שתף קטע נבחר

היהודי החזק בגואטמלה: הרב שמאחורי העברת השגרירות

רבה הראשי של גואטמלה יוסף גרמון בסך הכול בן 30, אך כבר נחשב ליהודי החזק ביותר במדינה - ומהאנשים הקרובים לנשיא. היום, כשקבע את המזוזה בפתח השגרירות בירושלים, הוא קטף את פירות עמלו לאחר ששכנע את בכירי הממשל ללחוץ על העברתה לבירה. "הנשיא מוראלס אוהב את ישראל", הוא מספר בראיון מיוחד ל-ynet

 

הרב יוסף גרמון הוא היהודי הכי חזק בגואטמלה ואחד האנשים הכי קרובים לנשיא, ג'ימי מוראלס – והוא בסך הכול בן 30. ועל אף גילו הצעיר היה לו, לרב גרמון, תפקיד מפתח בחגיגה שהתקיימה היום (ד'), עם העברת שגרירות גואטמלה לירושלים. אחרי הכול, הוא היה מי שעודד את מאות ידידי ישראל בגואטמלה, חברי קונגרס ואנשי עסקים, ללחוץ על הממשלה להעביר את השגרירות. היום, לצד הנשיא, הוא קטף את הפירות.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

בשלוש השנים האחרונות הוא משמש כרבה הראשי של גואטמלה. למרות שבמדינה הלטינית חיים רק אלף יהודים - מדובר בקהילה חמה מאוד. "הקהילה הכי ציונית ביבשת", כהגדרתו של גרמון.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

במקור הוא מירושלים, נשוי ואב לשניים כבר שנים שהוא רב קהילות בחו"ל. היה רב קהילה בקולומביה, במקסיקו, בקנדה, במדינות אירופה ובישראל. בקולומביה היה הרב הראשי של העיר סנטיאגו דה קאלי במערב המדינה. לפני כמה שנים הוזמן לחתן זוג בעיירת חוף בקולומביה, ושם פגש את הרב הקודם של גואטמלה שאמר לו שהוא עוזב והציע לו להתמנות תחתיו.

 

הרב יוסף גרמון עם הנשיא מוראלס ()
הרב יוסף גרמון עם הנשיא מוראלס

 

"אמרתי שזה נשמע מעניין", הוא מספר ל-ynet, "וקיבלתי הזמנה מהקהילה להגיע. אשתי ואני התאהבנו במקום - ומשם מנסים לעשות כמה שיותר כדי לחבר בין הקהילה היהודית לקהילות האוונגליות. האהבה שלהם לישראל מיוחדת. אנחנו שואפים גם לחבר בין אמריקה הלטינית לקהילות היהודיות ויש לנו הרבה עבודה עם גורמי ממשל. כמה שאפשר לעשות יותר למען ישראל, כך שאנשים יראו בישראל לא רק אהבה ערטילאית ורוחנית - אלא דבר שיכול להביא גם דברים גשמיים".

 

"האהבה לישראל פה מדהימה"

הרב גרמון מרבה להסתובב בגואטמלה, מדינה של 17 מיליון תושבים, והוא אומר שהאהבה שלהם לישראל מדהימה אותו בכל פעם מחדש, ולא רק בגואטמלה, אלא בכל אמריקה הלטינית. "הסיבה הראשונה היא תיאולוגית", הוא מסביר, "ולא בגלל שהם רוצים לנצר אותנו. באמריקה הלטינית הם לא מנסים לנצר את היהודים. הם טוענים שהישועה תגיע מתי שעם ישראל יהיה בארצו.

 

הרב גרמון עם נתניהו ומוראלס אחרי חנוכת השגרירות ()
"העם בגואטמלה אוהב את ישראל והנשיא יודע את זה". הרב גרמון עם נתניהו ומוראלס אחרי חנוכת השגרירות

 

"כרגע אני לא רואה איום ממשי על ההווה של הדתות. אני בקשר טוב עם אנשי הדת הכי גדולים באמריקה הלטינית ובארה"ב. הסיבה היא שהם מאמינים באמת ובתמים בתנ"ך, ומבחינה היסטורית הם רואים שמי שהיה לצד העם היהודי נשאר, וכל העמים שהיו נגד העם היהודי – נכחדו. האהבה שלהם עמוקה ולא אינטרסנטית. זו אהבה שיש בה תוכן".

 

גרמון קרוב מאוד לנשיא מוראלס ונמצא איתו בקשר הדוק. רק בשבוע שעבר ביקר בבית הנשיא, ומוראלס ביקר בבית הכנסת וזכה שם לתפילה של הרב גרמון. במהלך טקס פתיחת השגרירות של גואטמלה בירושלים סיפר הנשיא לנתניהו על ביקורו המרגש בבית הכנסת בגואטמלה סיטי, ואפילו ציטט מהדרשה של הרב גרמון. "זה היה ממש מדהים", הרב מספר. "הנשיא מוראלס אוהב את ישראל. הוא אוונגליסט. כל הממשלה שלו אוהבת את ישראל".

 

לא ביקש כלום בתמורה

הרב גרמון היה מעורב מאחורי הקלעים במאמצי השכנוע של מוראלס להעביר את השגרירות לירושלים. "דחפתי את המנהיגים הנוצרים שאני בקשר איתם ואת ראש העיר של גואטמלה סיטי שהוא ידיד ישראל גדול כדי שיתמכו בזה. גייסנו את אגודת הידידות גואטמלה-ישראל שיש בה 50 חברי קונגרס לכתוב מכתב לנשיא ולהעביר החלטה. כולם תמכו בזה.

 

הרב גרמון קובע מזוזה בשגרירות החדשה ()
הרב גרמון קובע מזוזה בשגרירות החדשה

 

"העם בגואטמלה אוהב את ישראל והנשיא יודע את זה. אני רואה את זה כי יש לי דף פייסבוק עם 80 אלף אנשים. 90% מהתגובות הן בעד ישראל. אני מאמין שהכל ביחד גרם להחלטה הזאת".

 

גרמון מספר שהנשיא מוראלס התלבט, אך בסופו של דבר השתכנע. "הוא לא מבקש שום דבר בתמורה. הוא בטוח שזאת ההחלטה הכי טובה שיכול היה לקבל. הוא שלח אליי כמה אנשים לפני שבועיים במטרה שיתרמו לישראל".

 

"הקהילה הכי ציונית ביבשת"

הרב גרמון נמצא בקשר גם עם הקהילה הערבית והמוסלמית בגווטמלה, שמונה כ-8,000 איש. אחרי שהנשיא מוראלס החליט להעביר את השגרירות לירושלים היה חשש שהם יתקוממו ויפגינו. הרב יצר קשר עם ראשי הקהילה: "אני בקשר טוב איתם ואפילו הזמנתי אותם למסיבת חנוכה להדליק נר. אחרי שהנשיא קיבל את ההחלטה, ראש העיר של גואטמלה סיטי אמר שהערבים יעשו בעיות. התקשרתי ואמרתי למנהיגים שלהם: בואו לא נביא את הסכסוך לפה. אל תוציאו לו מכתב בעד או נגד. הם באמת לא הוציאו מכתב ולא עשו הפגנות".

 

הנשיא מוראלס והרב יוסף גרמון  ()
הנשיא מוראלס והרב יוסף גרמון

 

עם זאת, גרמון מספר שהיו כמה מדינות שאיימו על גואטמלה בחרם ערבי בעקבות העברת השגרירות לירושלים. אפיק הייצוא החשוב ביותר של גואטמלה לעולם הערבי הוא ההל, הנחשב לאיכותי בעולם. "הם איימו שיפסיקו לקנות. אמרתי לנשיא שלא ידאג. הכול יהיה בסדר כי גואטמלה היא היחידה שיכולה לתת להם מחיר טוב, כמות מספקת והכי חשוב: את ההל הכי איכותי בעולם. היו על הנשיא לחצים, אבל הוא עמד בהם".

 

לא פלא שעם פתיחת השגרירות בירושלים הזמינה ממשלת גואטמלה אישית את הרב גרמון לקבוע את המזוזה במשרדי השגרירות החדשים, בגן הטכנולוגי במלחה – ירושלים.

 

הקהילה שנשארה בבית לראות את הטקס מתרגשת כולה. "זאת קהילה אורתודוכסית על כל המשתמע", הרב מספר. "כמובן שלא כולם דתיים - אבל הם מתחזקים. בבית הכנסת יש שלוש תפילות ביום. יש לנו בשר כשר ושוחט שמגיע לעיתים מפנמה. זאת קהילה מאוד פעילה ויש לה את כל הארגונים היהודיים: קק"ל, ויצ"ו, 'קרן היסוד' ועוד.

 

"הקהילה פעילה מאוד גם מבחינת תרומות למדינת ישראל ולצבא. ביקרתי את כל הקהילות ביבשת דרום-אמריקה, אבל זו הקהילה הכי ציונית שאני מכיר מבחינת הנכונות שיש לאנשים שם לתמוך בישראל. יש לנו כל כך הרבה חיילים יהודים מגואטמלה בצה"ל. כיום ישנם 25-30 חיילים בצה"ל".

 

ומה הצעד הבא אחרי פתיחת השגרירות?

גרמון: "אנשים שרוצים להשקיע בגואטמלה צריכים לדעת שיש במדינה הזו הרבה מאוד הזדמנויות".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב גרמון עם הנשיא מוראלס
מומלצים