שתף קטע נבחר

נשא HIV? לא בקיבוץ שלנו

התנועה הקיבוצית מצהירה באתר שלה שצעירים הבאים להתנדב בקיבוצים "מתחנכים לקבלת השונה, לסובלנות ולאדיבות". אבל כשגבר מדרום־אפריקה ביקש להצטרף לבן זוגו הישראלי ולהתנדב בקיבוץ, הוא קיבל תשובה שלילית. הנימוק: הוא נשא HIV. מהתנועה הקיבוצית נמסר: "חברת הביטוח לא מכסה אנשים החולים באיידס"

זוג גברים נתקלו בימים האחרונים באפליה מקוממת של התנועה הקיבוצית, שסירבה לאשר לאחד מהם, המתגורר בדרום־אפריקה, להגיע לישראל ולהתנדב בקיבוץ בגלל שהוא נשא HIV. לפני מספר שבועות פנה גבר הומוסקסואל תושב דרום־אפריקה במכתב לתנועה הקיבוצית. הגבר ביקש להצטרף לבן זוגו הישראלי שמתגורר בארץ, ללמוד עברית באולפן ולהתנדב באחד הקיבוצים. בשאלון המקדים שמילא על מנת להתחיל את תהליך ההתנדבות הוא הצהיר כי הוא נשא HIV.

 

גאווה ()
נשאי HIV בקיבוץ? כנראה שלא

 

באתר האינטרנט של התנועה הקיבוצית נכתב: "המתנדבים מחו"ל מגיעים מכל העולם במטרה לעבוד ולהתגורר בקיבוץ לתקופה של חודשיים ועד שנה. המתנדבים מהווים שגרירי הסברה ורצון טוב למדינה, בעולם שהולך ונעשה עוין לנו, זאת באמצעות חוויה ישראלית עוצמתית. הם לא מגיעים לטיול קצר באתרי התיירות, אלא לתקופה משמעותית של חיים אינטנסיביים בארץ. הצעירים מתחנכים לקבלת השונה, לסובלנות ולאדיבות".

 

אבל מתברר שקבלת השונה, סובלנות ואדיבות לא עזרו במקרה הזה, שכן בימים האחרונים קיבל הגבר מכתב מרכזת תוכנית המתנדבים שהודיעה לו כי הוא לא יוכל להתנדב בגלל מצבו. "תודה על התעניינותך בתוכנית המתנדבים שלנו", כתבה לו הדר יעקב מהתנועה הקיבוצית וצירפה המלצה: "אתה מוזמן לנסות להתנדב באחת מהחוות האורגניות שיש בישראל או להתנדב בבסיסי צה"ל".

 

 מה אתם יודעים על נשאי HIV?

 

 

 

"המחלה הפכה בימינו לכרונית"

בוועד למלחמה באיידס שלחו מכתב לאנשי התנועה הקיבוצית שבו ביקשו מהם לחזור בהם מהחלטתם. "נוכח הטיפול הרפואי הקיים, אדם החי עם HIV ונוטל טיפול תרופתי קבוע, הנגיף בדמו יגיע לרמה בלתי מדידה", כתב סמנכ"ל הוועד למלחמה באיידס סער מעוז. "נשא הנמצא במצב רפואי זה אינו מדבק לאחרים, אפילו יקיים יחסי מין ללא אמצעי הגנה. מחלת ה־HIV הפכה בימינו למחלה כרונית ואנשים החיים עימה מנהלים אורח חיים תקין לחלוטין ומאריכים ימים". מעוז הוסיף וכתב: "נמצאנו תמהים באשר לעמדתכם המסרבת לקבל לשורות תוכנית ההתנדבות אדם החי עם HIV. נבקשכם לבחון את עמדתכם פעם נוספת".

 

במכתב תגובה כתבה איה שגיא, מנהלת תוכנית המתנדבים בתנועה הקיבוצית, תוך שהיא מפגינה בורות תמוהה המתבטאת בחוסר הבחנה בין נשא HIV לחולה איידס. "לצערנו, הסיבה בשלה לא נוכל לקלוט את המועמד לתוכנית היא סיבה ביטוחית. אנחנו מחייבים כל מתנדב לעשות ביטוח רפואי של קופת חולים כללית, דרכנו. הביטוח עצמו נעשה דרך חברת ביטוח מסוימת, ולא דרך קופת חולים כללית באופן ישיר. חברת הביטוח, שעימה אנחנו עובדים, איננה מכסה אנשים החולים במחלת האיידס. במידה ותחול החמרה במצבו הרפואי של המתנדב בגין מחלת האיידס והוא יזדקק לטיפול רפואי הביטוח שלנו לא יוכל לכסות את העלויות הכרוכות בכך".

 

בוועד למלחמה באיידס פנו שוב לתנועה הקיבוצית בבקשה לשנות את ההחלטה. "אנשים החיים עם HIV חשופים לעיתים קרובות לאפליה שאינה מגובה בעובדות ובהתקדמות המדעית של העשורים האחרונים. לצערנו, הסטיגמות והפחד שהשתרשו ברובו המוחלט של הציבור ממאנים להיעלם, על אף ההתקדמות הרפואית הדרמטית שעשתה ביחס לטיפול ומניעה של הדבקות חדשות ב־HIV".

 

מהתנועה הקיבוצית נמסר בתגובה: "לתוכנית המתנדבים רשאים להתקבל רק מי שמכוסה ביטוחית מסיבות מובנות. חברת הביטוח עימה אנו קשורים איננה מכסה נשאים של HIV. במידה והנושא יוסדר מול חברת הביטוח אין מניעה מבחינתנו לקבל את הפונה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חולה איידס? לא אצלנו בקיבוץ
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים