים בתאורה "מצטרפים" בכל פעם לתמונה תוך שמירה על הקיים, כלומר ניתן לבצע אפקטים של ציור באור מבלי ששאר חלקי התמונה ישרפו. תפריט AP בגלגלת אפשר לעבור במהירות לצילום HDR, צילום שקט (סגר אלקטרוני בלבד), פנורמה (אם כי חיבור התמונות לא נעשה במצלמה עצמה), ברקטינג ודברים נוספים.

 

 (צילום: ליאור קורן)
(צילום: ליאור קורן)

 

וידאו 4K

 בעידן הנוכחי, בו כל טלוויזיה ממוצעת ומעלה בחנות נמכרת עם רזולוציית 4K, אני לא מצליח להבין יצרניות גדולות כמו קנון שלא מציעות וידאו 4K לצלם החובבן. מה, בעוד 5-10 שנים גם צלמים חובבים לא ירצו לצפות בזכרונות שלהם בחדות גבוהה? לשמחתנו, ב- E M10 III יש וידאו 4K/24p/25p/30p (לצורך זה יש להכנס למצב וידאו יעודי בגלגלת המצבים ולצלם משם), כולל אפשרות שליטה ידנית (גודל צמצם ומהירות סגר), אם כי גם כאן כמו במצלמת הדגל אין ISO אוטומטי במצב M אלא רק במצבים החצי / אוטומטי. גם בווידאו, מייצב הרעידות פועל ומאפשר לקבל תנועה חלקה יחסית ללא רעידות (במיוחד אלו הקטנות שמעצבנות את העין).

 

הצלם יכול לבחור בייצוב חיישן בלבד או להוסיף לזה עוד יצוב דיגיטלי שחותך מעט מהתמונה אבל מוסיף עוד אקסטרה יציבות לעניין. הצבעים הטובים של אולימפוס באים לידי פעולה גם בווידאו וחבל רק שאין כניסה למיקרופון חיצוני, כך שיש להשתמש בפנימי של המצלמה. בסרטון שלמעלה ניתן לראות וידאו 4K שצולם ע"י עמיתי היקר והמוכשר ג'וני בהירי מאתר Cinema 5D בעת ביקורו באי מלטה.

 

סיכום

משהו במצלמה הזו מתוכנן ומתפקד באופן מאוד נכון ומשאיר מספיק מרחב להתפתחות עבור צלמים מתחילים. ביחס לדגם הקודם נעשו בעיקר שינויים לטובת תפעול מהיר ונוח יותר של גוף המצלמה, התפריטים וגישה לפילטרים ויכולות מתקדמות, כמו גם הוספת וידאו 4K. הגוף הקטן יחסית (בטח ביחס למצלמות DSLR) מאפשר לטייל עם המצלמה מבלי שתכביד יותר מדי. בסעיף איכות התמונה, הצבעים טובים, פלט התמונות מוצלח מאוד ישירות מהמצלמה ללא עיבוד נוסף. ה-E M10 III מתאימה מאוד לצלמים מתחילים וגם לכאלו שרוצים לקבל תמונות טובות היישר מהמצלמה (קבצי JPEG) לצד האפשרות לצלם ב-RAW לשם עריכה מתקדמת יותר.

 

יש גם וידאו 4K עם מייצב רעידות פנימי שמפיק תנועה חלקה. מערכת הפוקוס מתאימה בעיקר לשימושים כלליים נפוצים ופחות לספורט ואקשן מהיר. לרשות הצלם עומדת יכולת שליטה ידנית מלאה, כולל אפשרות קינפוג של לחצנים וגלגלות במצלמה כמו גם מצגת נתונים מלאה בזמן הצילום (היסטוגרמה, מד אופק ועוד), זאת לצד מגוון פילטרים ואפקטים מיוחדים מוכנים מראש. המצלמה נמכרת עם עדשת קיט 14-42 וגם עם קיט של שתי עדשות, אבל אם בנוסף תחברו אליה עדשת פריים כמו למשל 45mm f1.8 של אולימפוס, תוכלו לקבל יופי של תמונות עם עומק שדה צר ותחושה של מצלמה יקרה בהרבה.

 

 

פורסם במקור באתר dtown

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ליאור קורן
אולימפוס
צילום: ליאור קורן
מומלצים