שתף קטע נבחר

ראש אמ"ן לשעבר ידלין: "לא היה מאי כל כך מסוכן מאז 67'"

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף במיל' עמוס ידלין, הזהיר בריאיון לאולפן ynet כי האיומים מטהרן ומעזה לפגוע בישראל מתנקזים בעיקרם לחודש הבא: "כשראשי המדינה מדברים על ישראל כמעצמה, זה גם מזכיר לי את הצלילים של 73'". עם זאת הוא הבהיר: "איראן לא יכולה לאיים על קיומנו"

 

 

 

ראש אמ"ן לשעבר, אלוף במיל' עמוס ידלין, התייחס הבוקר (יום א') למתיחות הביטחונית מול איראן וחמאס ברקע התקיפה המיוחסת לישראל בבסיס האיראני בסוריה, האיומים של טהרן לחדש את העשרת האורניום אם ארה"ב תפרוש מהסכם הגרעין, והמשך ההפגנות האלימות של הפלסטינים בגבול רצועת עזה. בריאיון לאולפן ynet אמר ידלין כי "כשאני מסתכל על חודש מאי, אני אומר שלא היה חודש מאי כל כך מסוכן מאז 1967".

 

ידלין, שמכהן כראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, הבהיר כי יש לקחת בפרופורציות את איומי איראן לנקום בישראל על התקיפה שאירעה בסוריה. לדבריו, "סגן מפקד משמרות המהפכה אמר שצבאו יכול למחוק את ישראל ולהשמיד את חיל האוויר שלנו וכך כולנו נוכל לברוח רק לים. מבחינה צבאית הוא לא יכול לאיים על קיומה של מדינת ישראל, הוא לא יכול אפילו לפגוע בחיל האוויר, וחיל האוויר הוא מרכיב כוח מאוד חשוב".

מצעד צבאי באיראן (צילום: AP)
מצעד צבאי באיראן בשבוע שעבר(צילום: AP)

מצעד צבאי באיראן (צילום: AP)
(צילום: AP)

עם זאת, ידלין ציין כי "הוא בהחלט יכול לפגוע במדינת ישראל, ואני מציע לא להקל בזה ראש. יש להם כמה אפשרויות: לשגר לפה טילים מאיראן או מסוריה, לעשות איזושהי פעולה על הגבול עם לבנון או על הגבול עם סוריה, והאפשרות השלישית היא לבצע פיגוע בחו"ל. זה יכול לקרות בשגרירות או נגד תיירים ישראלים כפי שראינו בבולגריה לפני כמה שנים. האיראנים פורסים לעצמם את כל האפשרויות, והם יבחרו את מה שייראה להם הכי מתאים".

 

הוא הוסיף כי "שני הצדדים לא רוצים להגיע לעימות כולל, אבל שני הצדדים נחושים לא לוותר. זו הליכה על מדרון מאוד מסוכן. אני מציע לא לזלזל באיראנים, אבל מצד שני לא הייתי מתחלף איתם. היכולות הישראליות הן מאוד משמעותיות ואיראן במידה מסוימת בהגעה של לסוריה חושפת את עצמה. אני חושב שאסור לנו לתת לאיראן להתבסס בסוריה. אנחנו צריכים רק להיות מאוד מדויקים מהו איום שאנחנו לא יכולים לחיות איתו ומהו איום שעליו לא כדאי להגיע לאותו עימות מסוכן".

 

ידלין הזכיר בדבריו את האופוריה הישראלית שהובילה למחדלים לפני מלחמת יום כיפור: "בטקסי העצמאות האחרונים נזכרתי בטקסי העצמאות של 67': מצעד בירושלים, כולם מרוצים, אבל לא שמו לב שהתחילה להתפתח ההתגלגלות למלחמת ששת הימים. כשראשי המדינה מדברים על ישראל כמעצמה, זה גם מזכיר לי את הצלילים של 73'. אז בואו נהיה יותר צנועים, יותר זהירים, ונדע לאן אנחנו הולכים".

 

ממשלת ישראל הנוכחית נמצאת באופוריה?

"תקיפה מונעת לא מחייבת בהחלט לקחת את הסיכונים של הגעה לעימות שלם, ואני מקווה שהאנשים שיושבים בחדר הקבינט וגורמי המודיעין והביטחון יודעים להבדיל מתי ללכת על ראש הנחש האיראני במקומות שאנחנו לא יכולים לסבול את התבססותו בסוריה ומצד שני לא נוציא את האיראני האחרון מסוריה. זה יעד לא ריאלי וגם לא נכון".

צעדת השיבה בעזה (צילום: EPA)
חשש ממהומות קשות גם בגבול עזה(צילום: EPA)

צעדת השיבה בעזה (צילום: AP)
(צילום: AP)

צעדת השיבה בעזה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

צעדת השיבה בעזה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

על האיומים של הרפובליקה האיסלאמית לשוב ולהעשיר אורניום במקרה של פרישה אמריקנית מהסכם הגרעין אמר ידלין: "אני חושב כשהאיראנים יושבים עכשיו ועושים את החשבון מתי לתקוף ואיך לתקוף על מה שבעיניהם הייתה תקיפה ישראלית בסוריה - נושא פרישת טראמפ מהסכם הגרעין הוא בהחלט חשוב מאוד אצלם. יכול להיות שהם ידחו את הפעולה נגד ישראל אחרי שיבינו לאן טראמפ הולך, כי אם יש דבר שהאיראנים מאוד לא היו רוצים זה שישראל וארה"ב ביחד יגיבו ביחד לפרישת האיראנים אחרי פרישת האמריקנים".

 

הוא הזכיר שוב את חודש מאי הקרוב שכולל גם את ההחלטה של ארה"ב אם לפרוש מהסכם הגרעין ואת איומי הפלסטינים: "כל הדברים ביחד מתכנסים לחודש מאי. גם העניין הישראלי-איראני, גם התגובה האיראנית, גם ההחלטה של טראמפ על ההסכם עם טהרן וגם 'צעדת השיבה' של הפלסטינים ב-15 במאי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים