שתף קטע נבחר

בריטניה: הלייבור מנסה לשים קץ לסערת האנטישמיות - אך ממשיכה להסתבך

למרות שאימצה את הגדרת האנטישמיות הבינלאומית, הסתייגה המפלגה והבהירה כי "לא ייפגע חופש הביטוי בנוגע לישראל וזכויות הפלסטינים". פעילים בריטים: "ניסיון להגן על זכויות גזענים". הסתייגות חריפה יותר של קורבין נדחתה. בתוך כך, סקר חדש מצביע על שיעורי תמיכה גבוהים בלייבור

ג'רמי קורבין בצאתו מכינוס הוועד המנהל של מפלגת הלייבור, שבו אומצה במלואה הגדרת האנטישמיות הבינלאומית (צילום: EPA)
ג'רמי קורבין בצאתו מכינוס הוועד המנהל של מפלגת הלייבור, שבו אומצה במלואה הגדרת האנטישמיות הבינלאומית(צילום: EPA)

מפלגת הלייבור הבריטית ניסתה אתמול (יום ג') לשים קץ לסערת האנטישמיות שאופפת אותה בחודשים האחרונים, ברקע הפרסומים הרבים על אמירותיו והתנהלותו של מנהיגה וראש האופוזיציה ג'רמי קורבין - ואימצה במלואה את ההגדרה המקובלת בעולם של האנטישמיות.

 

המפלגה ספגה ביקורת קשה בחודש יולי האחרון, לאחר שאימצה אמנם את הגדרת האנטישמיות של הארגון הבינלאומי לזיכרון השואה (IHRA), אך לא את כל הדוגמאות שנלוות לאותה הגדרה.

 

ההגדרות שהוסרו אז, וכעת הוכנסו מחדש לקוד ההתנהגות של הלייבור, הינם:

האשמת יהודים בנאמנות רבה יותר למדינת ישראל מאשר למדינה שבה הם חיים

הטענה שעצם קיומה של מדינת ישראל הוא דבר גזעני

לדרוש מישראל סטנדרטים גבוהים יותר מאשר מדינות אחרות

השוואה בין מדיניות ישראל לנאצים.

 

למרות אימוץ ההגדרה במלואה, ייתכן שהמהלך לא יספק את מבקריו של קורבין - מפני שההחלטה שקיבל הוועד המנהל של הלייבור כוללת הסתייגות, לפיה ההגדרה "לא תפגע בשום אופן בחופש הביטוי בנוגע לישראל או בנוגע לזכויותיהם של הפלסטינים".

 

גידון פאלטר, נשיא ארגון "הקמפיין נגד אנטישמיות", מתח ביקורת על ההודעה שנלוותה להחלטה, ואמר כי מדובר ב"ניסיון לחתור תחת התוקף של הגדרת האנטישמיות, למרות אימוצה ברחבי העולם ולמרות העובדה שההגדרה הזאת היא מלכתחילה מסוייגת ביותר". ארגון נוסף, "הלייבור נגד אנטישמיות", טען כי הכנסת ההסתייגות "נראית כמו ניסיון להגן על זכויותיהם של גזענים להביע את עמדותיהם המתועבות".

מפגינים מול כינוס הוועד המנהל של מפלגת הלייבור, שבו אומצה במלואה הגדרת האנטישמיות הבינלאומית (צילום: רויטרס)
מפגינים מול כינוס הוועד המנהל של מפלגת הלייבור בלונדון(צילום: רויטרס)

מפגינים מול כינוס הוועד המנהל של מפלגת הלייבור, שבו אומצה במלואה הגדרת האנטישמיות הבינלאומית (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

גם במפלגת השלטון היריבה תקפו את ההחלטה. יו"ר מפלגת השמרנים, ברנדון לואיס, מסר כי ההסתייגות להגדרת האנטישמיות "חושפת את ההתנגדות המתמשכת של ג'רמי קורבין לנקוט בעמדה תקיפה נגד גזענות אנטי-יהודית".

 

מרגרט הודג', חברת פרלמנט יהודייה מטעם הלייבור, שבעבר כינתה את קורבין, "אנטישמי מז****", שבה ותקפה את מפלגתה: "מדובר בשני צעדים קדימה וצעד אחד אחורה. למה להחליש את האימוץ המבורך של הגדרת ה-IHRA לאנטישמיות עם הסתייגות מיותרת?".

 

הרב לורד ג'ונתן זקס: אם קורבין ייבחר - היהודים יעזבו

 

לפי ה"גרדיאן" הבריטי, במקביל לאימוץ ההגדרה במלואה - והודעת ההסתייגות - קורבין ביקש מהוועד המנהל של המפלגה לאמץ הודעת הסתייגות נוספת וחריפה יותר – שנדחתה.

 

לפי הדיווח, ההצעה של קורבין הבהירה כי "אין להחשיב כאנטישמיות את תיאורה של ישראל, את מדיניותה, או את הנסיבות סביב הקמתה כגזענות, בגלל האפקט המפלה שלהם, או את התמיכה בהסדר נוסף לסכסוך הישראלי-פלסטיני". עוד דווח שגורמים במפלגה אמרו כי הוועד המנהל דחה בסופו של דבר את ההצעה, למרות שכינה אותה "תרומה חשובה" לדיון בנושא.

 

 

למרות הסערה סביב התנהלותו של מנהיג הלייבור, סקר שפורסם אתמול במדינה מצביע כי שיעורי התמיכה במפלגה מתחזקים. לפי הסקר של מכון Survation, ללייבור יתרון של 4 אחוזים לעומת מפלגת השלטון השמרנית של ראש הממשלה תרזה מיי - עלייה לעומת יתרון של 2 אחוזים בסקר קודם. רוב הסקרים האחרונים במדינה הראו שהלייבור משתווה לשמרנים או אף מובילה עליהם.

 

בשבועות האחרונים נחשפו בזה אחר זה קטעי וידאו שבהם קורבין מציג הצהרות בעלות ניחוח אנטישמי. בסרטון משנת 2010 שנחשף בצהובון הבריטי "דיילי מייל" נשמע קורבין טוען כי גורמים ישראליים רשמיים שולטים בנאומיהם של חברי פרלמנט בריטים.

 

בנאום שנשא אמר קורבין: "חברי פרלמנט בריטים התייצבו לדיון בפרלמנט עם נאומים שהוכנו מראש. אני בטוח שידידכם רון פרושאור (שגריר ישראל בבריטניה דאז) כתב אותם, כי בכולם הופיעו אותן מילות מפתח".

ג'רמי קורבין בצאתו מכינוס הוועד המנהל של מפלגת הלייבור, שבו אומצה במלואה הגדרת האנטישמיות הבינלאומית (צילום: EPA)
הציע הסתייגות חריפה יותר להגדרת האנטישמיות - שנדחתה. קורבין(צילום: EPA)
  

ה"דיילי מייל" פרסם גם דברים שאמר קורבין בנאום ב-2013 בלונדון, אז אמר שה"ציונים הבריטים" לא מבינים את ההומור האנגלי, אף שהם חיים בבריטניה כל חייהם. קורבין הגיע לכנס שבו השתתפו גם קיצוניים איסלאמיסטיים. הכנס זכה לפרסום באתר האינטרנט של הזרוע הצבאית של חמאס. רשימת הנואמים בכנס כללה אנטישמים, הומופובים ותומכים בתיאוריות קונספירציה. שנתיים אחרי הכנס נבחר קורבין למנהיג מפלגת הלייבור.

 

בנוסף תועד קורבין כשהשתתף באזכרה למחבלים מארגון "ספטמבר השחור" שרצחו ספורטאים ישראלים באולימפיאדת מינכן בשנת 1972. הוא הגיע גם לכנס שבו נאמו משוחררי עסקת שליט המשתייכים לחמאס, ותיאר את דבריהם כ"מרתקים ומחשמלים". קורבין כתב בעיתון המפלגה "מורנינג סטאר" בשבחו של הכנס, כינה את המחבלים "אחים" - ופיאר את נאומיהם.

 

חבר פרלמנט ותיק ממפלגת הלייבור הודיע בשבוע שעבר על פרישה מהמפלגה, ואמר שהנהגת מפלגת האופוזיציה הפכה ל"כוח אנטישמי" בבריטניה. פילד אמר שהוא החליט לעזוב את המפלגה בגלל "סדרת הניסיונות" של מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין להתנער מהתבטאויות אנטישמיות ולהכחיש אותן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מפגינים נגד הלייבור
צילום: רויטרס
מומלצים