שתף קטע נבחר

אלו המזונות שמגדילים את הסיכון לחלות בסרטן

חוקרים בהרווארד הגיעו באחרונה לקביעה כי ניתן למנוע עד 70% ממקרי סרטן המעי הגס בארה"ב באמצעות שינויים מתונים בתזונה ובאורח החיים. באילו מזונות הם ממליצים להרבות ומאילו מאוד כדאי להשתדל להימנע?

הדברים שאפשר לעשות כבר היום - בכדי להקטין את הסיכון לסרטן: הן האגודה הישראלית והן זו האמריקנית למלחמה בסרטן מדווחות כי על פי מחקרים יותר משליש ממקרי הסרטן ניתנים למניעה באמצעות שינוי אורחות חיים – תזונה, פעילות גופנית, שמירה על משקל תקין והימנעות מעישון.

 

שאלות רבות בנושא התזונה נותרו אמנם ללא תשובה ברורה, ובהן איך בדיוק תזונה מסוימת משפיעה על מנגנונים סרטניים שונים, מהו המינון האופטימלי של מזונות כאלו או אחרים וכיצד מזונות מגיבים באופן שונה לסביבה הפיזיולוגית של כל אדם בכדי לייצר תהליך סרטני.

 

ואף על פי כן, אפשר כבר לדבר על כך שדפוסי אכילה משפיעים על הסיכון לפתח סרטן המעי הגס הן באמצעות השפעה ישירה על מערכת העיכול, הן בהשפעה על מערכת החיסון ועל מדדים דלקתיים והן בהשפעות על חיידקי מערכת העיכול שממלאים תפקיד חשוב בקשר שבין תזונה להתפתחות גידולים סרטניים.

 

יותר סיבים תזונתיים - פחות סיכון לסרטן המעי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
יותר סיבים תזונתיים - פחות סיכון לסרטן המעי(צילום: shutterstock)
 

סקירה שערכו חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, והתפרסמה באחרונה בירחון הרפואי Gastroentology, מסיקה כי "לתזונה יש תפקיד חשוב בהתפתחות סרטן המעי הגס, וכי יש קשר בין דפוסי אכילה שונים לבין העלאת או הורדת הסיכון לסרטן המעי הגס".

 

מסקנת החוקרים היא כי "שינוי דפוסי אכילה וסגנון חיים עשוי להשפיע באופן משמעותי על הסיכון לסרטן המעי הגס", וכי "ניתן למנוע עד 70% מהנטל הכולל של סרטן המעי הגס באוכלוסיית ארה"ב באמצעות שינויים מתונים בתזונה ובאורח חיים".

 

עוד כתבות בנושא:

ההשפעות הטובות של מיץ נבט החיטה על חולי סרטן

מחקר חדש: סוג המזונות הזה מעלה את הסיכון לסרטן

כל הדרכים הבדוקות והמוכחות למניעת סרטן

 

מה כדאי לאכול וממה כדאי להימנע?

סיבים תזונתיים - אכלו יותר

צריכה גבוהה של סיבים תזונתיים מוגדרת על ידי הארגון העולמי לחקר הסרטן (WCRF) "כנראה מפחיתת סיכון לתחלואה בסרטן המעי הגס". הסיבים משפיעים על מערכת העיכול באמצעות מספר מנגנונים מגינים:

1. הם מגדילים את נפח הצואה ומקטינים את זמן השהייה של המזון המעוכל בגוף.

2. הם סופחים חומרים רעילים ומזיקים ומהווים "כלי רכב" להוציאם מן הגוף.

3. הם מהווים מקור מזון מועדף לחיידקים המועילים במערכת העיכול. חיידקים אלו מעכלים את הסיבים ומייצרים מהם חומרים שונים שיכולים, בין היתר, להאט תהליכים סרטניים שונים.

מה עושים? כמות מכובדת של סיבים מצויה בירקות ובפירות וכן בדגנים מלאים (למשל: כוסמת, קינואה, אורז מלא, גריסים) בקטניות (שעועית, גרגירי חומוס, עדשים) צריכה גבוהה של סיבים משמעותה גם צריכה גבוהה של מאכלים מקבוצות אלו.

סויה - שלבו בתצורה המלאה

צריכה קבועה של סויה קשורה כנראה להפחתת הסיכון לתחלואה הן בסרטן המעי הגס והן בסרטן שד. מספר מחקרים בשנים האחרונות פורסמו בהקשר של המנגנונים השונים באמצעותם רכיבים בסויה עשויים לעכב תהליכים סרטניים.

מומלצות בחום. קטניות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מומלצות בחום. קטניות(צילום: shutterstock)
• מוצרי סויה המומלצים לצריכה הם סויה בצורתה המלאה והפחות מעובדת כגון: אדממה (פולי סויה קפואים), מיסו, טופו, וקמח סויה מלא - אלו מזוהים עם הפחתת סיכון.

• מוצרי סויה מתועשים (כגון: המבורגר סויה, חטיפי סויה, גלידות סויה, מעדני חלב מסויה, אבקות חלבון ותוספים המכילים רכיבי סויה שונים) אינם מזוהים עם הפחתת סיכון, ומומלץ להימנע מצריכתם.

• בשנים האחרונות הצטברו מספר מחקרים שמרמזים כי צריכת סויה בכמות מתונה בתזונה על בסיס קבוע עשויה להפחית את הסיכון לסרטן בעיקר לנשים אחרי גיל המעבר, ובעיקר במקרים של סרטן שד הורמונלי.

• אכילת סויה איננה מפריעה לפעולתן של תרופות הורמונליות למניעת חזרה של מחלה ואף עשויה להגדיל את יעילותן.

בשר אדום – אכלו פחות

ישנם מספר מנגנונים אפשריים לקשר שבין צריכה מרובה של בשר בקר ובשרים מעובדים וסרטן המעי. בשר אדום מכיל רכיבים שיכולים לקדם היווצרות של תרכובות מסרטנות. גם צורת ההכנה של הבשר - בישולו בטמפרטורות גבוהות או חריכתו (מנגל / גריל / על האש) מייצרת תרכובות שונות שעלולות לקדם תהליכים סרטניים.

 

אמנם נמצאה שונות בהשפעה של בשר בהתאם לגנוטיפים שונים, אך ההמלצה של הארגון העולמי לחקר הסרטן WCRF היא להפחית צריכת בשר ובמקום זה לצרוך יותר חלבון מן הצומח. אם אתם בוחרים לצרוך בשר העדיפו בישול ממושך בטמפרטורות נמוכות יחסית (כגון צלי או מרק) מאשר בשר חרוך או "על הגריל".


ירקות ופירות - אכלו יותר

נראה כי לצריכה גבוהה של ירקות ופירות מסוגים שונים יש השפעה מגינה מסוימת, במיוחד עבור אנשים שמרבים באכילת בשר מעובד. כנראה שרכיבים מסוימים בירקות ופירות יכולים להפחית את ההשפעה המזיקה של רכיבים הנמצאים בבשר מעובד. מה לעשות? נסו להגיע למינימום של 6 ירקות ביום. 

 

אלכוהול – הקטינו צריכה

צריכה של משקאות אלכוהוליים באופן יומיומי עלולה להעלות את הסיכון לגידולים סרטנים שונים ובניהם גם סרטן שד ומעי. עליית הסיכון היא תלוית כמות. מחקר שעקב אחרי כ-500,000 משתתפים מצא כי אלו שצרכו אלכוהול במידה הגבוהה ביותר הגדילו את הסיכון לחלות בסרטן המעי בכ-40% .

 

פרופ' תמר ספרא היא אונקולוגית בכירה בביה"ח איכילוב ומייעצת לעמותת מרכז טל ושרון בר גיל היא נטורופטית ומייעצת לעמותת מרכז טל בתחום תזונה למתמודדים עם סרטן.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מומלץ להפחית. בשר אדום
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מומלצים