שתף קטע נבחר

בקרוב: הקלות בייבוא אישי על עשרות מוצרים, כולל לשיפוץ הבית

לפי צו ייבוא אישי שהוציא שר הכלכלה לשימוע הציבור, ניתן יהיה לייבא 30 יחידות מאותו סוג במשלוח בסכום של עד 1,000 דולר, ומעבר לסכום זה עד 5 יחידות מאותו הסוג. בנוסף, יקוצרו זמני מתן היתרי ייבוא אישי ויינתן היתר לייבוא בכמויות גדולות של מוצרים המיועדים לשיפוץ הבית. לא הורחב הפטור ממכס ומע"מ

פחות חבילות מעוכבות במכס? שר הכלכלה, אלי כהן, הוציא לשימוע הציבור את צו הייבוא האישי שמטרתו להקל על רגולציה של ייבוא אישי בכמויות גדולות, או כזה שמצריך אישורים שונים. הוא ייכנס לתוקף בעוד כ-21 יום.

 

הצו, שניתן במסגרת החלטת ממשלה שנתקבלה ב-11 בינואר משקף מדיניות של הפרדה בין הכללים החלים על יבואן של מוצרים, לבין הכללים החלים על צרכן שמייבא לביתו. במסגרתו נקבעו כללים לייבוא על ידי יחיד לשימושו האישי או המשפחתי, לא על ידי עוסק ולא לצרכי ייצור, אספקה או מתן שירותים, בכמות שהוגדרה בצו כ"כמות סבירה".

 

צרכן יוכל לייבא בייבוא אישי "טובין שערכם עד 1,000 דולר - עד 30 יחידות מאותו סוג, במשלוח; או טובין שערכם עולה על 1,000 דולר עד 5 יחידות של טובין מאותו הסוג במשלוח". המנהל או הרשות המוסמכת שפריטים אלה נמצאים בתחום סמכותה, רשאים לקבוע כי הטובין שיובאו לא עומדים בהגדרות יבוא אישי.

 

במקרה שנדרש אישור למוצר המיובא, הרשויות השונות יחויבו לספק אישורים תוך זמן קצר - החל מיומיים ועד 21 יום.

   (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

בין המוצרים שנכללים במסגרת צו הייבוא האישי: תנורים, מזגנים, שואבי אבק, מקררים, מגהצים, מדיחי כלים, מחשבים, טלוויזיות, טאבלטים, מדפסות, חלפים לרכב, מוצרי תינוקות כמו כיסא בטיחות לרכב, קסדות, מוצרי טיפוח וקוסמטיקה ותוספי מזון.

 

הפריטים לא כוללים סמים, תכשירים רפואיים מסוימים, פריטים שחשמלאי או איש מקצוע אחר אמור להתקינם וכן אסור ייבוא מארצות שאין לישראל עמן יחסים דיפלומטיים. כמו כן ההיתר לייבוא מספר פריטים במסגרת צו הייבוא האישי לא חל על כלי רכב, יאכטות וכלי טיס, כולל רחפנים.

 

מסלול מיוחד עבור שיפוץ הבית

הצו גם מגדיר מוצרים שניתן להזמין מחו"ל עבור שיפוץ או בניית בית, כך שלא ייחשבו יבוא מסחרי. תחת מסלול ייבוא ייעודי זה ניתן יהיה לייבא כמויות גדולות יותר מאלה הנקובות בצו, כשנטל ההוכחה כי מדובר במטרות בניה או שיפוץ, מוטל על המייבא: "... ובלבד שהוצגה ראיה מוחשית לרבות היתר בניה במידה ונדרש על פי דין. להנחת דעתם כי הטובין מיועדים למטרה שהוצהרה וכי מתקיימים לגביו תנאי כמות הייבוא".

 

יבוא אישי (בדרך כלל מסין) של אריחים, ברזים ופריטים נוספים לצורך שיפוץ או בניית בית כבר נפוץ פה לא מעט שנים, אך לעיתים הפריטים מתעכבים מאוד במכס בחשד שמדובר ביבוא מסחרי, או כזה שדורש אישורים. לראשונה, ישנה הכרה בייבוא אישי של כל תכולת הדירה, כולל חומרי גלם ורכישה של מספר רב של פריטים. עם זאת, אין שינוי בפטור ממע"מ ומכס. עדיין צריך לשלם מע"מ בייבוא מעל 75 דולר ומכס מעל 500 דולר.

 

אלי כהן: "ביטול אגרות והקלה ברגולציה"

ממשרד הכלכלה נמסר כי על אף ההשפעה הגדולה שהביא המסחר המקוון והייבוא האישי – הנתח שהוא תופס מהוצאה חודשית של משק בית עדין נמוך, ועומד על 104 שקל בחודש, על אף שהוא צמח ב-16% בין השנים 2015-2011.

 

"הצו עושה סדר ומגדיר לראשונה מהו ייבוא אישי", אמר ל-ynet שר הכלכלה, אלי כהן. "אנשים לא רוצים שייעצרו להם הזמנות במכס. אחת הבשורות החשובות היא שעבור למעלה מ-90% מהמוצרים לא נדרשת שום בדיקה של מכון התקנים, משרדי הבריאות והתקשורת. חידוש נוסף הוא שבמוצרים שכן מצריכים בדיקה, כמו למשל רפידות בלם לברקס, יש התחייבות לבדיקה תוך זמן מוגבל".

 

ההגבלות בכמות, הן על פריטים זהים בלבד?

"כן. ניתן להזמין עד 30 פריטים מאותו מוצר, למשל דאודורנט, אבל אם לדוגמה כל פריט שהוזמן הוא אחר, אז אפשר להזמין יותר מ-30 פריטים. למשל אם מזמינים בשמים מסוגים שונים, אפשר להזמין יותר מ-30 יחידות וכך גם בהזמנת בגדים".

 

ישראלים לפעמים מפצלים חבילות.

"הכוונה ל-30 יחידות בחבילה אחת".

 

יצרנים ויבואנים ישראלים מתנגדים בתוקף להקלות בייבוא אישי. אתה חושב שרפורמת הייבוא האישי תגרום לעליית האבטלה בישראל?

"מרבית המוצרים שכלולים בצו לא מיוצרים כלל בארץ. אנחנו מגדילים את המגוון ומורידים כך את יוקר המחיה. אני לא אוהב רגולציה מיותרת. מי שמביא במטוס מוצרים זהים לא בודקים אותו, אז למה בודקים בייבוא אישי? המטרה היא הקלה ברגולציה, ביטול אגרות. אנחנו עוברים לעידן טכנולוגי".

 

ומה לגבי מזון?

הצו מתייחס גם לייבוא מזון ארוז. כפי שפורסם ב-ynet, לפי הצו ניתן לייבא מזון כזה בכמות של עד 15 ק"ג במשלוח, אך לא יותר מ-5 ק"ג למוצר. הצו מחריג תבלינים (עד 5 ק"ג למשלוח אך לא יותר מ-500 גרם לסוג תבלין אחד) ותוספי תזונה ארוזים (עד 15, אך לא יותר מ-5 מסוג אחד).

 

אסור לייבא מוצרים מן החי: דגים, בשר וחלב או תרכובות מזון לתינוקות ולפעוטות, אך מותר לייבא שימורי דגים ואבקות חלב.

 

יחיד המייבא מזון בייבוא אישי יהיה פטור מרישום יבואן במשרד הבריאות, לא יצטרך להצהיר על מזון רגיש ויהיה פטור מתהליך שחרור בתחנת הסגר/מעבר. כל מה שעליו לעשות זה למלא ולחתום על טופס הצהרה בהתאם לדרישת משרד הבריאות. עם זאת, תדירות הייבוא האישי של מזון לא תעלה על 6 פעמים בשנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים