שתף קטע נבחר

לפיד נגד נתניהו: "חשיפת ארכיון הגרעין - טעות בשיקול הדעת"

יו"ר יש עתיד התייחס היום בכנסת לחשיפת סודות הגרעין האיראניים. "נתניהו עשה טעות מקצועית בנושא של ביטחון לאומי מהמעלה הראשונה. בקהילת המודיעין יש לא פחות מזעזוע מההחלטה לפרסם בטלוויזיה את החדירה המודיעינית"

 

 

יאיר לפיד. יציאת האמריקנים מהסכם הגרעין לא תשרת את ישראל (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
יאיר לפיד. יציאת האמריקנים מהסכם הגרעין לא תשרת את ישראל(צילום: אלכס קולומויסקי)

"כמו כל אזרח ישראלי הרגשתי גאווה גדולה מול החשיפה של המוסד בנושא האיראני, אבל יש לי ויכוח עם שיקול הדעת של ראש הממשלה על המצגת הטלוויזיונית של החשיפה המודיעינית הזאת. נתניהו עשה טעות מקצועית שנוגעת לשיקול הדעת שלו בנושא של ביטחון לאומי מהמעלה הראשונה". יו"ר יש עתיד, חבר הכנסת יאיר לפיד, נאם היום (ד') במליאת הכנסת ומתח ביקורת על מסיבת העיתונאים המיוחדת של בנימין נתניהו ביום שני השבוע

 

"אני שואל את עצמי לפעמים אם אנחנו עדיין יודעים לנהל דיון ביטחוני נחוץ וראוי, או שמיד אנחנו נתחלק לכת של חסידי ביבי ולכת של מתנגדי ביבי, לאלה שחושבים שאין אפשרות שהוא יעשה משהו נכון, ואלה שחושבים שאין אפשרות שהוא יטעה", אמר לפיד. "אני לא רוצה להיכנס פה לשאלה אם נתניהו עשה פוליטיקה על חשבון הביטחון. מה שמדאיג שזו לא הטעות הראשונה או היחידה שלו בזמן האחרון. נתניהו היום עושה טעויות שהוא לא עשה בעבר. צריך לדון בטעות הנוכחית בזהירות וברצינות כדי לראות איך אנחנו ממזערים נזקים בשלבים הבאים".

 

לדברי לפיד, "בפעם הראשונה נתניהו טעה מפני שברגע שאתה חושף מבצע מודיעיני בהיקף הזה, האויב מכיר את היכולות שלך. כשהאויב מכיר את היכולות שלך הוא הולך לחסום פרצות וזה מה שקורה באיראן ב-48 השעות האחרונות. יש מבצע מודיעיני רחב היקף שהמטרה שלו לחסום פרצות ביטחוניות וחדירות ביטחוניות מהסוג שראש הממשלה חשף בטלוויזיה הבינלאומית. זה יקשה על עבודת המודיעין בעתיד".

 

בנימין נתניהו (צילום: AP)
נתניהו חושף את המידע מאיראן. "קרה לו משהו"(צילום: AP)

ראש הממשלה (צילום: AP)
(צילום: AP)

לפיד הוסיף כי ראשי מוסד קודמים כמו מאיר דגן ז"ל או תמיר פרדו לעולם לא היו מסכימים לסוג כזה של חשיפה טלוויזיונית. "אני יודע שראש המוסד הנוכחי הסכים לה, אבל בתוך קהילת המודיעין יש לא פחות מזעזוע מההחלטה לפרסם בטלוויזיה את החדירה המודיעינית הזו בצורה הזאת. נקודת הזמן הקריטית שבה נזדקק ליכולות המודיעין האלה היא לא עכשיו ולא לקראת ההחלטה של ה-12.5, אלא ביום שבו איראן תתחיל להפר את הסכם הגרעין, אז נרצה שיהיו כל היכולות שלנו".

 

לפיד אומר כי הטעות השנייה של ראש הממשלה היא בתחום המדיני. "אין אדם בעולם שלא ידע שאיראן משקרת. אילולא ידע כל העולם שאיראן משקרת לא היו עושים הסכם גרעין. להגיד שזו חשיפה? בשביל להגיד שאיראן משקרת אתה חושף חומרים רגישים?".

 

לפיד גם חושש מיציאה של האמריקנים מהסכם הגרעין עם איראן. "המצגת של נתניהו דוחפת את האמריקנים לכיוון שלא רצוי לנו. גם ראש הממשלה יודע שביטול חד צדדי של ההסכם יגרום לכך שלרוסים יהיו יותר עסקים בטהרן, הם יגידו שהאמריקנים יצאו באופן חד צדדי מההסכם. ראש הממשלה וראש המוסד היו צריכים לצאת לסבב בבית הלבן, בבונדסטאג ולהציג להם את החומרים בפורומים סגורים. מחויבות כזאת של ראש ממשלת ישראל מול ראש הממשלה הבריטי היא אפקט הרבה יותר דרמטי".

 

בנאומו במליאת הכנסת אמר לפיד כי "מטרתה של מדינת ישראל היא להגיע למצב שבו ישראל וארה"ב פועלות יחד כדי להכפיף את תוכנית הטילים, להדק את הפיקוח ולהחזיר את הסנקציות. בעבודה נכונה אנחנו יכולים להחזיר את הסנקציות. אני הייתי נגד ההסכם ואני שותף לעמדה שצריך לתקן אותו, אבל המצגת של נתניהו הייתה טעות. אני אומר כמה זמן, בדאגה הולכת וגוברת, שקרה לו משהו. במקרה הנוכחי נשלם מחיר מודיעיני יקר על הטעות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד
צילום: EPA
מומלצים