שתף קטע נבחר

כיבוש יעדים, ירי ארטילרי והנחתת כוחות ממסוקים: התרגיל הקרקעי הגדול

נמשך התרגיל המשותף לצבאות ישראל וארה"ב, ג'וניפר קוברה. כעת הגיע התרגיל לשלב הקרקעי, שבו משתתפים יותר מאלף לוחמי מארינס, צנחנים ישראלים וגם חטיבת הקומנדו. קצין אמריקני: "לומדים מהישראלים איך להילחם בתת-קרקע"

 

 

 

החלק הקרקעי של התרגיל עם הצבא האמריקני: יותר מאלף לוחמי מארינס אמריקנים וצנחנים ישראלים מתאמנים בימים אלה בשטחי האש של צאלים שבדרום, כחלק מתרגיל שיתוף הפעולה של צבאות ארה"ב וישראל, "ג'וניפר קוברה 2018" שנערך החודש בישראל. אחרי שהתקיימו חלקי התרגיל בנושאי הגנה אווירית מפני מתקפות טילים ורקטות במלחמה רב-זירתית, החלק הקרקעי מגיע לשיאו בימים אלה.

 

במהלך התרגיל התאמנו הכוחות על תרחישי לחימה טקטיים בשטחים בנויים במתארים דרומיים, דוגמת רצועת עזה, תוך הפעלה במקביל של ארטילריה שהביאו עימם האמריקנים, כיבוש יעדי אויב בשטח האורבני, התקדמות חשאית אל היעדים, והנחתת כוחות עם חבלים ממסוקים אמריקניים, דוגמת המסוק-מטוס V-22, ששלושה מהם חגים בימים אלה בשמי הדרום.

 

קצין אמריקני ציין שלוחמיו לומדים מעמיתיהם הישראלים כיצד להילחם בתווך התת-קרקעי, בעוד שהניסיון שצברו הצנחנים בלחימה ברצועת עזה, הזין את ההפריה ההדדית בין הכוחות, כמו גם הניסיון שצברו הלוחמים שהגיעו ארצה אחרי שנים של לחימה בעיראק.

מתרגלים לחימה בשטח בנוי (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
מתרגלים לחימה בשטח בנוי(צילום: יואב זיתון)

המטוס-מסוק V-22 בפעולה (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
המטוס-מסוק V-22 בפעולה(צילום: יואב זיתון)

 (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
(צילום: יואב זיתון)
"שני הצדדים לומדים אחד מהשני ואנחנו יכולים לשתף את הרעיונות שלנו. זה עוזר להרחיב את מערכת היחסים המוצקה עם ישראל", אמר לוטננט קולונל מרקוס מיינץ, מפקד גדוד מהמארינס, בשיחה עם כתבים שנערכה במתקן הלחימה בשטח בנוי הגדול של צאלים. "האימון הזה הוא אחד הגדולים שנעשו בחיל הרגלים האמריקני בשש השנים האחרונות. אנחנו לוקחים פה את החייל הצעיר מהמארינס ומלמדים אותו על המשמעות של 'פתיחת דלת' ואיך צופים ולומדים מכל הפרטים שיש על הקרקע. התרחיש הראשון פה הוא שמירה על השלום, איך אנחנו עובדים בימי שלום, מסיירים בסביבה כדי לשמור על ביטחון התושבים".

 

רב סרן אליהו אסבן מגדוד הסיור של הצנחנים ציין כי מדובר בתרגיל החי"ר הגדול ביותר שהיה בישראל בשנים האחרונות: "אנחנו מתרגלים יחד וגם בנפרד ירי חי, לחימה עם כלים מנוג"משים ותוך כדי לומדים אחד מהשני, הן מבחינת לחימה במסגרות גדולות כפי שהביאו איתם האמריקנים. מבחינתנו, הדגש הוא יותר על הלוחם. אנחנו כבר שבועיים עובדים אחד מול השני בשטח אחרי ארבעה חודשי תכנון. למדנו איך עובדת מערכת יותר גדולה".

 (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
(צילום: יואב זיתון)

 (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
(צילום: יואב זיתון)

 (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
(צילום: יואב זיתון)

 (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
(צילום: יואב זיתון)

רס"ן אסבן הסביר גם: "הם באו עם כמות כוחות שגדולה פי שלושה משלנו. לוחמים אמריקנים וישראלים נעים פה ברחוב תוך כדי התרגיל וזה היה נראה כאילו זה גדוד אורגני לגמרי. יש יתרונות וחסרונות גם לנו וגם להם וכל אחד למד מהשני. הפער העיקרי שאתה יכול לסמן אולי זה השפה אצל חלק מהחיילים".

 

האימון כולל גם שיתוף פעולה עם חטיבת הקומנדו של צה"ל, שמיועדת לתרחישי לחימה מיוחדים בעומק שטח האויב הכוללים הנחתות כוחות הרחק מהגבול. אחד הקצינים שהתאמן עם מקביליו האמריקנים הוא סרן ב', מפקד פלגה מיחידת אגוז, שתיאר את אחד ההבדלים שאבחן בין דרכי הלחימה החי"רית בשני הצבאות: "בטכניקות לחימה השונות אין הבדלים משמעותיים, אבל האמריקנים נלחמים עם כמות כוחות גדולה יותר. אצלם באה לידי ביטוי המהירות בלחימה על חשבון אבטחת הכוחות כשאצלנו אנחנו צריכים יותר לאבטח את הלוחמים".

 

בניגוד לעמיתיהם ממערך ההגנה האווירית האמריקני, קצינים מכוחות היבשה האמריקניים סירבו אתמול להתחייב באופן חד משמעי כי יגיעו ארצה להילחם לצד הישראלים במקרה קיצון שיצריך סיוע להתקפה הישראלית על אויביה, בצפון או בדרום.

 

"אנחנו כאן רק כדי ללמוד, להתאמן ולשתף עם הכוחות הישראלים", אמר לוטננט קולונל מיינץ. "תיאורטית, אתה יכול לבוא עם כל תרחיש שבו נילחם זה לצד זה. הדבר היחיד שאנחנו יודעים על ההיסטוריה הוא זה שאנחנו לא יודעים, ולכן רק טיפשים אומרים 'זה לעולם לא יקרה'. אני לא יודע מה יקרה ואם ירצה האל שאי פעם נהיה זה לצד זה, אנחנו נהיה. המארינס עושים את זה באופן הטוב ביותר ואנחנו מסוגלים להגיב על כל משבר ברחבי העולם".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב זיתון
החלק הקרקעי בתרגיל השת"פ הגדול
צילום: יואב זיתון
מומלצים