שתף קטע נבחר

האתיופים הורחקו "מטעמי כשרות". הרב הראשי: "נפעל בחומרה"

לאחר שיוצאי אתיופיה ביקב ברקן התבקשו לעבור לתפקיד שאין בו מגע עם היין, מחשש לכשרותו, הרב הראשי תוקף את בד"ץ "העדה החרדית" - הכשרות המחמירה ביותר: "ספק אם ניתן לסמוך על גוף כשרות המקל בהלבנת פנים של יהודים רק בשל צבע עורם". יו"ר "המחנה הציוני": "לא לקנות ביקבי ברקן עד שתשונה ההחלטה"

כשר, אבל מסריח: מפעל היינות של יקב ברקן בקיבוץ חולדה העביר מתפקידם עובדים ממוצא אתיופי על מנת שלא יבואו במגע יין – לטענת המנהלים מטעמי הלכתיים, ועל פי דרישת גוף הכשרות בד"ץ "העדה החרדית" המפקח על המפעל. הסיבה: המשגיחים מסמנים את יוצאי אתיופיה כלא-יהודים, וככאלה הם אוסרים הלכתית לשתייה כל יין שנגעו בו.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

אורי אלמנך, עובד במפעל, סיפר לאוריה אלקיים ב"כאן 11" על תקרית שהיה מעורב בה בעצמו לפני ההרחקה מעמדות המילוי: "נגעתי ביין, והמשגיח רץ, לקח ממני את זה וניפץ מול הפנים שלי". עובד נוסף טען: "כל יהודי שמגיע - למחרת הוא עובד ביין. לנו לא. למה, אני סוג אחר?" יוסף, עובד שלישי, הוסיף: "אני מושפל, וגזענות... כולם עובדים שם, נכון? למה אני יוצא דופן שמוציאים אותי משם?"

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, פרסם תגובה חריפה נגד בד"ץ "העדה החרדית" בעקבות הרחקת העובדים: "אני רואה בחומרה רבה את ההנחיה שיצאה על ידי מי שמכנים עצמם 'גוף כשרות' לפסילתם של עובדים יוצאי אתיופיה שומרי מצוות מלעסוק בייצור יין", קבע. "אין שום הסבר להנחיה שכזו מלבד גזענות טהורה. יוצאי אתיופיה הם יהודים לכל דבר".

 

הרב יצחק יוסף: "נפעל במלוא חומרת הדין" ()
הרב יצחק יוסף: "נפעל במלוא חומרת הדין"

 

הראשון לציון יצא חוצץ נגד הבד"ץ, הנחשב לגוף המחמיר והמקובל ביותר בשוק ההכשרים החרדיים: "ספק גדול אם ניתן לסמוך על גוף כשרות הרואה עצמו כמחמיר (כביכול), ולמעשה מקל בהלבנת פנים ובשפיכות דמים של יהודים אחרים רק בשל צבע עורם". הוא הבהיר כי "בכוונתי לפעול בעניין בכל חומרת הדין ולמצות עד תום את הבירור עד למסקנות המתבקשות".

 

 

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, גיבה את דבריו של הרב, ובתוכם הקריאה שלא לצרוך את תוצרת היקב, והוסיף: "יהודי אתיופיה הם אלו שבמשך מאות בשנים היו מוכנים למסור את נפשם בשל יהדותם ולקנות בייסורים את ארץ האבות. ראוי שנזכור זאת למען לא ישנו מקרים שכאלה ויתוקנו משגים חמורים כמו זה שהתרחש ביקבי ברקן".

 

אבי גבאי, יו"ר "המחנה הציוני", הביע זעזוע, וכינה את ההתנהלות "אפליה מכוערת נגד עובדים אתיופים במדינת ישראל". בראיון לאולפן ynet אמר: "אלה אנשים שהלכו אלפי ק"מ ברגל כדי להגיע לכאן. הם יהודים לכל דבר ועניין גם בהוויה שלהם, גם בהגדרות - אפילו של הרב עובדיה יוסף. אסור לנו להסכים לזה שבמדינת ישראל יש היום מי שמפלים אותם משיקולים עסקיים".

 

גבאי קרא לציבור: "אסור לקנות ביקבי ברקן עד שהם לא ישנו ההחלטה הזאת. אני חושב שיש אפליה בהרבה מאוד מקומות נגד יהודים שהגיעו מאתיופיה, וזה חלק מהמשימה שלנו לטפל בזה. לצערי, הממשלה הנוכחית הקימה ועדה אבל חוץ מזה, לא עושה דבר. זה אחד הנושאים שאנחנו נטפל בהם".

 

"הבד"ץ לא מוכן לקבל אתיופים"

ב"כאן" פרסמו הקלטות משיחה שקיים מנכ"ל יקב ברקן, ז'יל אסולין עם אלמנך, המכהן גם כיו"ר ועד העובדים, בו מסביר המנהל החלטה דומה בעניינו של עובד אחר: "הסיטואציה הזאת היא לא נוחה לי. אני בסיטואציה מאוד בעייתית מול הכשרות. בשביל הכשרות כרגע אני צריך להעביר אותו לתפקיד אחד... שלא יהיה ליד הדלתות שנוגעות למילוי (היין)".

 

בהמשך אי הנעימות חולפת, ואת הנימה המתנצלת מחליפה גישה עסקית קרה ואפילו צינית: "יש ערכים לכל אחד מאיתנו... (אבל) בואו, ביזנס זה ביזנס", נשמע אסולין בהקלטה. "אני צריך בעצם את הבד"ץ כדי למכור, אנחנו לא יכולים להשאיר את השוק הזה למישהו אחר, זה מסכן את החברה... 'טפרברג' (יקב מתחרה) נכנס מאד חזק לשוק, אנחנו היום בבעיה".

 

משגיח הכשרות הראשי של יקב ברקן, יוסף פרומוביץ', הסביר לכתב "כאן" כי "יש אתיופים שיודעים שהם יהודים שעברו גיור, ויש אתיופים שהם לא, שהם ספק", ובהמשך אמר כי רוב העובדים ממוצא אתיופי לא מורשים לגעת ביין. בשיחה עם העובד יוסף, חוזר פרומוביץ' מפורשות על הדברים: "הבד"ץ לא מוכן לקבל אתיופים".

 

"העדפנו לעשות הכללה כדי לא לפגוע"

מקבוצת "טמפו" המפעילה את יקב ברקן, נמסר בתגובה ל"כאן" כי על פי חוקי הבד"ץ רק עובדים דתיים המאושרים מטעמם מוסמכים לטפל בכמה נקודות בתהליך הייצור של היין. בקבוצה ציינו כי כ-10% מעובדי "טמפו" בקווים הנוספים הם ממוצא אתיופי.

 

מגוף הכשרות של "העדה החרדית" נמסר: "בשל מחויבות הבד"ץ לאוהבי היין שומרי הכשרות, הוא נזהר שבעתיים בתהליך ייצור היין על ידי מי שיש ספק ביהדותו. הבד"ץ העדיף לעשות הכללה כדי לא לפגוע בעובד זה או אחר, ולכן ביקש להעביר שלושה עובדים יקרים למחלקה אחרת במפעל, מבלי לפגוע בפרנסתם, ובכך מנע פגיעה אישית בעובדים".

 

מהמטה למאבק בגזענות נמסר: "החלטת הבד"ץ להרחיק עובדים אתיופים שלא יבואו במגע עם היין מטעמים הלכתיים הנה החלטה שערורייתית. המשך הטלת הספק ביהדותם של יוצאי אתיופיה והמשך אפלייתם על הרקע הזה הנה עוד תירוץ להכשרת הגזענות נגדם".

 

ח''כ פנינה תמנו שטה ("יש עתיד"), יו"ר השדולה לשילוב יוצאי אתיופיה בישראל, אמרה:  "אני שואלת בשם איזו יהדות הם פועלים? בשם איזה אלוקים? אני קוראת לחרם צרכנים על יקבי ברקן והבד"ץ - הם פגעו בעובדים רק כי 'ביזנס זה ביזנס' ושכחו שיהודי זה יהודי. אנחנו נפגע להם בכיס''.

 

תמנו שטה פנתה לח"כים של ש"ס, "ממשיכי דרכו של מרן". היא אמרה כי "אנחנו הפסקנו לקבל אישורים מרבנים על יהדותנו. השינוי נדרש מצד רשויות המדינה אבל גם מלמטה - מקהל הצרכנים והאזרחים שמבינים שהמאבק הוא על אופיה ודמותה של החברה הישראלית, ולכן אני קוראת לכולם להצטרף למאבק ולחרם על יקב ברקן. מדובר בפשיטת רגל מוסרית וערכית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: כאן11
יוצאי אתיופיה הורחקו
צילום: כאן11
מומלצים