שתף קטע נבחר

סורוקה: עשרות בני נוער אושפזו עקב צריכת משקאות אנרגיה

בבית החולים סורוקה מדווחים כי בחודשים האחרונים אושפזו עשרות בני נוער בשל תופעות לוואי קשות שמקורן בצריכת משקאות אנרגיה. המומחים מזהירים: המשקאות מכילים חומרים מסוכנים ביותר

עדות נוספת לסכנת משקאות האנרגיה: 10 בני נוער אושפזו השבוע בבית החולים סורוקה בשל תופעות לוואי חמורות ממשקאות האנרגיה, בהן פגיעה בתפקוד הלב וכלי הדם והפרעות שינה וריכוז. בני הנוער הללו מתווספים לעשרות שאושפזו מסיבה דומה בחודשים האחרונים.

  

המרכז הרפואי סורוקה מדווח כי בשבועות האחרונים פונו כעשרה ילדים מדי שבוע למרפאה הקרדיולוגית בבית החולים עם תלונות זהות. הצוות הרפואי, שזיהה סימפטומים דומים שמהם סבלו בני הנוער, בדק את סיבתיות וקשר בין המקרים, ואכן נמצא כי בכל המקרים צרכו הילדים כמויות גדולות של משקה אנרגיה.

 

"בחודשים האחרונים, בעיקר אחרי החגים וסופי שבוע, הגיעו ילדים רבים עם תלונות של דופק מהיר, עצבנות, אי שקט וירידה בתפקוד היומיומי", הסבירה ד"ר אביבה לויטס, קרדיולוגית ילדים ומנהלת יחידת הדמית לב בסורוקה. "תוך כדי בירור וטיפול הבנו כי מדובר בתופעה חמורה של שתיית משקאות אנרגיה ברמה מוגברת שעלולה להשפיע לרעה על הבריאות ואינה מומלצת, על ההורים להבין את ההשלכות ולהשגיח על ילדיהם".

 

נערה (צילום: shutterstock)
פגיעה בתפקוד הלב וקשיי שינה וריכוז(צילום: shutterstock)
 

סכנות משקאות האנרגיה ידועות כבר שנים ופוגעת ביתר שאת באוכלוסיית הילדים ובני הנוער. ארגון הבריאות העולמי כבר הגדיר את המשקאות הללו "סכנה לבריאות הציבור" בעקבות רמות גבוהות מאוד ומסוכנות של קפאין. המשקאות מכילים גם את החומצה האמינית טאורין, המיוצרת באופן טבעי בגוף ולה מיוחסות תכונות הכוללות ויסות פעימות הלב, התכווצות שרירים ורמות אנרגיה בגוף, וכן רמות גבוהות של סוכר.

 

 

משרד הבריאות: משקאות האנרגיה – סכנה לבריאות הציבור

בעבר הודיע משרד הבריאות כי בכוונתו לנקוט בצעדים להפחתת צריכת משקאות האנרגיה המכילים רמות גבוהות של קפאין, אלא שעד היום לא בוצעו צעדים בעניין זה פרט לכיתוב כי המשקאות מיועדים "למבוגרים בלבד". אחד החששות המרכזיים בצריכת המשקאות הוא מהרעלת קפאין.

 

 

קפאין, שנמצא בכמות גבוהה במשקאות אנרגיה, הוא חומר פרמקולוגי שמעלה את רמת הערנות ומפיג עייפות, מרחיב או מצר כלי דם (מפחית כאבי ראש), מעלה לחץ דם, משתן ועוד. צריכה עודפת שלו גורמת לתופעות לוואי שליליות, ביניהן חרדה, מתח, כאבי ראש, עצבנות, חוסר שינה, קצב לב מהיר, אובדן תיאבון, שלשולים, סחרחורות, רעד בידיים וכפי שנצפה לאחרונה, עלייה בסיכון להתמכרות לקפאין ולחומרים אחרים כמו ניקוטין, אלכוהול וקנביס. ילדים ובני נוער רגישים יותר ממבוגרים למגוון ההשפעות השליליות של קפאין.

 

משקאות האנרגיה נצרכים לעיתים קרובות יחד עם אלכוהול במטרה "לנטרל" חלק מהתסמינים המרגיעים של אלכוהול. כתוצאה מכך, פוחתת המודעות של שתייני האלכוהול לכמות האמיתית הנצרכת וצריכת האלכוהול עולה עד למצבי שכרות על מאפייניה המזיקים.

 

מנהל המזון והתרופות האמריקני כבר הזהיר בעבר את ארבע החברות המייצרות בארה"ב משקאות אנרגיה הכוללים אלכוהול, זאת בשל הקפאין המצוי בהם. האזהרה הגיעה מספר חודשים לאחר שכמה תלמידי קולג' אמריקנים אושפזו בעקבות צריכת משקאות אנרגיה אלכוהולים. שש מדינות בארצות הברית ובהן ניו יורק, מישיגן, יוטה, וושינגטון ואוקלהומה אסרו את השיווק של משקאות אלה. מספר מדינות נוספות טענו אז כי הן שוקלות לנקוט בצעד דומה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
"סכנה לבריאות הציבור"
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים