yed300250
הכי מטוקבקות
    משה כחלון | צילום: אלכס קולומויסקי
    ממון • 13.03.2018
    למה לא נרשמים להגרלות בפריפריה?
    הזכייה בדירה במחיר למשתכן בנהריה, בקריית–ים ובקריית–ביאליק נראית בטוחה: מספר הנרשמים קטן ממספר הדירות • הסיבה העיקרית: הזוגות הצעירים מעדיפים את ההנחות הגבוהות שמוצעות בתוכנית באזור המרכז
    מאת עופר פטרסבורג

    הזוגות הצעירים לא נוהרים להגרלות תוכנית מחיר למשתכן בפריפריה: להגרלות הענק הנוכחיות של האוצר בנתיבות, בנהריה ובקריית־ים נרשמו פחות זכאים מכמות הדירות שיוגרלו. ובכלל, מהנתונים באתר משרד השיכון עולה כי הביקושים למחיר למשתכן צונחים בפריפריה לעומת סיכויים קטנים מאוד לזכות באזור המרכז עקב ביקושים גבוהים.

     

    במספר ערים בפריפריה מתברר שהזכייה בטוחה, וכל זוג או משתתף יחיד שיירשם צפוי לזכות מפני שהרישום דל במיוחד. כך, למשל, בקריית־ים הוגרלו 653 דירות, אבל נרשמו 188 משתתפים בלבד. קריית־ביאליק הוציא האוצר להגרלה 129 דירות בלבד, אולם עד כה נרשמו רק 61 זוגות צעירים. בהגרלה בנהריה האוצר הציע 649 יח"ד במספר פרויקטים, אולם נרשמו 302 בלבד, ובנתיבות הוגרלו 1,157 דירות, אבל נרשמו 441 משתתפים בלבד. ביקושים נמוכים נרשמו גם בקריית־גת, בקריית־ביאליק ובמצפה־רמון. מדובר בהגרלות שהרישום אליהן הסתיים שלשום.

     

    סיכוי של 1 ל־170

    אז איפה נמצאים הביקושים הגדולים? בעיקר ביישובי מרכז הארץ, ובמיוחד בערים מרכזיות שבהן היצע הדירות שהוצאו להגרלה הנוכחית נמוך יחסית. בגני תקווה התמודדו, למשל, 3,758 זוגות צעירים על 22 דירות בלבד, ולכן הסיכוי הוא 1 ל־170. בירושלים התמודדו 2,203 זוגות זכאים על 15 דירות בלבד, וברחובות 4,451 זוגות על 38 דירות. גם כאן מדובר בהגרלות שהרישום אליהן הסתיים ב־10 בחודש. הביקושים במרכז היו גבוהים מאז ומתמיד, ובמחיר למשתכן יש גורם נוסף שמחזק את התופעה: גובה ההנחה על הדירות. ביישובי המרכז שיעור ההנחה בדירות שבתוכנית, לעומת מחיר השוק, עומד על 30% לפחות: גני תקווה (30%), ירושלים (39%), רחובות (42%) וראשון־לציון (35%). בפריפריה, לעומת זאת, שיעור ההנחה נמוך יותר בחלק מהמקרים, וגם כשהוא גבוה (למשל 42% בנהריה), בתרגום לסכומים ההנחה על דירה במרכז הרבה יותר גבוהה ומשתלמת. רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ: "האבסורד גדול עוד יותר, כי באוצר הקטינו את ההיצע לזוגות הצעירים לטובת משפרי הדיור, אולם בפועל הביקוש מטעם הזוגות הצעירים עדיין לא עונה על ההיצע". עו"ד זיו כספי, העוסק בין היתר במחיר למשתכן: "הביקושים הגבוהים היו מאז ומתמיד בערים הגדולות, בעיקר במרכז, וכך גם במחיר למשתכן. במבנה הנוכחי של התוכנית, הרוכשים במרכז מקבלים הטבה גדולה יותר, ההנחה גדולה יותר לעיתים במאות אחוזים. הדבר מגדיל את התמריצים לרכישת דירה במרכז, בניגוד לתוכנית הממשלה לחיזוק הפריפריה. על הממשלה לייצר תמריצים ועדיפות משמעותית לפרויקטים של מחיר למשתכן בפריפריה". ממשרד האוצר נמסר: "עשרות אלפי זוגות צעירים מביעים אמון מלא פעם אחר פעם במחיר למשתכן. מצער שגורמים אינטרסנטיים מנסים להשמיץ אותה ולפגוע בסיכוי היחיד של הזוגות הצעירים לדירה במחיר הוגן".

      

    היעד השנה: 120 אלף דירות

    ובתוך כך, קבינט הדיור אישר את יעדי שר האוצר, משה כחלון, לשנת 2018. המטרות הן תכנון של 120 אלף יחידות דיור, שיווק של 70 אלף יחידות, 45 אלף עסקאות ו־4,000 יחידות להשכרה ארוכת טווח. מהקבינט נמסר: "הצבת יעדי התכנון והשיווק לשנה הנוכחית מהווה חלק ממדיניות הממשלה לקידום תוכנית בנייה למגורים בהיקף נרחב שמוביל שר האוצר לטובת הגדלת ההיצע לזוגות צעירים ולמחוסרי דיור".

     

     


    פרסום ראשון: 13.03.18 , 20:06
    yed660100