שתף קטע נבחר

היום הבגרות במתמטיקה: "המאמץ ל-5 יח"ל מוריד מהערך שלי"

תלמידי י"א וי"ב ייבחנו היום במקצוע המלחיץ כשברקע התוכנית של משרד החינוך להרחיב את כמות המשתתפים ברמת 5 יחידות לימוד. תלמידת 4 יחידות לימוד: "הרפורמה גרמה לכך שמלחיצים אותנו לגבי הבגרות במתמטיקה". שותף להחלת התוכנית: "הלחץ להיבחן ב-5 יחידות לימוד הוא שולי"

 

 

165,000 תלמידי כיתות י"א ו-י"ב צפויים להיבחן היום (יום ה') בבחינת הבגרות במתמטיקה. במשרד החינוך, ברשויות המקומיות ובבתי הספר נקטו שורה של צעדים על מנת להכין את התלמידים לקראת הבחינה החשובה. מנגד, על רקע התוכנית "לתת חמש" של משרד החינוך להרחיב את מספר התלמידים שייבחנו ברמת 5 יחידות לימוד והצלחתה להכפיל את כמות הניגשים ברמה זו, מספרים תלמידים על הלחץ שמופעל עליהם להיבחן ברמת יחידות גבוהה יותר, ועל מחיר החתירה להישגיות.

 

200 שקל ל-50 דקות: מחירון השיעורים הפרטיים

 

"זו הבגרות שאנחנו לוקחים אותה הכי ברצינות ואני מקווה שיהיה טוב", אומר ליאור הרוש מטבריה, שצפוי להיבחן ב-5 יחידות. "התכוננתי עם חברים ועשינו מרתונים בבית הספר". הרוש מספר כי התכונן גם דרך אתר האינטרנט של משרד החינוך. "מתמטיקה זה מקצוע חשוב ויש תודעה כזו שצריך להצליח בזה יותר מכל מקצוע אחר. לי באופן אישי היה מורה מדהים שדאג לנו מאוד".

ליאור הרוש ()
"הבגרות שלוקחים אותה הכי ברצינות". ליאור הרוש

תלמידים ברמות של 3 ו-4 יחידות לימוד מספרים כאמור על הדחיפה שהם מרגישים מבתי הספר להיבחן ברמת 5 יחידות. "אני קצת לחוצה אבל התכוננתי הרבה", אומרת ירדן נזרי, תלמידת 4 יחידות מירושלים. "פתרתי כמעט את כל התרגילים בחוברות, גם עם חברים וגם לבד". נזרי מספרת כי היא חשה את הלחץ לקראת הבחינה גם מצד בית הספר: "מלחיצים אותנו לגבי הבגרות הזו, כי כל הזמן אומרים כמה שזה חשוב ואפילו כמה שכל החיים הם סביב הבגרות, ובעיקר במתמטיקה.

 

"חלק מהלחץ נובע מהרפורמה שנועדה לקדם אותנו ללמוד ב-5 יחידות. תלמידים שנמצאים ב-3 יחידות לא מאמינים בעצמם כי זה נראה שלא מאמינים בהם. כשירדתי מ-5 ל-4 יחידות הרגשתי שמנסים להשפיע עליי ולהלחיץ אותי להישאר ב-5 יחידות, אבל אני שלמה עם זה שאני ב-4 יחידות. אחרי שירדתי, גיליתי שיכולתי אולי להצליח גם ב-5 יחידות אבל זה היה דורש ממני הרבה יותר ממה שאני יכולה לתת מעצמי כרגע. כרגע טוב לי ב-4 יחידות".

ירדן נזרי ()
"גיליתי שיכולתי אולי להצליח גם ב-5 יחידות". ירדן נזרי

בר מלכה, תלמיד 3 יחידות מבאר שבע, אמר לקראת הבחינה: "אנחנו מתכוננים ועושים את כל מה שאפשר כדי להצליח. אחרי 12 שנות לימוד בבית הספר אני מרגיש שמכתיבים לנו שכדי להצליח בחיים צריך להוציא ציונים גבוהים, ושהדגש הוא שם. בגלל המאמץ לדחוף אותנו ל-5 יחידות, אני מרגיש שזה מוריד מהערך שלי, בתור אחד שעושה 3 יחידות.

 

"יש לי תחושה של נחיתות לעומת כל השאר כי תמיד מפארים את תלמידי 5 יחידות. בשנה שעברה הם עשו את כל מה שאפשר כדי לנסות להעלות אותנו ל-4 יחידות. מצד אחד זה טוב שנתנו לנו את האפשרות להשתפר, אבל המסר קצת היה שלהיות ב-3 יחידות לא ייתן לנו כלום בחיים. ככה אני לפחות חוויתי את זה, ואני חושב שככה גם שאר החברים שלי ב-3 יחידות מרגישים".

בר מלכה ()
"יש לי תחושה של נחיתות". בר מלכה

מנגד, ברק ברבי, האחראי על תחום המתמטיקה ברשת "ברנקו וייס" שהיה גם שותף ליצירת התוכנית, מצביע על יתרונותיה. "כשמשקיעים נכון בפרויקט מהסוג הזה מקבלים רק תועלת", הוא אומר. "התועלת היא שאנשים שניגשים לבגרות ברמה גבוהה מאתגרים את עצמם, כי הם צריכים להתמיד נוכח קשיים, והם צריכים פתאום להיות יצירתיים, לתרגל ולעבוד קשה. מישהו שמתאמן על לעבוד קשה אחר כך יוכל לעבוד קשה בכל דבר".

 

ברבי מציין גם את הנזקים שיכולים להיווצר כתוצאה מיישום התוכנית, אולם לדבריו מדובר על נזק שולי. "יש נזק היקפי קל שהגורמים השונים פועלים בשנתיים האחרונות על מנת למזער אותו כמה שאפשר. בבית ספר מסוים יכול להיות לחץ מלאכותי להיבחן ב-5 יחידות, וזה לא מתאים לכולם. אני חושב שזה ממש מועט ובשוליים, כי אנשי חינוך מודעים לזה. הכוונה מאחורי הפרויקט הזה היא לפתוח דלתות".

 

מרתוני הכנה ל-1,500 תלמידים 

כאמור, משרד החינוך בשיתוף המרכז לטכנולוגיה חינוכית נקטו צעדים שנועדו להכין את התלמידים לקראת הבחינה. בין היתר, נערכו אתמול מרתוני הכנה בארבעה מוקדים בארץ לקראת הבחינה שבהם השתתפו 1,500 תלמידים, נפתחו קבוצות הכנה בוואטסאפ לתלמידי 5 יחידות ומערך השיעורים הווירטואליים הורחב. עם זאת, יש לציין כי רוב פעולות המשרד מיועדות לתלמידי 4 ו-5 יחידות. יוזמה נוספת שקורמת עור וגידים בשנים האחרונות היא מערכת ממוחשבת שבמסגרתה פותרים התלמידים תרגילים בזמן השיעור ובכך מספקים למורה תמונת מצב עדכנית ופרסונלית בנוגע לרמתם, כמו גם הקשיים הספציפיים שעמם הם מתמודדים.

 

מאחורי המערכת עומדים פרופ' מיכל ירושלמי וד"ר שי אולשר מהחוג לחינוך מתמטי באוניברסיטת חיפה, והמערכת החדשנית היא פרי של שיתוף פעולה בין משרד החינוך וקרן טראמפ. המערכת נמצאת כרגע בשלב פיילוט בכמה כיתות ברחבי הארץ. "המטרה במערכת הזו היא לקבל קצת יותר מידע על התלמיד מאשר אם הוא צדק או טעה", אומר ד"ר אולשר. "לכן אנחנו שואלים יותר שאלות שיש להן כמה פתרונות. מה שאנחנו מנסים לעשות זה לנתח את העבודה של התלמיד בצורה שתיתן לנו את המידע עליו, כך אנחנו יכולים להשוות בין התשובות ולנהל דיון שהוא מעבר לתשובה עצמה, ולהרחיב את היריעה. אני רוצה לאפשר את הדיון על התכונות המתמטיות של כל שאלה, וגם לאפיין את התשובות של התלמידים שלי".

 

אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ: "שאלת מיליון הדולר של החינוך בכלל ושל חמש היחידות במתמטיקה בפרט היא איך ללמד ברמה גבוהה, בלי להתפשר, אבל בו בזמן לתת מענה אישי לכל תלמיד. מה יכולה לעשות מורה שהתלמידים בכיתה שלה לא מגיעים במידה אחת, כל אחד לומד וחושב אחרת, כל אחת עם היכולות והקשיים שלה? תוכנית המרא"ה של אוניברסיטת חיפה היא דרך קלינית חדשנית שרותמת את הטכנולוגיה של המאה ה-21 כדי להתמודד עם האתגר ולאפשר למורים גם ללמד ברמה גבוהה וגם לחנוך לנער לפי דרכו".


פורסם לראשונה 23/05/2018 22:32

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים