שתף קטע נבחר

חשיפה לעישון בישראל: הנפגעים העיקריים - ילדים מהמעמד הנמוך

סקר להערכת החשיפה לעשן טבק סביבתי בילדים בישראל שערך משרד הבריאות מצא כי בקרב 59% מהילדים, התגלה קוטינין בשתן, ממצא המעיד על חשיפה לעשן טבק סביבתי. רובם היו במעמד סציואקונומי נמוך

השפעת העישון על ילדים: בשנה שעברה ביצע משרד הבריאות סקר להערכת החשיפה לעשן טבק סביבתי בילדים בישראל. הנתונים הושוו לנתוני מדינות אחרות וכן נערכה השוואה לאוכלוסיות שונות בישראל.

 

במסגרת הבדיקה נאספו 103 דגימות שתן מילדים שנשלחו לאנליזה מעבדתית בחו"ל לצורך מדידת קוטינין (תוצר פירוק של ניקוטין) בשתן, אשר מהווה מדד אמין למדידת חשיפה של עשן טבק סביבתי.

 

על פי הממצאים בקרב 59% מהילדים, התגלה קוטינין בשתן, ממצא המעיד על חשיפה לעשן טבק סביבתי. רמת הקוטינין הייתה גבוהה יותר בקרב ילדים במעמד סוציואקונומי נמוך.

 

  ( )
בדיקות מעבדה של רמות הקוטינין בשתן

  

רמת הקוטינין בקרב ילדים שהוריהם דיווחו כי הם נחשפים לעשן טבק סביבתי במקום אחר (ולא בבית) לא הייתה גבוהה מזו בקרב ילדים, שהוריהם דיווחו כי אינם נחשפים לעשן טבק סביבתי במקום אחר.

 

בנוסף הריכוז הממוצע של קוטינין בקרב ילדים בישראל, גבוה מריכוזי קוטינין שנמצאו בקרב ילדים ממדינות כמו קנדה, גרמניה ואנגליה אך נמוך יותר מחשיפה בפולין.

  

בדיקת חשיפת האוכלוסייה למזהמים סביבתיים

היום (יום ד׳) הודיע משרד הבריאות על הקמת יחידה חדשה לניטור ביולוגי. ביחידה יהיה מיכשור מעבדתי שיכול למדוד חשיפה של עשן טבק סביבתי, תוך התמקדות בחשיפה לעישון פסיבי.

 

ניטור ביולוגי מאפשר מעקב אחר שינויים בחשיפת האוכלוסיה למזהמים סביבתיים וכן קידום מדיניות בתחום בריאות וסביבה על בסיס מידע זה

 

במשרד הבריאות אומרים שהם מתכוונים לקדם את כל הקשור לניטור ביולוגי אשר בודק את רמת החשיפה האנושית לכימיקלים מהסביבה כמו למשל: עשן טבק, חומרי הדברה, מתכות כבדות ועוד.

  

המעבדה החדשה כבר העמידה יכולת למדידת קוטינין (תוצר פירוק של ניקוטין) בשתן, אשר כאמור מהווה מדד אמין למדידת חשיפה של עשן טבק סביבתי, תוך התמקדות בחשיפה לעישון פסיבי. במשרד הבריאות מסבירים שם מתכוונים לבצע בדיקות נוספות בעתיד הקרוב.

 כך העישון מסוכן לכם:

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
השפעות העישון
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים