שתף קטע נבחר

צילום: AFP, דובר צה"ל

תיעוד מהתקיפה: כך השמיד חיל האוויר סוללת נ"מ סורית

כמעט יממה אחרי מטס התקיפה הנרחב ביותר של צה"ל בסוריה מאז 1974 (מבצע "בית הקלפים"), מתפרסם תיעוד ראשון של פעולת חיל האוויר. קצין בכיר בחיל אישר כי כבר שלשום הותקף משגר רקטות לפני ירי לעבר ישראל. לדבריו, לאיראנים רקטות נוספות בסוריה - כולל לטווח רחוק יותר מ-40 קילומטרים

 

 

 
דובר צה"ל פרסם הערב (יום ה') תיעוד מהתקיפה הלילית של חיל האוויר (מבצע "בית הקלפים"), שבמהלכה נורו טילים לעבר יותר מ-50 יעדים איראניים על אדמת סוריה. בסרטון ניתן לראות השמדה של מערכת יירוט סורית מדגם S-22, שניסתה לירות אש נ"מ לעבר מטוסי קרב של צה"ל. מטס התקיפה, שמוגדר בחיל האוויר כמבצע ההתקפי הנרחב ביותר בסוריה מאז 1974, נמשך שעה וחצי. קצין בכיר בחיל אישר הערב לראשונה כי צה"ל תקף שלשום משגר רקטות לפני שירה.

 

הקצין ציין כי לכוח קודס בסוריה יש עדיין יכולות לירות רקטות מסוריה ואין לדעת לאן יהיו פניו של כוחות משמרות המהפכה במדינתו של אסד, אך התרחיש לעתיד הוא המחמיר ביותר: "סיכלנו שלשום את המשגר שניסה לירות רקטות בסגירת מעגל מודיעינית בטרם ביצע את הירי. הם תכננו מחדש, לא זיהינו את המשגר אמש לפני שירה, מדובר במחט בערימה של שחת, אך הוא הותקף זמן קצר לאחר שירה. אנחנו בחיל האוויר כבר בשלב הבא ונערכים לשלב הבא. 

 

תקיפת סוללת SA22 סורית לאחר שניסתה ליירט מטוסי חיל האוויר (צילום: דובר צה
הסוללה הסורית שהושמדה(צילום: דובר צה"ל)

לדברי הקצין, "לאיראנים יש מוטיבציה להביא נ"מ משלהם לסוריה ונדע לטפל גם בו. עשרות מטוסינו פעלו אמש בתנאי מזג אוויר מגבילים בתמונה עמוסת שמיים. התיאום עם הרוסים נשמר והם עודכנו שאנו הולכים לפעול במרחב והתיאום עם האמריקנים לגבי המבצע היה מלא. כל סוללה סורית שתאיים עלינו תותקף ולא תפריע לנו. אנו מניחים שלאיראנים יש רקטות גם לטווחים רחוקים מעל 40 ק"מ ואנו ערוכים גם מולם".

 

הקצין הוסיף כי במבצע אמש הופקו לקחים מנפילת מטוס ה-F-16 בעימות הקודם מול הנ"מ הסורי: "הסורים ירו עשרות טילים לעברינו הלילה מכל הסוגים, כולל ה-SA5 וכל סוללה שירתה הושמדה. הזהרנו את הסורים שנמשיך לפעול מול האיראנים בסוריה ולא ניתן לסיכון מצידם להתממש. יש חשש שאם נשמיד להם סוללות קיימות כמו SA-5 אז בהמשך תגיע מערכת S-300 שהיא מתקדמת יותר אך אנו פועלים להסביר שכל סוללה שתאיים על מטוסינו תושמד".

 

נ
ירי נ"מ של צבא סוריה, הלילה(צילום: רויטרס)

התקיפה הנרחבת התרחשה בתגובה לשיגור 20 רקטות של כוח קודס ממשמרות המהפכה האיראניים לעבר ישראל. אף אחת מהרקטות לא נפלה בשטח ישראל, 4 מהן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. מבצע ההיערכות הצה"לית הכוללת בשבועות האחרונים בזירה הצפונית זכה לשם "שח-מט".

 

משרד ההגנה הרוסי מסר כי 28 מטוסי F-15 ו-F-16 של חיל האוויר ביצעו את התקיפה וירו לפחות 60 טילים. מרכז המעקב הסורי עדכן כי לפחות 28 בני אדם נהרגו בתקיפות הישראליות, אולם בצבא סוריה טוענים כי מניין ההרוגים הסתכם בשלושה בלבד.

 

גרפיקה יעד יעדים תקיפה הותקפו ב סוריה איראן כוח קודס איראנים צה

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב כי "איראן חצתה קו אדום. התגובה שלנו הייתה בהתאם. צה"ל ביצע תקיפה נרחבת מאוד נגד מטרות איראניות בסוריה. בזכות היערכות נכונה של כוחותינו גם בהתקפה וגם בהגנה, הפעולה האיראנית נכשלה. אף רקטה לא נחתה בשטח ישראל. עם ישראל גאה בצה"ל ועם ישראל סומך על צה"ל".

 

לדברי נתניהו, "אנחנו נמצאים במערכה ממושכת, והמדיניות שלנו ברורה: לא ניתן לאיראן להתבסס צבאית בסוריה. אתמול העברתי מסר ברור למשטר אסד: הפעולה שלנו מכוונת נגד מטרות איראניות בסוריה. אבל אם הצבא הסורי יפעל נגדנו, אנחנו נפעל נגדו. זה בדיוק מה שקרה אתמול, סוללות של הצבא הסורי ירו טילי קרקע-אוויר נגדנו, ולכן פגענו בהן.

 

ראש הממשלה הוסיף ברקע דיון בקבינט המדיני-ביטחוני כי "הקהילה הבינלאומית צריכה למנוע את ההתבססות של כוח קודס האיראני בסוריה. אנחנו צריכים להתאחד כדי לכרות את זרועות הרשע המתפשטות שלו שם ובכל מקום. אני חוזר ואומר: מי שיפגע בנו - אנו נפגע בו שבעתיים, ומי שנערך לפגוע בנו - נפעל לפגוע בו קודם לכן. כך עשינו וכך נמשיך לעשות".

 

תת-אלוף עמית פישר, מפקד עוצבת הבשן שחולשת על גזרת הגולן, אמר בנוגע לפעילות כוחות פיקוד הצפון כי "במהלך החודש האחרון כוחות אוגדה 210 של פיקוד צפון, כוחות החטיבה המרחבית וכוחות חטיבת הגולן פעלו בצורה נמרצת כדי להגן על גבול רמת הגולן, להגן על האזרחים. המאמץ השני של האוגדה במהלך הלילה היה לאתר ולפגוע באותם גורמים שיורים עלינו, שלוקחים חלק בפעילות ההתקפית נגדנו.

 

"קיבלנו סיוע רב מאוד מיכולות כיפת ברזל, בזכות מאמץ מודיעיני ואיסופי ובזכות יכולות אש טובות ומתקדמות הצלחנו להביא את היתרון היחסי של האוגדה, של הפיקוד, של צה"ל ולפגוע בכוחות אויב משמעותיים שעמדו בתקופה האחרונה נגדנו. כולם פעלו בצורה מקצועית מאוד, מתואמת מאוד ואפשרו לנו בלילה, בכמה שעות של לחימה, לממש את ההישגים המשמעותיים שרצינו. אנחנו ערוכים לזהות כל אויב שמגיע למרחב, שמתקרב לגבול, שצופה על הגבול, שמאיים עליו".

 

פישר ציין עוד: "אנחנו רוצים גבול שקט, כמו שהיה פה מעל 40 השנים האחרונות. כוחות אויב שיתקרבו לגבול וינסו לבצע פעילות נגדנו - נדאג להרחיק אותם מהגבול בכל אמצעי שיידרש".

 

"מומחי חיזבאללה"

דובר צה"ל ציין לאחר המתקפה הישראלית כי "כוח קודס בראשות קאסם סולימאני ניסה לפגוע בנו ולא הצליח להשיג את התוצאה שרצו להשיג. בהוראת כוח קודס, ותחת פיקוד איראני במעגלי הפיקוד והשליטה של התקיפה, נורו כ-20 רקטות על-ידי מומחי חיזבאללה ומיליציות שיעיות עם אמל"ח איראני ואף אחת מהן לא פגעה בשטח מדינת ישראל".

 

הוא ציין עוד כי מלבד היעדים האיראניים של כוח קודס בסוריה, הותקפו גם מפקדות לוגיסטיות, מחנה צבאי, מוצבי מודיעין ועוד. "תקפנו את הרכב ששיגר את הרקטות לישראל. כלל המטרות הושמדו וכלל המטוסים שלנו שבו לשלום למרות מטחי נ"מ משמעותיים של הצבא הסורי. תקפנו גם חמש סוללות של מערך הנ"מ הסורי, שירה עשרות טילים לעבר מטוסינו", אמר דובר צה"ל.

נ
(צילום: AFP)

נ
(צילום: EPA)

נ
(צילום: רויטרס)

נ
(צילום: EPA)

נ
(צילום: EPA)

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר הבוקר בהתייחסו לחילופי האש: "אנחנו לא מנסים לבנות גבול חדש ולא מנסים להתרחב בניגוד לאיראנים. מי שמנסה כל הזמן להתפשט וליצור שליחים חדשים וליצור חזיתות ללא הרף זו איראן. פגענו כמעט בכל התשתיות האיראניות בסוריה. עליהם להבין: אם אצלנו יהיה גשם, אצלם יהיה מבול", אמר השר ליברמן בכנס הרצליה.

 

ליברמן אמר עוד כי "אנחנו רואים לא את זה רק כלפי מדינת ישראל, אנחנו רואים איראנים פועלים בתימן, בעיראק, בלבנון וגם באפריקה. איראן זו באמת מדינה שהיום אולי היא היחידה שמייצגת את גם הקיצוניות לא רק באידואולוגיה אלא גם בפעלתנות וגם בנכונות להקריב את האזרחים של עצמה, את עתידה למען אותה אידיאולוגיה קיצונית".

 

שר האוצר משה כחלון התייחס אף הוא לתקיפה הישראלית בתגובה למטח הרקטות לעבר רמת הגולן. "אם נשתכנע שמערכת הביטחון צריכה עוד כסף ומשאבים - ניתן לה אותם. אנחנו רואים עין בעין את האיומים הביטחוניים על מדינת ישראל, אמר השר כחלון בריאיון לאולפן ynet. כחלון סיפר כי כששמע לראשונה על כמות הטילים שקיימת בידי חיזבאללה - הוא נדהם ותהה כיצד קרה הדבר.

 

שר האוצר שלח מסר ישיר לטהרן: "תחזרו הביתה. אין לכם מה לחפש על אדמת סוריה. בטח לא שאתם מכוונים לכיוון ישראל. אתם רוצים לבנות בתי מלון, או בתי קיט? מצוין. אבל אם אתם מגיעים לשם כצבא, לפתוח שם חזית נוספת, יש לנו את חיזבאללה, ועכשיו יהיה לנו את סוריה, ויש לנו את עזה, תודה רבה. אין להם מה לחפש בסוריה, בטח לא כצבא ולא כהתבססות ואנו נתמיד במדיניות של אפס סובלנות".

 

תגובה מפתיעה לתקיפה הישראלית הגיעה מכיוון המפרץ הפרסי: שר החוץ של בחריין, חאלד בן אחמד אל-חליפה, צייץ בחשבון הטוויטר שלו ש"כל עוד איראן מפרה את הסטטוס קוו באזור ומציפה את המדינות בכוחותיה ובטיליה, זוהי זכותה של כל מדינה באזור, כולל ישראל, להגן על עצמה ולהרוס את מקורות הסכנה".

 

רוסיה מסרה שהתקיפות הישראליות נגד מתקנים איראניים בסוריה מהוות הסלמה מסוכנת, וקראה לישראל ולאיראן להימנע מהתגרות זו בזו. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר שרוסיה רואה בתקיפות הישראליות "התפתחות מדאיגה מאוד". הוא הוסיף שבמהלך שיחות עם הנהגת שתי המדינות, כולל הפגישה אתמול בין הנשיא ולדימיר פוטין לבין ראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו, "הדגשנו את החשיבות של הימנעות מכל פעולה שעשויה להיות פרובוקטיבית".

אנגלה מרקל תרזה מיי עמנואל מקרון (צילום: EPA , רויטרס)
מיי, מקרון ומרקל. תמיכה בישראל(צילום: EPA , רויטרס)

בריטניה גינתה את ירי הרקטות האיראניות לעבר שטח ישראל. שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון קרא לאיראן להימנע מפעולות שעשויות לערער את יציבות האזור. הוא גם קרא לרוסיה ללחוץ על הממשלה הסורית וקרא לעבוד ביחד למציאת פתרון פוליטי רחב במדינה הערבית.

 

קנצלרית גרמניה ונשיא צרפת עמנואל מקרון קראו להרגעת המתיחות במזרח התיכון לאחר ירי הרקטות האיראני. מרקל חזרה על תמיכת צרפת וגרמניה בהסכם הגרעין האיראני, שממנו פרשה ארצות הברית, ואמרה: "אנחנו יודעים שאנחנו מתמודדים עם מצב מורכב ומסוכן. ההסלמה בשעות האחרונות מראה שזה באמת עניין של מלחמה ושלום ואני רק יכולה לקרוא לכל הצדדים המעורבים להפגין ריסון".

 

גם הבית הלבן גינה את מתקפת הרקטות האיראנית לעבר ישראל ומסר שמשמרות המהפכה האיראניים "נושאים באחריות מלאה להשלכות מעשיהם הפזיזים". בהודעת הבית הלבן נאמר כי "ארצות הברית מגנה את מתקפת הטילים המתגרה של המשטר האיראני מסוריה נגד אזרחי ישראל, ומביעה תמיכה עמוקה בזכותה של ישראל להגן על עצמה. הצבת רקטות וטילים על ידי המשטר האיראני בסוריה נגד ישראל אינה מקובלת והיא התפתחות מסוכנת מאוד לכל המזרח התיכון.

 

עוד אמרו בוושינגטון כי "משמרות המהפכה האיראניים נושאים באחריות מלאה לתוצאות מעשיהם הפזיזים, ואנו קוראים למשמרות המהפכה ולשלוחיהם, כולל חיזבאללה, לא לנקוט עוד צעדים מתגרים. ארצות הברית קוראת לכל המדינות להבהיר שפעולות המשטר האיראני מהוות סכנה חמורה לשלום הבינלאומי וליציבות".

 

שגרה לצד המתיחות ברמת הגולן

הלילה המתוח שעבר על רמת הגולן הביא עם סופו בוקר שקט יחסית - לפחות לפי עדויותיהם של תושבי האזור, שנראה כי הם שומרים על דריכות - אך ממשיכים בשגרה ככל שניתן.

 

"בלילה שהינו בממ"ד", סיפרה מירית כהן, תושבת קיבוץ אל-רום בצפון הרמה. "הילדים ישנו איתנו, אנחנו מתורגלים ומוכנים לזה. היה קצת מתוח - אבל בסך הכול אנחנו מרגישים מוגנים. זה בוקר שגרתי עבורנו. צה"ל שומר עלינו".

 

אלי חזיזה, תושב מושב שעל, שחזר את אירועי הלילה: "האזעקה תפסה אותנו בדיוק כשהלכנו לישון, בסביבות חצות. מיד קיבלנו הודעה באפליקציה שבה הונחינו להיכנס למרחבים המוגנים. התעדכנו דרך חמ"ל המועצה המקומית במה שקורה". לדברי חזיזה, הוא ומשפחתו לא הופתעו: "האזור מתוח ומרגישים פה את זה בצורה מאוד חדה וברורה. אנחנו יודעים איך להתנהג ולהמשיך בשגרה למרות הכוננות".

 

ערן לוי, מנהל התיירות בקיבוץ אל-רום, סיפר כי לפי שעה אין ביטולים מצד מטיילים לקראת סוף השבוע: "מתוכננים להגיע היום כמה אוטובוסים עם קבוצות מגרמניה ומארצות הברית. חוץ מזה היו כמה טלפונים של מדריכים שעובדים איתנו באופן קבוע שאמרו שהם יגיעו כדי לתמוך בנו. עד עכשיו הכול בסדר". לדבריו, החשש הגדול יותר הורגש אמש: "היום אנשים אולי מרגישים שזה כבר מאחורינו ואפשר לחזור לשגרה. מעבר לזה, אני חושב שמי שמגיע לכאן רוצה להראות תמיכה במדינת ישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
תקיפת מערכת היירוט הסורית
צילום: דובר צה"ל
מומלצים