שתף קטע נבחר

פוטין איים, נתניהו ינסה למנוע העברת S-300 לסוריה

לרוסים נוח להאשים את ישראל בהפלת המטוס - במקום את הסורים שירו ברשלנות לכל עבר. המשך פעילות צה"ל נגד ההתבססות האיראנית לא יושפע מהותית בינתיים, אבל לנתניהו משימה קשה: למנוע מפוטין לספק טילי נ"מ מתקדמים לסוריה. ומה בדיוק הותקף אמש?

 

 

גורמים רשמיים בישראל טרם הגיבו על ההאשמות החמורות של רוסיה בדבר "פרובוקציה מכוונת" ו"פעולה לא אחראית" שגרמה להפלת מטוס הביון הרוסי ואובדן 15 אנשי צוותו במימי הים התיכון, במהלך התקיפה בלטקיה אמש (יום ב'). גורמים מהימנים יודעי דבר, הבקיאים בהפעלת מערכות אוויריות, טוענים כי ההאשמות הרוסיות - במיוחד ההאשמה כאילו ישראל השתמשה במטוס הרוסי כפיתיון שימשוך אליו את טילי היירוט של ההגנה האווירית הסורית כדי שלא יפגעו במטוסים הישראליים שתוקפים - הן חסרות שחר.

 

למרות הצעדים הדיפלומטיים התקיפים, אפשר להניח שהאירוע החריג לא ישפיע בצורה מהותית על פעילות צה"ל לסיכול ההתבססות האיראנית בסוריה. ייתכן שיישונו נהלי תיאום ויהודקו אמצעי הזהירות, אבל לא מעבר לכך. עם זאת, בדבריו של הנשיא ולדימיר פוטין טמונה סכנה שתהווה אתגר לראש הממשלה נתניהו.

 

"נגן על אנשינו והמתקנים שלנו בסוריה וכולם יוכלו להבחין בכך", אמר פוטין, אחרי שכינה את האירוע "שרשרת טעויות". הרוסים איימו בעבר להעביר לסורים סוללות טילי נ"מ מתקדמים מסוג S-300 וגם מכ"מים טובים יותר, וטרם עשו זאת בעקבות שכנועי טראמפ ונתניהו. דבריו של פוטין מצביעים על כך שהצעד אפשרי בקרוב, וכן תגבור משלוחי טילי נ"מ לסוריה וטילים חדישים יותר מסוג S-200. ישראל חוששת מאפשרות פגיעה בחופש הפעולה האווירי בסוריה מול ה-S-300, והמשימה של ראש הממשלה תהיה לשכנע את פוטין לא לעשות זאת.

 

 

מטוס רוסי מסוג איליושין 20 (צילום: shutterstock)
מטוס רוסי מסוג איליושין 20, כמו זה שהופל(צילום: shutterstock)

מטוס רוסי מסוג איליושין 20 (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

גורמים ממשלתיים ובמערכת הביטחון בישראל מעוניינים להימנע מעימות דיפלומטי עם הרוסים. מלשכתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן מאשרים שאכן הייתה שיחה הבוקר בין שר ההגנה הרוסי שויגו לבין השר הישראלי. אפשר להעריך שהשר הרוסי דיבר בזעם ואילו ליברמן דחה את טענותיו.  

 

מבחינה דיפלומטית וחוקית רוסיה אינה יכולה להצביע על כך שישראל היא שפגעה במטוס הרוסי, זאת מפני שהסורים, שירו ברשלנות לכל עבר, יכלו בפירוש להבחין בבירור על מסכי המכ"מ שלהם במטוס הרוסי האיטי והגדול ולהבדיל בינו לבין מטוסי הקרב והטילים ששיגרו.

 

הרוסים צודקים אולי בטענתם שאמצעי הגילוי ובקרת המרחב האווירי של ישראל אכן היו יכולים לראות את המטוס הרוסי על מסכי המכ"ם שלהם בשעה שהתבצעה התקיפה בלטקיה. אבל בסיס חמיימים שבו המטוס הרוסי היה אמור לנחות נמצא 25 ק"מ מדרום ללטקיה. יתרה מזאת, אפשר לטעון שהמכ"מים הרוסיים בבסיס חמיימים יכלו לזהות היטב את המטוסים הישראליים ולהזהיר את מטוס הביון הרוסי שיתרחק מהאזור ולא יתקרב לנחיתה בשעה שהתקיפה מתבצעת.

 

הרוסים טוענים שהם הוזהרו על ידי ישראל רק דקה לפני התקיפה, אבל הייתה להם בהחלט את האפשרות להבחין במטוסים התוקפים לפחות כמה דקות לפני כן, באמצעים המצויים בידם.

 

שעיר לעזאזל

אשר לאיום הרוסי לנקוט באמצעים, אפשר להניח שקודם כל אלה יהיו בתחום הדיפלומטי, וכבר זומנה סגנית השגריר לשיחה במשרד החוץ במוסקבה. בעבר, אחרי שהתבצעה תקיפה על מתקן איראני בשדה T4 בסוריה, משרד החוץ הרוסי מחה ואף קרא לשגריר ישראל במוסקבה לשיחת נזיפה. הפעם כנראה יהיה צעד חמור יותר, מפני שבתקיפות הקודמות המיוחסות לישראל לא נפגעו אנשי צבא רוסיים. הפעם 15 רוסים קיפחו את חייהם, וזו הסיבה לזעם הרוסי הרב. צעד אפשרי נוסף, הוא כאמור כפי שעלה מדברי פוטין - שדרוג מערך הנ"מ הסורי, באופן שיפגע בחופש הפעולה הישראלי באזור.

 

הרוסים מעדיפים לשמור על יחסים טובים עם משטר אסד ולכן אינם מגנים את אנשי מערך ההגנה האווירית הסורית (חניכיהם) על שהפילו מטוס רוסי בציוד שרוסיה סיפקה להם. ישראל היא שעיר לעזאזל הרבה יותר נוח, מה גם שהטענות כלפי צה"ל על פרובוקציה כביכול ופעולה לא אחראית הן מופרכות.

 

ליברמן ושויגו במפגש ברוסיה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
השר ליברמן ושר ההגנה הרוסי שויגו (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

הסיבה לירי ללא הבחנה לכל הכיוונים של מערך ההגנה האווירית הסורי הייתה התקיפה הישראלית. משרד ההגנה הרוסי הודיע שארבעה מטוסי F-16 ישראלים תקפו מחסנים וסדנאות במה שמוכנה "מוסד תעשיות טכנולוגיות" של הצבא. השם המכובס הזה הוא בעצם מתחם של מחסני ומצבורי חימוש מתוחכם ואולי אף מפעלים לשדרוג הדיוק של טילים מיושנים. באופוזיציה הסורית יודעים להגיד שמטרת התקיפה הייתה מתקנים סורים, שהאיראנים עשו בהם שימוש כדי לצבור ולשדרג טילים ורקטות עבור חיזבאללה בלבנון ועבור הכוחות האיראניים, שעתידים לפעול משטחה של סוריה לעבר ישראל.

 

המחסנים והסדנאות האלו הותקפו בטילים, שכנראה שוגרו ממרחק של עשרות קילומטרים מעל הים התיכון, אולי אפילו יותר מ-100 קילומטרים מחופי סוריה. המטוס הרוסי שהופל על ידי הנ"מ הסורי היה מטוס מודיעין מיושן מדגם אליושין 20, שהיה בכלל במשימת מעקב ממזרח ללטקיה באזור אידליב, בהקשר למאבקים שמתנהלים שם בין המורדים למשטר הסורי, וגם בהקשר לפעילות הקואליציה המערבית.

מפת התקיפה בסוריה ()
מפת התקיפה בסוריה והמיקום של המטוס שהופל

פיצוץ בלטקיה  ()
שברי טיל מהתקיפה בלטקיה
מטוס הביון הרוסי, שהופל אמש, נקלע בעצם למצב שבו הוא היה בקו האש, אבל לפי צה"ל נפגע כי אנשי ההגנה האווירית המבולבלים בצבא סוריה ירו לכל עבר במטרה ליירט את הטילים ששוגרו מהמטוסים הישראליים. זה כבר קרה, כך לפי הודעת דובר צה"ל, אחרי שמטוסי הקרב כבר עזבו את האזור.

 

לפי פרסומי האופוזיציה בסוריה, ישראל תקפה בליל אמש בהפרשי זמנים לא גדולים גם מחסני טילים ו"מפעלי דיוק" באזור ההרים חומס וחמה. לא פלא שמערך הנ"מ הסורי ירה ללא הבחנה לעבר "כל מה שזז על" מסכי המכ"מ שלו, למרות שהרוסים ללא ספק תיאמו עם עמיתיהם הסורים את טיסת מטוס הביון שלהם, כ-35 קילומטרים - אולי אפילו יותר - ממערב לחופי סוריה. 

 

הטעות של הנ"מ הסורי

מישהו בסוריה כנראה לא טרח להזהיר את מרכז הבקרה ואת מפקדי סוללות הנ"מ הסוריים שמטוס המודיעין הסורי נמצא מעל לים מול חופי לטקיה. אולי היה זה איש נ"מ סורי שלא הבחין כי המטרה שהוא נועל עליה היא מטוס שנע באיטיות (האליושין 20 הוא מטוס מנועי בוכנה טורבו-פרופ, שבכלל במקור הוא מטוס נוסעים רוסי גדול). מפעיל המכ"מ היה צריך להבחין בקלות בין מטרה גדולה, שנעה באיטיות על המסך שלו, לבין הטילים שנעים במהירות הקרובה למהירות הקול, ומטוסי הקרב המהירים.

 

תיעוד שפורסם ברשתות החברתיות מלטקיה (מטוויטר)
תיעוד מהתקיפה אתמול בלטקיה(מטוויטר)

סוריה תקיפה לטקייה ()

סוריה תקיפה לטקייה ()

טעות כזאת יכולה לקרות, בעיקר כשמערך ההגנה האווירית מנסה להתמודד עם הרבה מאוד מטרות בעת ובעונה אחת. מי ששילמו בחייהם היו כנראה אנשי המודיעין שהיו במטוס הרוסי ואשר עקבו אחרי פעילות הציים המערביים באגן המזרחי של הים התיכון.

 

הרוסים באו בטענות לישראל, מפני שבסיס חמיימים, שממנו המריא כנראה מטוס הביון הרוסי, נמצא כ-25 ק"מ מדרום ללטקיה. ישראל מיעטה מסיבה זאת לתקוף בסביבות לטקיה, בעיקר מפני שבסיס חיל האוויר הרוסי העיקרי נמצא מדרום לעיר הזאת. עד היום היו תקיפה אחת או שתיים לכל היותר שיוחסו לישראל באזור לטקיה בתקופת מלחמת האזרחים הסורית.

 

נ
ירי נ"מ סורי בתקיפות קודמות(צילום: EPA)

נ
(צילום: רויטרס)

נ
(צילום: AFP)

יש לציין כי לטקיה היא לא רק הנמל הגדול והראשי של סוריה, אלא גם בירת השבטים העלאווים, שמהם יצאה משפחת אסד ובניהם מהווים כיום את צמרת המשטר הסורי. המיעוט העלאווי הוא היום זה ששולט בסוריה ולטקיה היא בירתו. זו כנראה הייתה סיבה נוספת שישראל נמנעה מלתקוף באזור זה במסגרת המדיניות שהיא אינה מתערבת במלחמת האזרחים בסוריה ואינה מתכוונת להפיל את משטר אסד.

 

המדיניות הזאת היא גם אחת ההבנות המרכזיות שהגיעו אליהן פוטין ונתניהו, שהסדירו בשיחות ביניהם את דפוסי הפעילות בסוריה אחרי ספטמבר 2015, כשהרוסים החליטו להגן על משטר אסד ולסייע לו במלחמתו במורדים. לטקיה הייתה מחוץ לתחום, אם אפשר לומר כך, לתקיפות שמיוחסות לישראל, בעיקר בשל ההבנה הזאת עם הרוסים.

 

לטקיה כבר לא מחוץ לתחום

אלא שלאחרונה כנראה האיראנים החליטו לנצל את ההבנה הזו. הם הקימו בלטקיה מחסני טילים וסדנאות לדיוק טילים. הם קיוו שישראל תירתע מלתקוף סמוך כל כך לבסיסים הראשיים הרוסיים, האווירי בחמיימים כ-25 ק"מ מדרום ללטקיה והימין בטרטוס, הנמצאת כ-60 ק"מ מדרום ללטקיה. החישוב האיראני - כך הוכח הלילה, היה מוטעה כנראה, אבל האיראנים אולי הצליחו בכך לגרום למתיחות בין ישראל לרוסיה.

 

ייתכן מאוד שבקרמלין יהיה מי שיטען שהתקיפה הישראלית בלטקיה הייתה צריכה להיות מתואמת עמם וכי ישראל לא הייתה צריכה לתקוף, במקרה שזיהתה מטוס רוסי שנמצא בקו האש. בצד הזכות אפשר לומר שאובדן המטוס הרוסי הלילה המחיש לקרמלין עד כמה ניסיונות ההתבססות של איראן בסוריה פוגעים ישירות באינטרסים שלהם.

 

הפלת המטוס הרוסי, אגב, לא הייתה הפעם הראשונה שהרוסים מאבדים מטוסים כתוצאה ממעורבותם בסוריה. עד היום הם איבדו לפחות שמונה מטוסים מסוגים שונים בהקשר הסורי, אבל עד היום ישראל לא הייתה מעורבת בסיטואציה כזו.

 

הסכמה לגבי אידליב

התסבוכת בלטקיה, שבה הותקפו והושמדו מחסנים ומפעלי טילים איראניים, האפילה במקצת על ההתפתחות האסטרטגית החשובה שחלה אתמול בהקשר למחוז אידליב. נשיא רוסיה פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נועדו בסוצ'י והגיעו להסכמה כי המתקפה של הצבא הסורי באידליב בסיוע רוסי וחיזבאללה תבוטל או תדחה לזמן רב.

 

הסיבה: פוטין הסכים לתת הזדמנות למאמצי התיווך הטורקיים שמוביל ארדואן כדי להגיע להסדרה באידליב. הטורקים אינם רוצים שהצבא הסורי וחיל האוויר הרוסי יתקפו באידליב משתי סיבות: האחת, הם חוששים מגל פליטים שירוץ לשטחם (אידליב גובלת בשטחה של טורקיה והפליטים שבורחים ממנה חייבים בדרך זו או אחרת לעבור בשטח שנתון לשליטה טורקית).

 

הסיבה השנייה היא שתושבי אידליב הם מוסלמים סונים כמו הטורקים וארדואן רוצה למנוע טבח של העלוואים והשיעים הסורים במוסלמים הסונים במחוז אידליב. לכן הוא הציע לפוטין הסדרה שתמנע את הצורך במתקפה סורית רוסית על המחוז.

 

ההסדרה שהטורקים מציעים דומה מאוד להסדרה שתיווכו הרוסים במחוזות אחרים של סוריה. לפי ההסדרות האלה, המורדים איסלאמיסטיים הקיצוניים בג'בהת א-נוסרה ודעאש מקבלים מעבר חופשי לאזור שנשלט עדיין על ידי דעאש בסוריה ואילו המורדים המקומיים מוסרים לצבא הסורי את נשקם הכבד, אך ממשיכים להחזיק בנשקם הקל; קלצ'ניקובים, מטולי RPG ומרגמות כדי להגן על עצמם מפני טבח אפשרי.

 

הטורקים מנסים עכשיו להשיג הסדר דומה באידליב, ולכן פוטין נותן לארדואן כמה זמן שהוא צריך. לכן הכריז שר ההגנה הרוסי שההתקפה באידליב מבוטלת. עדיין לא ברור אם זה סוף פסוק ואם ארדואן אכן יצליח לשכנע את אנשי הג'יהאד העולמי מג'בהת א-נוסרא ומדעאש לעזוב את אידליב וללכת למובלעת מדברית קטנה אי שם ממזרח לפרת על גבול עיראק וסוריה באזור שבו האמריקנים והכורדים עדיין נלחמים בדעאש. עדיין לא ברור גם אם אנשי הצבא הסורי יחזיקו מעמד ולא ינסו לטבוח במורדים ובאוכלוסייה האזרחית, אף כי צריך לומר: במחוזות אחרים בסוריה, למשל ברמת הגולן הסורית, ההסדרה הזאת שהושגה בתיווך רוסי מחזיקה יפה מאוד מעמד. אבל כל זה כאמור עדיין לא סוף פסוק והמשך בוודאי יבוא.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מטוס מדגם איליושין 20
צילום: shutterstock
מומלצים